Hej!

Ska gipsa ett innertak i källaren, just nu ca 22*95 brädor i trä med sågspån ovanpå och inget annat. Mycket stegljud från våningen ovanför så jag tänkte lägga dubbla lager gips.

I samma veva så tänkte jag att det skulle vara smidigt att få till ny el till belysning, och det smidigaste skulle väl vara att sätta 16mm gips i ett lager, se till att det finns spår för 16mm flexslang som behörig elektriker kan montera och sen dra ett lager vanlig gips på det.

Med andra ord:
Var köper jag 16mm gips i Göteborgstrakten?

eller:
Hur får jag till ett bra installationsskikt för el i taket?

Har aldrig hört talas om gips tjockare än 13mm.

Montera masonit i mellan gips och brädor? 3,2 +13mm=16,2mm

Kan göras i smala remsor där det ska skruvas...

Varför inte bara glesa ner med glespanel och dra slangen längs med den?

Tiger79: Tack för tipset, är lite inne på det, men ju färre moment och skruv ju gladare blir jag :). Har t.ex Hornbach så tunn masonit?

RetepG: Jag är på jakt efter bra ljudisolering, gles dämpar kasst jämfört med gips. Vill ogärna sänka taket mer än nödvändigt, så 16 mm gles + 13 mm gips +13 mm gips blir för mycket.

Masoniten finns i skivor på 120*240cm på alla bygga varuhus.

Fäst den med ett fåtal pappspik, det hela sätts fast ordentligt med gipsskuv i lämplig längd.

Mikael_L
Du kan ändå inte böja ut slangen med endast 16mm spelrum. Det är tillräckligt knöligt att få en snäll böj om det är glesat med 28mm.

Eller funderar du på väldigt grunda takdosor?

Tiger: Tack!

pbengtsson: tack!

Mikalel_L: Takdosor kan man sänka in i trät om man vill så normala 45mm borde funka. Jag har nog inte tänkt mer än typ 3 st takdosor så det är inga stora mängder. Tack för svar iallafall :)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.