Byggahus.se

16 000 riskerar förlora jobbet inom bygg

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Det som är bra med kriser är att det rensar bort möget. Tror flera branscher behöver denna form av städning

3. B
    Medlem · Nivå 8
    Det funkar ju halvdant i byggbranschen. När det går uppåt så är dom först och värst med högre priser och löner, men när det går dåligt ser man inte till några justeringar nedåt utan då ropas det på riktade stödåtgärder.

4. J
    Medlem Nivå 6
    Vist är det synd om dem som blir arbetslösa, men det är nog bra för samhället med lite bättre konkursens och förhoppningsvis bättre priser.

Marknaden har varit så överhettad att de flesta lämnade ockerpriser.
    Har letat efter snickare men antingen har de varit hutlösa priser eller så har de inte haft tid på 1-2 år.

• Laddar…
  5. Z
    Medlem Nivå 3
    Härligt förakt mot hantverksföretag och folk som förlorar sitt arbete och sina livsverk ni står för här ovan...

6. H
    Medlem · Nivå 8
    Ja,dom vanliga trollen uppenbarar sig alltid när chansen ges:cool:

• Laddar…
  7. Jonas ”Snabbe” Andersson
    Husägare · Nivå 9
    Jag tror inte på spådomar. Denna fabricerade krisen är snart över.

8. J
    Medlem · Nivå 8
    Jag tror inte små firmor som gör arbete åt privatpersoner riskera att konka så länge de är hederligt folk med återkommande kunder. De som kommer åka åt helvete är ju alla arslen som bara finns pga en stor efterfrågan, på samma sätt som den där restaurangen som alltid nästan är tom finns kvar.

• Laddar…
  9. W
    Medlem Nivå 1
    Samma här, jag tror aldrig på några spådomar. Utom när det är jag själv som förutspår något. Enklast så, right?

10. R
    Medlem Nivå 8
    En duktig liten firma som har bra priser och bara får ros lär inte få probelm, inte i södra iallafall. Hoppas att alla oseriösa får lägga ner och plocka bär istället.

Ang resturanger så hoppas jag faktiskt att alla oseriösa som lever på bidrag för att kunna drivas med bara försvinner i tomma intet. Finns för många sådana och de har aldrig folk och de får alltid riktigt dåligt betyg vid inspektioner.
    Lika bra att ta med kioskerna som säljer droger och cigg till barn :D

• Laddar…
  11. L
    Medlem · Nivå 14
    Vilken kris? Jag har inte märkt av någon nedgång. Tvärtom så hinner vi inte med och måste tacka nej till jobb nu. Det hade nästan varit skönt att få hämta andan lite...
    Många företag som permitterar eller lägger ner verksamhet gör det av andra skäl, men skyller på corona.

12. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Det är inte så mycket dom små firmorna som blir drabbade. Det är många industrier som stängt ner och då byggs det inte nya. Nya hotell läggs på is. Kommuner och landsting har skyhöga kostnader pga. covid19 då dras investeringar in. Staten likaså. Även privata bolag bygger inte lägenheter då osäkerheten på arbetsmarknaden gör att folk inte köper nya bostäder. Det värsta är att detta kommer hålla i sig i lång tid framåt.

Ni som tycker det är ok att 16000 personer kan mista sina jobb kan fara dit pepparn växer.
    vi som är i branschen tycker minsan inte att det är särskilt kul. Redan innan pandemin var konjunkturen på väg nedåt

Redigerat 21 maj 21:01
  13. R
    Medlem Nivå 8
    Det är bara en prognos. De ska man ta de lugnt med.
    Kan glädja dig med att.
    Betongtillverkaren här anställer nytt folk fortfarande.
    Hustillverkaren här har fullt upp (enl anställd)
    Entreprenörer planerar nya byggen, byggen som kommer bli av trots detta. Privat
    I detta nu har vi en "nystartad" entreprenör som siktar sig på hyresrätter och bygger för fullt. Privat denna med.
    Vissa industrier vänder och går uppåt nu igen.

Kommuner borde ställas inför rätta, iallafall vår. De har nyligen sett till att mellan 1-2 miljoner garanterade för ett dygn har gått upp i rök för all framtid som ett exempel.
    Kommunerna hade skyhöga kostnader innan pandemin, så det är inte pga detta som de går dåligt från början, de bara hjälpte till.
    Självklart är det inte ok att 16000 seriösa människor blir av med jobb. Men man kan hoppas att det sorterar bort oseriösa helt och att vettiga hantverkare stannar kvar och får en ok konkurrens.

14. Isakare
    Medlem · Nivå 14
    Ett bygge vi skulle montera på var 4 veckor försenade. Problemet var att det inte fanns några betongare få tag på.
    Sånt utförs idag uteslutande av Polacker, och de har åkt hem.

15. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Jag själv jobbar på ett ”jätteföretag”, vi har orderboken full för lång tid. Dom vi konkurrerar med har samma syndrom, söker folk för stora uppdrag.

Känner några ”småskuttar” inom bygg via familjen. Dom har också fullt upp.

Kris?

• Laddar…