Byggahus.se

15/18/22 mm rör - dimensionering

1. A
    Medlem · Nivå 6
    Jag ska byta ut några gamla rör och är fundersam kring hur stora rör det verkligen behövs för tappvattnet.

På en gren som går ut från stammen vid pannan sitter idag en dusch 4 m bort, sedan kommer en tvättho ytterligare 2 meter bort och sist en utkastare till trädgården ytterligare 3 meter bort. Totalt är det alltså 9 meter till utkastaren och allt går i källarnivå.

Hur vet jag vilken rördimension som är lagom? Helst vill jag gå ner till 15 mm på hela sträckan för att få en smidig och snygg rördragning men orkar/kan inte räkna på tryckfallet.

Är det någon som har bra uppskattningar/tumregler?

/Anders

2. Staffan2000
    Medlem · Nivå 14

Likväl går det.

Femton mm. Blir bra. Mer behövs inte. Spolar du däremot för fullt i alla kranar får du ett märkbart tryckfall - men hur ofta gör du det?
    Själv har jag tolv mm. på vv. i hela huset, funkar kanon trots att forumister påstår att det inte går. Litegrand som - humlan som inte kan flyga.......

Staffan

3. snuttjulle
    Medlem · Nivå 11
    15mm blir nog bra då du som Staffan skriver inte ofta använder alla samtidigt. Just nu går allt i mitt hus genom 15mm en bit och det funkar men märks om någon fyller badkaret och samtidigt får för sig att ställa sig och spola vatten i handfatet. Men detta är inget som stör.

4. Robster
    Medlem Nivå 5
    Själv kör man med 22 mm överallt i hela huset. Sista 2 metrarna fram till var och en av förbrukarna är det 15 mm. Funkar kanon, då man kan både duscha, fylla badkar och skölja av sig i handfatet utan att det blir någon större skillnad. Lite märker man, men absolut inget som man bryr sig i. Är supernöjd att jag tog så grovt. Enda nackdelen är att det är 15 meter till handfatet med 22mm plusprisol som går genom torpargrunden. Tar en stund att få fram varmvattnet första gången på morgonen. =) Men har egen brunn så det spelar inte så jättestor roll.

//Rob

5. B
    Medlem Nivå 9
    Undvik 18 mm. Det är en udda dimension, kopplingarna kostar ungefär dubbla priset mot 22.

6. Q
    Medlem · Nivå 6
    Beror på vem man handlar av :)
    http://web.telia.com/~u24805382/

/Q

7. A
    Medlem · Nivå 6
    En närliggande fråga - finns det någon anledning att dra 28-rör över huvud taget i en vanlig villa? Idag har jag 28-rör mellan vattenmätaren, pannan och någon meter i källaren. Sedan går det över till 22-rör åt alla håll.

Är det någon som vet om man märker någon skillnad? Det borde ju komma varmvatten lite snabbare om man går ner till 22-rör och jag är tveksam till om man märker av tryckfallet.

/Anders

8. S
    Medlem Nivå 8
    28mm kan vara att föredra i hus på landet med med enskilt vatten med hydrofor tank, filteranläggning osv. Men normalt sett så drar man inte grövre än 22mm på tappvattnet i en villa, du märker ingen större skillnad te.x i ditt hus om du bytte ut dina 28mm till 22mm.

mvh

9. M
    Medlem Nivå 3
    Gå fram med 22 till beredare och väggutkastare. Resterande går du fram med 15, då får du bra flöden.

10. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    om man kör pex RIR ska man köra 18 eller 22 då?

11. M
    Medlem Nivå 8
    PEX 15 ska räcka långt, det lovas "samma" flöde som cu 15, trots mindre innerdiameter,18mm till fördelare, sen 15 därifrån,
    Tar du 18 hela vägen får du förresten problem vid väggbrickor och blandarfästen...

12. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    jo de ritningar jag sett på nybyggen så brukar det vara 18mm fram till fördelaren och sedan 15mm