28 837 läst · 181 svar
29k läst
181 svar
110 liter varmvattenberedare värmer enbart till 10 min dusch?
Vattnet får inte kunna bli varmare än 60 grader vid tappstället enligt gällande regler. För att kunna ha varmare i beredaren så sätter man en blandningsventil på utgående ledningen.
Verkar konstigt att man har struntat i det i en nyinstallation?
Verkar konstigt att man har struntat i det i en nyinstallation?
Ah, OK. Men vår är ju på 65 grader, inte 88. Och inte uppskruvad på max.useless skrev:
Sen är detta i Köpenhamn så det kanske är så att reglerna skiljer sig ngt lite åt.
Det förklarar ju den något begränsade volymen.
Diskussionen drog iväg lite onödigt långt tidigare. Men en slutsats är att för att vattnet skall räcka så länge som möjligt så skall vattnet i beredaren vara så varmt som möjligt. Så om du börjar med att skruva upp den på max ökar du tiden du kan duscha.H hus226 skrev:
Förstår jag dig rätt att termostaten inte kan skruvas upp högre än till 65º men det finns en annan termostat som kan ställas på 88º? Om så är fallet kan du högst betydande öka längden på duschen genom att byta termostat. Och kanske är det en god idé att också komplettera med en blandningsventil. En ny termostat och en blandningsventil borde vara billigare än en ny beredare.
Ja, min fråga var ju om man kunde byta termostat till 88 istället. Då var det ngn som skrev att det kunde jag glömma, och sen drog diskussionen igång. Jag fick aldrig riktigt svar på varför jag skulle glömma det. Kanske är så att det inte går, men det vet ju inte jag, det är därför jag frågar. Under tiden som diskussionen rullade på här ringde jag Metro och de säger att jag inte kan byta termostat på denna modell till 88. Så den lösningen är förkastad. Istället lutar det nu åt att sätta in en större vvb, och sälja denna. Om vi köper en större så köper vi en med 88 så då blir det väl även aktuellt att sätta in en bl-ventil om jag förstår dig rätt.A Avemo skrev:Diskussionen drog iväg lite onödigt långt tidigare. Men en slutsats är att för att vattnet skall räcka så länge som möjligt så skall vattnet i beredaren vara så varmt som möjligt. Så om du börjar med att skruva upp den på max ökar du tiden du kan duscha.
Förstår jag dig rätt att termostaten inte kan skruvas upp högre än till 65º men det finns en annan termostat som kan ställas på 88º? Om så är fallet kan du högst betydande öka längden på duschen genom att byta termostat. Och kanske är det en god idé att också komplettera med en blandningsventil. En ny termostat och en blandningsventil borde vara billigare än en ny beredare.
Det bör lösa problemet.H hus226 skrev:
Prata med rörfirma, det du har i dag är för max 65°C, och då behövs ingen bandningsventil för skållning risken men duschar man varmt så passerar nästan allt vatten VVB och man får ingen skiktning och som @[SIZE=4][B][URL='https://www.byggahus.se/forum/members/hjulbent.198408/']Hjulbent[/URL][/B][/SIZE] ihärdigt påpekat så kan man få en snabbare blandning i VVB
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-560-aquakit/
Din vattenmätare snurrar den röda visaren 1 varv / liter och dom röda siffrorna är liter, svarta är hela m³.
Redan vid 45c upplever man vatten som mycket varmt/skallning. Ni har säkert ställt ner tempen på tanken till kanske 45, då har ni bara maximalt 110l 45 gradigt vatten, vilket innebär ca 10min dusch med en sån där i taken.
Ni bör göra 3 saker, koppla in på 400, sätta dit en blandare direkt efter vvb och sen ställa in tankem på max. Dessutom slipper ni legionella
Ni bör göra 3 saker, koppla in på 400, sätta dit en blandare direkt efter vvb och sen ställa in tankem på max. Dessutom slipper ni legionella
Den är ställd på max redan. 400 V är på väg, elektrikern ska komma imorgon sägs det. Blandare direkt efter vvb hjälper på vilket vis vad gäller värmen? Legionella kan vi skita i, ingen som dött avG guggen skrev:Redan vid 45c upplever man vatten som mycket varmt/skallning. Ni har säkert ställt ner tempen på tanken till kanske 45, då har ni bara maximalt 110l 45 gradigt vatten, vilket innebär ca 10min dusch med en sån där i taken.
Ni bör göra 3 saker, koppla in på 400, sätta dit en blandare direkt efter vvb och sen ställa in tankem på max. Dessutom slipper ni legionella![]()
Jag var faktiskt helt seriös ang. att limma en del av hålen i munstycket. T.ex. börja med vartannat hål på den näst yttersta raden. Gör säkert knappt skillnad. Ta då varannat hål på tredje raden osv. Kanske tom yttersta. Blev riktigt bra hos oss. Innan rann den en jäkla massa vatten men man kände liksom inget tryck eftersom det var så många strålar. Nu går det åt mkt mindre och när man vrider upp upplever man betydligt kraftigare tryck.
En liten droppe superlim. Ångrar man sig kan man ta en nål.
En liten droppe superlim. Ångrar man sig kan man ta en nål.