Varför 4 mm2, ska det säkras 20 eller 16 amp, går säkert få i 4 mm2 i en 16 handske, men kan vara lite tajy.

De flesta 16A's handskar är gjorda för max 2,5mm2.
4mm2 är en lite ovanlig area på kablage så kontaktdon är ofta gjorda för max 2,5mm2 eller max 6-10mm2 eller mer.

tommib
Har för mig att den frågan kom upp för ett gäng år sedan. Då var det snökanoner med långa fina anslutningskablar av god kvalitet som skulle ha kontaktdon.

Som jag minns det rekommenderades Mennekes PowerTop don.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Det finns väl inget som hindrar att man använder en ”skarvsladd” för 32A istället?

Eller monterar 32A handske på 4mm2 kabeln men märker den med max 16A.

Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Eller monterar 32A handske på 4mm2 kabeln men märker den med max 16A.
Nja, är det en skarvsladd så anser jag det rätt tveksamt. Den kommer säkerligen till sist användas för 32A ska du se.

Sen vill TS kanske inte ha 32A handskar, han kanske har uttag på väggen för 16A, kan jag tänka.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Eftersom det som vanligt är en mängd teorier i omlopp och dåligt med praktisk erfarenhet så vill jag försöka bistå med lite FAKTA.
Normalt kan man med lite lätt våld få in en ledare med 6mm2 area i ett CEE416, en 4 mm2 är normalt inga problem.
Problemen kan uppstå när man ska stoppa kabeln genom kabelinförningen, beroende på hur den är utförd.
Jag har precis nu skalat upp en bit rk6 och provat med en PCE CEE416 stickpropp och det fungerade efter lite lirkande.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
jag gjorde i ordning en skarvsladd i höstas av nån gammal 4 kvadratare och det var inga problem att få i i en vanlig 16A handske.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, är det en skarvsladd så anser jag det rätt tveksamt. Den kommer säkerligen till sist användas för 32A ska du se.
Jo visst finns den risken, men är det för eget begränsat bruk hemikring så kan väl jag tycka det kan vara en acceptabel lösning.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen vill TS kanske inte ha 32A handskar, han kanske har uttag på väggen för 16A, kan jag tänka.
Absolut. Men då kan man väl dosa av matningen till 16A's uttaget och sätta ett 32A's uttag på samma grupp bredvid. Sedan är det fritt fram att använda en 32A's skarvkabel med 5G6.

E elmont skrev:
Eftersom det som vanligt är en mängd teorier i omlopp och dåligt med praktisk erfarenhet så vill jag försöka bistå med lite FAKTA.
Normalt kan man med lite lätt våld få in en ledare med 6mm2 area i ett CEE416, en 4 mm2 är normalt inga problem.
Problemen kan uppstå när man ska stoppa kabeln genom kabelinförningen, beroende på hur den är utförd.
Jag har precis nu skalat upp en bit rk6 och provat med en PCE CEE416 stickpropp och det fungerade efter lite lirkande.
Men följde du tillverkarens anvisningar? ;) Jag hittar ingen handske som har mer än max 2,5mm2 angivet för plintarna.

(och ja, även jag har pillat in svartkabel i 16A handske)

Höghus Höghus skrev:
Första träffen på Google, tar max 5x6mm2.

[länk]

/Höghus
Tack! Beställt nu, uppdatering kommer om de funkade som jag tänkt.

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.