28 836 läst · 181 svar
29k läst
181 svar
110 liter varmvattenberedare värmer enbart till 10 min dusch?
Snabb påfyllning av KV i beredaren gör att tempen sjunker dramatiskt, det behövs inte många liter för att sänka den 10 tals grader när det blir en turbulens i VVB det vet alla som håller på med rör får jag hoppas.A Avemo skrev:
Sätt i en 6Kw då så kanske det går att duscha medans den värmer, där är skillnaden med ansluten effektA Avemo skrev:
Du menar att 55 liter 10-gradigt som blandas med 55 liter 80-gradigt vatten under omrörning inte alls blir 45 grader?H Hjulbent skrev:
De två scenarion som var aktuella var ju att duscha i samma temperatur men med olika inställning på blandningsventilen. Och i båda dessa scenarion kommer kallvatten att strömma in i varmvattenberedaren med exakt samma flöde. Alltså ingen skillnad i turbulens.H Hjulbent skrev:
Nu var det inte en 55L VVB , ( den tar slut fort ) en dusch med termostatblandare ska ha en viss övertemp för att reglera sjunker den i VVB så öppnar den ytterligare , tillströmning ökar, tempen sjunker ytterligare och ett moment 22 inträderNyfniken skrev:
Jag har en likadan metro 110:a och den skiktar mycket bra, dvs det sker ingen snabb dramatisk nedkylning oavsett hur jag använder den. Jag tömmer dessutom hela vvb:n när jag badar. Det går från 40c+ jämt hela tiden och sen plötsligt riktigt kallt. Har man den på max når den strax över 60c i tanken med den normala termostaten jag har. Detta räcker till ca 160l 40c vi i verkligheten.
Det bör stämma väl med beskrivningen. I sådana fall drar TS dusch 16l/min, vilket också kan vara rimligt om TS har högt tryck och en icke snålspolande takdusch. En vanlig icke snålspolande dusch tar väl runt 10l/min. Skaffa en rejält mkt större beredare eller sätt dit tryckbegränsare och byt till snålspolande munstycke så dubblar du duschtiden.
Det bör stämma väl med beskrivningen. I sådana fall drar TS dusch 16l/min, vilket också kan vara rimligt om TS har högt tryck och en icke snålspolande takdusch. En vanlig icke snålspolande dusch tar väl runt 10l/min. Skaffa en rejält mkt större beredare eller sätt dit tryckbegränsare och byt till snålspolande munstycke så dubblar du duschtiden.
Vattnet i beredaren blir inte varmare av att man ändrar på blandningsventilen. Och inloppet i beredaren är alltid 100% kallvatten.H Hjulbent skrev:
Det var helt ärligt min bästa tolkning av vad du hittills skrivit.H Hjulbent skrev:
Om det kommer in 100% kallvatten till beredaren när man tar ut 80C vatten, hur många procent av inkommande vatten är kallvatten om man tar ut 40C?
Har du helt missat begreppet skiktning? Det är hela grunden i en väl fungerande vvb, att du kan ta ut en riktigt stor del av värmen i tanken och sedan låta det blanda sig till vad du nu känner för.H Hjulbent skrev:
Du verkar tro att så fort det kommer in kallvatten i en vvb så blandas allt hej vilt....
Hjulben: Du är helt ute och cyklar. Det blit exakt samma flöde oavsett inställning på blandningsventilen, som flera har påpekat.
kW skrivs dessutom inte Kw.
Materialet i värmepatronen påverkar inte uppvärmningshastigheten alls, det är bara effekten som är av intresse.
kW skrivs dessutom inte Kw.
Materialet i värmepatronen påverkar inte uppvärmningshastigheten alls, det är bara effekten som är av intresse.
@Hjulbent vi tar det från början. För att få 35 grader i duschen enligt mitt tidigare exempel så behöver man tappa 3,5 liter per minut 80 gradigt vatten ur beredaren. Samtidigt fylls det på 3,5 liter per minut 10 gradigt vatten, eller hur?
Vi tar några exempel så får du berätta vart vi tänker fel.
Exempel 1. Blandningsventil på 60:
Duschblandaren kommer att ta 5 liter 60-gradigt vatten per minut från beredaren och 5 liter 10-gradigt kallvatten per minut.
Internt i beredarens blandningsventil tas 3,5 liter 80-gradigt vatten per minut från tanken och 1,5 liter 10-gradigt vatten per minut från inkommande kallvatten för att den ska kunna leverera 60 grader ut.
Håller du med om det?
Exempel 2. Blandningsventil på 80+:
Duschblandaren kommer att ta 3,5 liter 80-gradigt vatten per minut från beredaren och 6,5 liter 10-gradigt kallvatten per minut.
Internt i beredarens blandningsventil tas 3,5 liter 80-gradigt vatten per minut från tanken och 0 liter per minut från inkommande kallvatten för att den ska kunna leverera 80 grader ut.
Håller du med om det?
Vi tar några exempel så får du berätta vart vi tänker fel.
Exempel 1. Blandningsventil på 60:
Duschblandaren kommer att ta 5 liter 60-gradigt vatten per minut från beredaren och 5 liter 10-gradigt kallvatten per minut.
Internt i beredarens blandningsventil tas 3,5 liter 80-gradigt vatten per minut från tanken och 1,5 liter 10-gradigt vatten per minut från inkommande kallvatten för att den ska kunna leverera 60 grader ut.
Håller du med om det?
Exempel 2. Blandningsventil på 80+:
Duschblandaren kommer att ta 3,5 liter 80-gradigt vatten per minut från beredaren och 6,5 liter 10-gradigt kallvatten per minut.
Internt i beredarens blandningsventil tas 3,5 liter 80-gradigt vatten per minut från tanken och 0 liter per minut från inkommande kallvatten för att den ska kunna leverera 80 grader ut.
Håller du med om det?
Redigerat: