Du verkar tro att så fort det kommer in kallvatten i en vvb så blandas allt hej vilt....
Du har inte varit i en VVB när det snurrar, inte jag heller. men vad säger de fysiska lagarna som ni så gärna framhåller om strömmande vatten, stannar KV kvar i botten då för att värmas på och stiga som skiktning och inte påverka en nerkylning av övrigt, ren utopi. Klart det virvlar runt och kyler minimum upp till halva VVB, Termostaten känner att det blir under inställd temp och startar men orkar inte värma på så det blir skiktning i samma takt som avtappning. Det tar säkert någon eller några timmar innan det börjar skikta sig efter färdig dusch
DDaniel 109 skrev:
Du är helt ute och cyklar. Det blit exakt samma flöde oavsett inställning på blandningsventilen, som flera har påpekat.
Skitsnack, du säger samma flöde, ja totalt för inkommande KV till VVB men det delar upp sig till termoventilen och behållare i beroende av temp på uttag
DDaniel 109 skrev:
Materialet i värmepatronen påverkar inte uppvärmningshastigheten alls,
Har inte sagt ett ljud om att materialet i patron har med tid för värmningen, enbart vad den består av , läs # 46 så ser du vad jag sagt om effekten
DDaniel 109 skrev:
kW skrivs dessutom inte Kw.
Petitesgubbe Finner det mycket märkligt att du ska kommentera allt som har med bokstäver i uttryck, mår du illa av något så läs inte, tror mig veta att det är i princip bara du som ska vara lite extra i det med uttryck. Du stavar som kratta säger du själv men har du fått påpekande om det från någon, kanske men inte av mig.
useless skrev:
Duschblandaren kommer att ta 5 liter 60-gradigt vatten per minut från beredaren och 5 liter 10-gradigt kallvatten per minut.
Har inte tagit detta på allvar med blandningen i duschblandaren, utan det är termostaten i VVB vi pratar om,Den stora frågan var hur KV kyler ner i VVB vid uttag av VV och tömmer VVB på hetvatten samtidigt som det bandar in KV i den ( turbulens ) med avkylning
Du har inte varit i en VVB när det snurrar, inte jag heller. men vad säger de fysiska lagarna som ni så gärna framhåller om strömmande vatten, stannar KV kvar i botten då för att värmas på och stiga som skiktning och inte påverka en nerkylning av övrigt, ren utopi. Klart det virvlar runt och kyler minimum upp till halva VVB, Termostaten känner att det blir under inställd temp och startar men orkar inte värma på så det blir skiktning i samma takt som avtappning. Det tar säkert någon eller några timmar innan det börjar skikta sig efter färdig dusch
I en vettig konstruktion på beredare sker inloppet av KV i botten via en diffusor tex en liten plåthatt som riktar om inflödet till horisontellt 360 grader runt om eller en bock som riktar om e.dyl. Hastigheten blir dels låg dels försvinner komponenten riktad uppåt i allt väsentligt och de naturliga termiska krafterna beroende på densitetsskillnaden tar över och ordnar skiktningen på ett bra sätt. Detta i kombination med röret upp mot toppen för uttag av VV gör att man inte har några problem med omblandning öht vid alla normala tappningar i ett hushåll.
Svårare än så behöver det inte vara det måste du försöka förstå precis som allt som skrivits kring blandningsförhållanden och oberoendet av var de görs sett till vad man har tillgång till i VVB och temp på KV och vad man vill ha i duschen. TS får som sagt komma igen med mer fakta tex om det verkligen är tillräckligt varmt i VVB och hur mycket som görs åt med på de 10 minuterna osv. Och utesluta andra fel i beredaren eller blandningsventiler och andra armaturer som steg två.
Ursäkta att jag lägger min långa näsa i blöt i det fisljumma vattnet. Men har någon tagit hänsyn till att kallvattnet blandas in på två ställen, först i skållskyddsventilen och sedan i duschblandaren?
""""Skitsnack """" 100% KV på inkommande rör, därefter delar det upp sig till blandning och VVB i förhållande till vad termoventilen står inställd på
Jag säger inte emot den meningen. Och den meningen säger inte emot vad jag skrev. Så vad är det som är skitsnack?
HHjulbent skrev:
Har inte tagit detta på allvar med blandningen i duschblandaren, utan det är termostaten i VVB vi pratar om,Den stora frågan var hur KV kyler ner i VVB vid uttag av VV och tömmer VVB på hetvatten samtidigt som det bandar in KV i den ( turbulens ) med avkylning
Tråden startades med anledning av att TS med familj inte kan duscha så länge som de önskar. Det är vad vi pratar om. Och när frågan rör hur länge duschvattnet räcker så är det högst väsentligt vilken blandning man har i duschblandaren. Ditt spår med blandningsventilen hjälper inte TS om det är din avsikt. Är du å andra sidan bara ute efter att provocera så lyckas du bättre.
TS Börja med att fotografera vattenmätaren, spola sedan upp 10 liter kallvatten exakt. Tag ett nytt foto, nu vet du vilken visare som anger liter.
Ta nu en dusch tills vattnet blir kallt, tag nytt foto, nu vet du hur mycket vatten 40ºC du förbrukat.
Efter foto, fortsätt spola varmvatten samtidigt känn på blandningsventilen och anslutningar in och ut från VVB är dom helt kalla?
Svara så kan man spåna idéer vidare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spolar sakta den som snurrar mest är = ett varv/liter.
Ska den orka värma i 'realtid' så behövs effekter i storleksordningen 15kW.
Och ännu betydligt mkt mer än så när det är en regndusch! Mer än vad era huvudsäkringar klarar!
Gör som jag och ta loss regnmunstycket och limma vissa av hålen i ett mönster, så blir det bättre tryck på varje stråle och går åt mindre.
Ang. blandningsventil så har den ju ingen betydelse för hur länge man kan duscha (vattnet blandas ju ändå i duschblandaren), men den behövs för att förhindra skållning om man värmer vattnet väldigt varmt i beredaren för att få vattnet att räcka längre utan att byta beredare.
En 110-liters beredare värmd till 88C räcker ungefär lika länge som en 190-liters på 55C.
Man tackar för all entusiasm i frågan, även om det är mkt detaljer som jag inte har tid att sätta mig in i. När jag vill lära mig mer om de bakomliggande fysiska elementen så lovar jag att läsa era alster.
Det har efterfrågats bilder, och det kommer nedan.
Jag vill också svara på den som skrev att jag skulle köpa en 300 L direkt, att jag tyvärr inte har plats till det. I så fall skulle vi ha dragit ledningarna åt ett annat håll innan vi började badrumsrenoveringen, de skulle då ha gått ut till ett garage istället där vi kunde ha fått plats, men nu har vi dragit till dem en städskrubb där vi har D 47-48 cm, B 60-62 cm att förhålla oss till. H är väl 220 cm eller dyl.
Vår game plan nu är att se om 400 V gör skillnad, i något avseende. Jag har också insett att jag duschar betydligt varmare än min respektive. Jag kanske ska mäta temperaturen men när jag duschar så ryker det rejält, och jag har vattenflödet på max därtill. Nu har jag sänkt värme och flöde något, och det gör stor skillnad. Dock klarar vi fortfarande inte två duschar samma morgon. 400 V och 160 L kanske gör tillvaron lite drägligare men frågan är om det är värt de ca 10 000 kr det kommer kosta oss. Å andra sidan kanske vi kan sälja den befintliga.
Frågor:
1. Ngn som vet en modell som är på över 160 L och som får plats i vår städskrubb?
2. Finns det andrahandsmarknad på en helt ny 110 L, men som varit inkopplad?
Ang bilderna:
1. Här har vi vår mätare, som ngn föreslog jag kunde använda för att mäta upp vattenkonsumtionen.
2. Här har vi duschfan. Som ni ser är det av regnfalls-modell, dock är den ju inte i ngn jättedimension typ hela taket i duschen, men visst strålar det ner ganska bra.
3. Beredaren. Som ni ser ett ganska tight utrymme.
4. Inkopplingen av beredaren.