Hej!
Första gången jag renoverar hemma och första gången jag skriver här.
Frågan: Vid ungefärlig prisuppgift, gäller Konsumenttjänstlagens 15 procent för det totala priset, eller för arbetskostnad och materialkostnad separat, om prisuppgifterna för dessa getts vid olika tillfällen?
Jag accepterade en offert med ett ungefärligt pris på 87 000 kronor för lägenhetsrenovering. Priset omfattade endast arbetskostnader. I efterföljande mejlkorrespondens bad jag att även få en uppskattning av materialkostnaderna. De angavs då till 10 000 för måleri, 3 500 för golv och 9 000 för el, alltså 22 500 kronor totalt. (Tapeter och golv ingick inte.)
I fakturan som jag nu fått håller de arbetskostnaden på 87 000 med i stort sett +/- 0. Däremot har materialet dragit iväg, och uppgår till 36 000 kronor, dvs. en ökning med 60 procent, och detta trots att jag köpte merparten av elmaterialet själv. Lägger jag däremot ihop arbetskostnaden och materialkostnaden har de i stort sig hållit sig inom de 15 procenten.
Är därför nyfiken på vad som gäller och hur de separata prisuppgifterna på material ska betraktas? Som ett slags tillägg eller som en del av helheten?
Vore enormt tacksam för all slags input av alla ni som verkar så kunniga på detta forum!!
Frågan: Vid ungefärlig prisuppgift, gäller Konsumenttjänstlagens 15 procent för det totala priset, eller för arbetskostnad och materialkostnad separat, om prisuppgifterna för dessa getts vid olika tillfällen?
Jag accepterade en offert med ett ungefärligt pris på 87 000 kronor för lägenhetsrenovering. Priset omfattade endast arbetskostnader. I efterföljande mejlkorrespondens bad jag att även få en uppskattning av materialkostnaderna. De angavs då till 10 000 för måleri, 3 500 för golv och 9 000 för el, alltså 22 500 kronor totalt. (Tapeter och golv ingick inte.)
I fakturan som jag nu fått håller de arbetskostnaden på 87 000 med i stort sett +/- 0. Däremot har materialet dragit iväg, och uppgår till 36 000 kronor, dvs. en ökning med 60 procent, och detta trots att jag köpte merparten av elmaterialet själv. Lägger jag däremot ihop arbetskostnaden och materialkostnaden har de i stort sig hållit sig inom de 15 procenten.
Är därför nyfiken på vad som gäller och hur de separata prisuppgifterna på material ska betraktas? Som ett slags tillägg eller som en del av helheten?
Vore enormt tacksam för all slags input av alla ni som verkar så kunniga på detta forum!!
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 489 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 489 inlägg
Konsumenttjänstlagens lydelse är:
"Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §."
Det blir lite av en tolkningsfråga. Men eftersom företaget har givit ungefärliga prisuppgifter på tjänsten och materialet var för sig så är min spontana tolkning att 15%-regeln gäller för respektive uppgivet pris.
"Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §."
Det blir lite av en tolkningsfråga. Men eftersom företaget har givit ungefärliga prisuppgifter på tjänsten och materialet var för sig så är min spontana tolkning att 15%-regeln gäller för respektive uppgivet pris.
Tack Claes Sörmland! Ja, Konsumenttjänstlagen är ju fantastiskt tydlig i mycket, men jag blir verkligen förvirrad av hur jag ska tänka när priserna redovisats vid två tillfällen... Har i alla fall lärt mig att i framtiden inte tacka ja till offerter som inte rymmer material.
Bästa svaret
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 489 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 489 inlägg
Jag kollade propositionen och lagstiftaren nämner faktiskt uttryckligen att ett ungefärligt pris kan lämnas på en del av tjänsten och inte bara på totalpriset. Detta tas upp i samband med näringsidkarens rätt till pristilllägg. Sid 306 i propositionen:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/om-konsumenttjanstlag_G803110
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/om-konsumenttjanstlag_G803110
Redigerat:
Alltså, så snällt av dig att kolla upp! Verkligen hjälpsamt, tack!
Om jag tolkar dig och texten rätt, pekar detta på att de 15 procenten gäller varje separat prisuppgift? Frågan är om nästa fråga då blir huruvida de 15 procenten ska appliceras på vardera tre materialuppskattningar (måleri, golv, el), eftersom jag inte fick något totalbelopp, eller om de ska läggas ihop för att jag fick uppgifterna samtidigt. Och egentligen bestod inte offerten heller av en totalsumma, utan av tre olika poster... Rörigt.
Om jag tolkar dig och texten rätt, pekar detta på att de 15 procenten gäller varje separat prisuppgift? Frågan är om nästa fråga då blir huruvida de 15 procenten ska appliceras på vardera tre materialuppskattningar (måleri, golv, el), eftersom jag inte fick något totalbelopp, eller om de ska läggas ihop för att jag fick uppgifterna samtidigt. Och egentligen bestod inte offerten heller av en totalsumma, utan av tre olika poster... Rörigt.
Moderator
· Stockholm
· 52 108 inlägg
Det jag tycker är mest anmärkningsvärt, är att kunnat missa så grovt i materialuppskattning. Har du fått någon förklaring?
Nej, jag fick slutfakturan igår fredag eftermiddag och har inte kontaktat dem ännu. Misstänker att det är deras affärsmodell, efter att ha sett några kommentarer på Reco som vittnar om samma sak.H hempularen skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 489 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 489 inlägg
Så läser jag också lagen (propositionen). Varje separat ungefärlig prisuppgift som lämnas låser säljaren så att slutpriset på den delen blir maximalt 15% högre än uppgivet ungefärligt pris. (Med undantag för lagens utrymme för pristillägg.)P Patty skrev:
Nej, det är ju helt korrekt. Har därför tagit bort den enda variabla posten i deras materialberäkning (foder och list) HELT från mina egna beräkningar, även om den egentligen ingick i deras uppskattning (som genomsnittlig kostnad enligt dem).E elmont skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 488 inlägg
Be dem speca alla materialkostnader, helst styrkta med deras egna fakturor. Ett viset tillägg på deras materialkostnad får man ju räkna med.
Det har de gjort (dock inga fakturor). Elmaterialet är under prisuppskattning (vilket framförallt bör bero på att jag köpte strömbrytare och eluttag själv i slutändan), medan måleri- och golvmaterialet är låååångt över uppskattning. Är helt införstådd och ok med att de kan och får göra tillägg, så frågan gäller bara själva prisuppgiften till mig.Frustrator skrev:
Hur många rum och hur stor är de?P Patty skrev:Hej!
Så man kan få en känsla för hur mycket färg det går åt ect.
Liknande trådar
-
Hur ska jag enklast få till en övergång från 20mm pex till 15mm koppar
Värme allmänt -
R10 till R15 t-koppling
Badrum -
Kommer Bostik outdoor seal 1566 någonsin härda helt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Priset ökat 300 procent under pågående arbete
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Elmätar-missen som kostar dig 15 procent
El