Byggahus.se

140 Volt - Hur är det möjligt?

1. T
    Medlem Nivå 3
    Hejsan!
    Jag skulle just sätta upp adventsbelysningen ovanför diskbänken ("taklampe-kontakt"). Lampan är en glaskula med en ljusslinga i som drivs via en 230V-24V omvandlare. Till min förvåning så lyste inte lampan. Efter att ha mätt upp uttaget så visade det sig vara 140 V där. Hur är det möjligt?

2. S
    Medlem Nivå 9
    Hur mätte du?

3. E
    Medlem Nivå 12
    induktans från andra kabar, eller så är det fel kopplat i brytaren, att denna bryter nollan.

Vilen typ av mätinstument mätte du med?

4. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Kapacitiv koppling från andra kablar, lägg dit en lampa och mät över så ska du se att det blir 0.

5. J
    Medlem Nivå 15
    Men var det inte så att trådstartaren mätte med spänningen påslagen? I så fall vore det väl konstigt om mätaren visar 140 V?

6. E
    Medlem Nivå 12
    trasig dimmer, flera kablar i samma rör.
    Om det nu finns dimmer överhuvutaget...

Annars noll-fel eller dålig kontakt i en koppligs dosa, nu gissar jag bara...

7. T
    Medlem Nivå 3
    Jag mätte med en Fluke 75 III Multimeter i V~ läge över fas och nolla (i de två hålen ;-). Det var med spänningen påslagen och den går över en dimmer. Dimmern matar även en 12 V transformator som matar en spotlight-skena i taket och den fungerar klanderfritt.

Det kanske är så enkelt som el_richard misstänker, dålig kontakt i en kopplingsdosa...?

Får kolla vidare på det.

8. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Var dimmer på för fullt? Var dimmer neddragen så ska det vara lägre spänning. Sedan skulle jag inte lita på en switchad nätdel som belastning till en dimmer vid mätning, vilket värde som helst är att betrakta som allt annat än noll. En vanlig glödlampa är säkrare men nu går det ju inte att koppla lampa+mätinstrument då det är ett envägs lamputtag.

Protte

9. tussee
    Medlem Nivå 6
    Om jag förstår dig rätt så mäter du på 24 volts sidanoch läste av 140 volt. Ta och mät när lampan är inkopplad. Den som omvandlar spänningen ger den effekten att det ser ut som det finns 140 volt beroende på avkopplings kondensatorer i omvandlaren. Samma effekt kan du få om du mäter på en stationär ojodrdad dator. Mät mellan en jordpunkt och datorchssi.

Alla omformare klarar inte dimmrar.

10. E
    Medlem Nivå 12
    missade en nolla tror jag, 240 volt.

Lampan borde blinka till eller likn, fast det finns en dimmer. Jag tror på glapp, eller dålig kontakt i en dosa.

Hoppas SPINDELN meddelar hur det gick.....

11. T
    Medlem Nivå 3
    Jag mätte i 240-volts-uttaget, an ansluten lampa blinkar inte till, dimmern var på max (och om jag vrider ned den blir det ännu lägre spänning) Jag skall gå på el_richards förslag och kolla dosorna när jag får tid... igår kväll när jag satt vid TV:n började det droppa från innertaket ner på vardagsrumsbordet... så jag har högre prioriterade bekymmer just nu. Tack för era förslag och för ert engagemang.

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Intressant här är frågan: Var lampan också ansluten till dimmern när du mätte? En dimmer kräver en viss minimum belastning för att fungera. Har inte provat, men man skulle kunna tänka sig att det blir konstiga mätvärden om du mäter med en högohmig voltmeter (som alltså inte själv belastar dimmern) om det inte finns någon annan belastning inkopplad.

13. G
    Medlem Nivå 7
    Detta är ett trådlyft av rang! Men jag har precis fått hem en väldigt gammal taklampa som jag köpte på auktion. Och i den lampan satt det en 140 volts glödlampa från Skandinaviska Glödlampsfabriken. Så uppenbarligen har det funnits taklampskontakter mer 140 volt en gång i tiden!

14. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tror att vi hade något i stil med 120V likström på en del håll. Ända fram till en bit in på 50 talet.

• Laddar…
  15. J
    Medlem · Nivå 12
    Ja vi hade ju runt 130 Volt fasspänning en gång i tiden. Vet dock inte när man bytte men det borde väl gå att googla :)

• Laddar…