Hej,

Jag hade en rörmokare i lägenheten i dag som fixade en läcka i en av rörkopplingarna till köksblandare, samt bytte den 15 år gamla blandaren. Han hävdade bestämt att alla rör mellan stammarna och blandaren var jätteslitna och också behövdes bytas inom snart framtid. Stammarna byttes i huset 2005 så jag antar att hela installationen är 15 år gammal. Håller verkligen inte rör längre än så?

Vänliga hälsningar

Generellt håller vattenledningsrör betydligt längre än 15 år.

Du skriver "lägenhet" och "stammar", bor du i hyresrätt eller bostadsrätt är rören med största sannolikhet inte ett bekymmer för dig som boende, utan det är föreningen eller hyresvärdens problem.

Har man inte järnrör eller surt vatten håller rören väldigt länge. Den rörkrökaren skulle jag inte anlita fler gånger.

A
Det beror väl på hur ledningen från stammen till blandaren ser ut.

Snåla personer kanske återanvände rören och då kan de ju vara kassa.

Det kan också vara en VVS person som ville generera framtida inkomster...

Ta en bild och visa rören... Usch autocorrect höll på göra det surt för mig :oops:

• Gilla
  • Haha
tunellm och 2 till
  • Laddar…
W wixia skrev:
Hej,

Jag hade en rörmokare i lägenheten i dag som fixade en läcka i en av rörkopplingarna till köksblandare, samt bytte den 15 år gamla blandaren. Han hävdade bestämt att alla rör mellan stammarna och blandaren var jätteslitna och också behövdes bytas inom snart framtid. Stammarna byttes i huset 2005 så jag antar att hela installationen är 15 år gammal. Håller verkligen inte rör längre än så?

Vänliga hälsningar
som vvsare blir man ledsen när man läser sånt här .
Koppar rören som sitter där överlever
Dig om du vore nyfödd till och med.
Utsätts dom inte för höga flöden
( strömningshastigheter ) så är det noll problem
Till 99,999.% vågar jag lova dig att koppar rören håller . Du kan vara lugn
Mvh

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Vi hade en elektriker i byn som brukade byta säkringar som 'såg lite slitna ut'. Givetvis tog han betalt för det också av mindre vetande kunder...
Säkringarna han bytte ut hamnade säkert hos någon granne.

• Haha
kest
  • Laddar…
Innan vi blir allt för arga på hantverkaren. Det är inte så att TS har flexslangar eller plast rör mellan stammarna och blandaren? Är inte nödvändigtvis kopparrör vi pratar om.

harry73
Vårt hus är byggt 2008 och vi har plaströr. Jag hoppas verkligen att jag inte behöver byta ut mina plaströr kommande tiden. Det skulle betyda att öppna upp väldigt många väggar. Sedan tror jag inte heller det kommer att hända

harry73 harry73 skrev:
Vårt hus är byggt 2008 och vi har plaströr. Jag hoppas verkligen att jag inte behöver byta ut mina plaströr kommande tiden. Det skulle betyda att öppna upp väldigt många väggar. Sedan tror jag inte heller det kommer att hända
Lite skillnad på rör i rör i väggar som ligger stil än lösa plaströr i ett vaskskåp där någon klämt in återvinningen gång på gång. Inte meningen att ta in tråden på ett sidospår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.