Byggahus.se

14 testade produkter med 34 brister när svenska Amazon granskas

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 352 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    • Laddar…
  2. S
    Medlem · Skåne · 309 inlägg

segv

Medlem
    Tja, inte ett dugg överraskande. Amazon lever i princip på att låta kinessäljare kränga sin dynga där utan att amazon tar något som helst ansvar.

3. S
    Medlem · Stockholm · 934 inlägg

surfarn

Medlem
    Man får vara lite smart. Jag skulle aldrig köpa nått som går på 220 volt från amazon/aliexpress/wish eller liknande som inte är antingen från en känd leverantör eller har goda referenser från pålitliga källor.

4. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 15 659 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Helt oförvånande om man har lite koll på vad som säljs där.

Detta är ärligt talat ett fall där jag kan hålla med elbranschen om att det är läge för lite gammal hederlig protektionism. Skulle inte ESV bara kunna ta ut en helsida i rikstäckande press samt lite FB-annonser och förklara på ett lättförståeligt sätt att många av dessa produkter är farliga och att man inte bör handla där? Det skulle sannolikt göra mer för elsäkerheten i landet än "Koppla säkert" och andra korkade påfund.

5. Unikt namn
    Medlem · 1 581 inlägg
    Det är ju ändå intressant hur ett multimiljardföretag helt kan ducka ansvaret för prylarna som säljs på deras plattform.
    Det känns lite som en lucka i lagen.

6. Appendix
    Husägare · Roslagen · 3 906 inlägg

Appendix

Husägare
    Nu vill jag se samma granskning av CDON, som är ÄNNU värre!

CDON skiter fullständigt i kunden om de skickar en piratkopia. Amazon ersätter ju iaf kunden om denne klagar.

7. Appendix
    Husägare · Roslagen · 3 906 inlägg

Appendix

Husägare
    Ekonomistyrningsverket? :D
    https://www.esv.se/

• Laddar…
  8. T
    Medlem · 45 inlägg

toma25

Medlem
    mja, många här verkar inte förstå att Amazon till skillnad från exempelvis wish säljer och distribuerar under namnet amazon om du köper därifrån så är kvalitet och ansvar större.
    Kontrollera vad du köper och av vem, kolla betyg så kommer allt gå bra.

9. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 15 659 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    • Laddar…
  10. U
    Medlem · Stockholm · 42 inlägg

ubaggstr

Medlem
    Köp kända varumärken så är du hemma. Är det tokbilligt - köp inte! Svårare är det inte...

11. E
    Medlem · Värmland · 228 inlägg

emigrating

Medlem
    Köper man FRÅN Amazon slipper man dessa problemen. Jag har handlat på Amazon sedan de öppnade portarna 1995 och har genom åren jag bodde utomlands köpt allt från telefonladdare till TV apparater och kylskåp till infällda spotlights.

Sa länge man passar på VEM man köper av (dvs Amazon själva), får man samma kvalitet på produkterna som i vilken annan butik som helst, och skulle man råka ut för någon piratkopia eller not-fit-for-purpose produkt från deras kinesiska (eller som oftast är fallet, européer som vill tjäna pengar snabbt på att sälja kinesiska knockoffs med 90% markup) butiker är deras kundtjänst en snabb chat borta så får man återbetalning och lite plåster på såret pengar inför nästa beställning.

Jag anser att man faktiskt har ett ansvar som konsument, köp inte produkter prissatta långt under marknadsvärde. Gör man det är det inga problem. Som någon annan redan sagt, CDON är mycket sämre på detta än Amazon. För att inte nämna alla tradera- och blocket- butiker som lever på att dropshippa skit från Kina till Svenska konsumenter utan så mycket som en momsregistrering...

12. Unikt namn
    Medlem · 1 581 inlägg
    Hur tydligt är det här med "marknadsvärde" egentligen när alla butiker alltid har olika reor, och ibland rejäla sådana?
    Visst kan man prisjakt jämföra, men vad är ett rimligt pris? Man behöver ju ha en långtidsbevakning av hela kategorin för att få en känsla för det.

Jag tycker det är ett orimligt ansvar att pytsa över på konsumenten bara för att världens största handelsplats kränger piratgrejer med hjälp av ett kryphål...

Kryphålet borde istället täppas till.

13. T
    Medlem · 45 inlägg

toma25

Medlem
    Vilket är kryphålet du refererar till?
    Folk kommer att fortsätta att sälja billiga kopior och annan skit från Kina, ser inte hur man ska kunna ”täppa till det kryphålet”.
    Som konsument har man ett ansvar att vara en medveten konsument, om du vill shoppa globalt så kommer det att ställes ännu större krav på medvetenhet.
    För övrigt tror jag att om det finns kryphål så är det i Kina dessa i detta ämne står att finna.

14. Unikt namn
    Medlem · 1 581 inlägg
    I Sverige är det olagligt att sälja piratkopior, och det gäller överallt i alla nätbutiker.
    Hur regelverket ser ut i Kina är svårare att påverka.

Men Amazon lyckas ducka ansvaret genom att det är en "bulvan" som står för själva artikelannonsen.

Amazon.se är tydligt riktad mot Sverige. Amazon hade även en kampanj i samband med Svergie lanseringen.

Det är inte samma som att en privatperson letar upp en marketplace.ch och privatimporterar. Där tycker jag det är rimligare att förvänta sig ett konsumentansvar, och där är troligen konsumenten på sin vakt på ett helt annat vis än på svenska siter.

Vidare är Amazon INTE en plats för privatpersoner som säljer enstaka varor till varandra.
    Det är mer att likställa med andra nätbutiker där varor säljs i ett 100% kommersiellt syfte. Detta är varför samma regelverk bör gälla som för andra nätbutiker. Det vore både rättvist och konsumentsäkrare.

15. J
    Medlem · Blekinge · 254 inlägg

Jonas L 84

Medlem
    Fast nog skulle man kunna ändra regler så att allt som hanteras i Amazons lager i EU anses vara importerat till EU? Sen kombinera detta med krav på tydlig märkning och information när varor kommer skickas från utanför EU. Då skulle det bli mycket svårare för denna typ av handelsplatser att se ut som vilken e-butik som helst men ducka ansvar.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.