1 696 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
17 veckor för att plattan ska torka ????
Hej är detta vettigt eller är det bara galet och lögn av byggaren.
Vi fick veta att vårt platt måste vänta 17 veckor för att det ska torka och kunna lägga parketgolv samt kakel/klinker.
Var jag än kollar upp, det längsta är 45 dagar max 2 månader. Vad är det jag missar här ? Elller ljuger dom bara för oss för.
Vanligt trähus med tegel på utsidan. Golvvärme i plattan cirka 10-15 cm tjock.
Vi fick veta att vårt platt måste vänta 17 veckor för att det ska torka och kunna lägga parketgolv samt kakel/klinker.
Var jag än kollar upp, det längsta är 45 dagar max 2 månader. Vad är det jag missar här ? Elller ljuger dom bara för oss för.
Man brukar väl säga typ 8 veckor om att puts eller betong ska brinna innan man kan måla eller belägga med annat. Men du verkar uppenbarligen ha nån sorts magkänsla av att byggaren vill förhala, eller? Snälla, utveckla!
När jag gjorde det här hemma så sa de till mig att jag skulle vänta 1 vecka/cm platta. De skulle inte tillbaka och göra något hos mig så för dem spelade det ingen roll om jag började med läggning av klinkers om 1 vecka eller inte.
Sen om det är korrekt eller inte vet jag inte med det är vad de sa till mig och de jobbade med betong på heltid.
Sen om det är korrekt eller inte vet jag inte med det är vad de sa till mig och de jobbade med betong på heltid.
Torktiden beror på ett antal faktorer i betongen som levererades och vilket väder som råder. Det finns generella riktlinjer (se bifogad fil) men du vill vara säker och mäta 85% i plattan innan tätskikt och klinker.
Att dina byggare inte stressar med detta är bra, det omvända är nämligen ett recept på katastrof.
Att dina byggare inte stressar med detta är bra, det omvända är nämligen ett recept på katastrof.
Ja det stämmer fukten ska mätas innan du lägger tätakikt och trägolv, en generell regel är ca 3månader efter att huset blivit tätt och plattan kan börja att torka..S Simon Edmonds skrev:Hej är detta vettigt eller är det bara galet och lögn av byggaren.
Cellplasten du har under plattan (förutsätter att du har det) brukar normalt vara av kvaliten S100 och regnar det på den innan man gjuter så innehåller den en massa fukt som tar tid att driva ut, men det snabbaste sättet är att ha golvvärmen på även om det är sommar..
Kan bara instämma med tidigare skribenter.
Betong uppnår full härdning efter 28 dygn i +20 gradig temperatur, är det kallare tar det längre tid, är det varmare så går det fortare.
Uttorkning är dock något helt annat. Beroende på vilket vattencementtal det är i betongen, plattans tjocklek, årstid, om man täckt betongen direkt efter gjutning, rest huset och skapat inomhusklimat osv så tar allt mellan 1 till ca 10 månader innan man är nere på 85% RF
Betong uppnår full härdning efter 28 dygn i +20 gradig temperatur, är det kallare tar det längre tid, är det varmare så går det fortare.
Uttorkning är dock något helt annat. Beroende på vilket vattencementtal det är i betongen, plattans tjocklek, årstid, om man täckt betongen direkt efter gjutning, rest huset och skapat inomhusklimat osv så tar allt mellan 1 till ca 10 månader innan man är nere på 85% RF
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Sedan är det väl också så att om det skall sättas klinkers/sten direkt på betongen så har tillverkarna av fix, ofta en regel om att betongen måste vara minst 12 månader gammal. Betong krymper från att den gjuts och under hela sin livstid, men den krymper mest första året. Sätter man plattor för tidigt så kan de lossna, finns exempel på att klinkersgolv närmast har "exploderat". krympningen ger enorma spänningar i fix lagret. När en platta lossnar blir det en kedjereaktion.
Men situationen förbättras om man flytspacklar (med rätt typ av spackel), det skiktet kan ge en viss elasticitet som tar upp spänningarna.
Men situationen förbättras om man flytspacklar (med rätt typ av spackel), det skiktet kan ge en viss elasticitet som tar upp spänningarna.
Redigerat:
Det är inget man skojjar bort, det finns en rätt extrem video där alla plattor exploderar i princip samtidigt - hittar inte den nu, men denna visar på de stora spänningar som kan uppstå.
2 månader, inte 12. Sen finns det system som gör att du frikopplar klinkern från underlaget så att du kan lägga även på nygjuten betong.H hempularen skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför är isolering ofta 1170 lång?
Isolering -
Besiktningsmannen kände säljaren i hemlighet - missade brister för 175 000 kr
Artikelkommentarer -
1700kr/m2 för tätskikt + klinker 30x60??
Badrum -
17 250 kr för ny huvudbrytare och omtrådning av vardagsrum?
El -
Rimligt att VVS:are debiterar 1744 kr för att byta spolknapp?
Badrum