4 411 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
16mm gips, var får man tag på det? Eller hur skall jag lösa el i innertak?
Hej!
Ska gipsa ett innertak i källaren, just nu ca 22*95 brädor i trä med sågspån ovanpå och inget annat. Mycket stegljud från våningen ovanför så jag tänkte lägga dubbla lager gips.
I samma veva så tänkte jag att det skulle vara smidigt att få till ny el till belysning, och det smidigaste skulle väl vara att sätta 16mm gips i ett lager, se till att det finns spår för 16mm flexslang som behörig elektriker kan montera och sen dra ett lager vanlig gips på det.
Med andra ord:
Var köper jag 16mm gips i Göteborgstrakten?
eller:
Hur får jag till ett bra installationsskikt för el i taket?
Ska gipsa ett innertak i källaren, just nu ca 22*95 brädor i trä med sågspån ovanpå och inget annat. Mycket stegljud från våningen ovanför så jag tänkte lägga dubbla lager gips.
I samma veva så tänkte jag att det skulle vara smidigt att få till ny el till belysning, och det smidigaste skulle väl vara att sätta 16mm gips i ett lager, se till att det finns spår för 16mm flexslang som behörig elektriker kan montera och sen dra ett lager vanlig gips på det.
Med andra ord:
Var köper jag 16mm gips i Göteborgstrakten?
eller:
Hur får jag till ett bra installationsskikt för el i taket?
Tiger79: Tack för tipset, är lite inne på det, men ju färre moment och skruv ju gladare blir jag
. Har t.ex Hornbach så tunn masonit?
RetepG: Jag är på jakt efter bra ljudisolering, gles dämpar kasst jämfört med gips. Vill ogärna sänka taket mer än nödvändigt, så 16 mm gles + 13 mm gips +13 mm gips blir för mycket.
RetepG: Jag är på jakt efter bra ljudisolering, gles dämpar kasst jämfört med gips. Vill ogärna sänka taket mer än nödvändigt, så 16 mm gles + 13 mm gips +13 mm gips blir för mycket.
Det finns brandgips som nästan är 16mm (15,4) från ex gyrproc http://www.gyproc.se/produkter/gyproc+gipsskivor/brandgipsskivor
Tiger: Tack!
pbengtsson: tack!
Mikalel_L: Takdosor kan man sänka in i trät om man vill så normala 45mm borde funka. Jag har nog inte tänkt mer än typ 3 st takdosor så det är inga stora mängder. Tack för svar iallafall
pbengtsson: tack!
Mikalel_L: Takdosor kan man sänka in i trät om man vill så normala 45mm borde funka. Jag har nog inte tänkt mer än typ 3 st takdosor så det är inga stora mängder. Tack för svar iallafall
Liknande trådar
-
Två golvgipsskivor på varandra, är det OK?
Golv -
Sprickor i gipsskarvar?
Färg, Måla & Tapetsera -
Varför sväller det upp runt gipsskruven?!
Byggmaterial & Byggteknik -
Gipsskarvar i tak som spricker
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Limma golvgips på spårat spån med värmefördelningsplåtar och 16mm slang
Värme allmänt