28 838 läst · 181 svar
29k läst
181 svar
110 liter varmvattenberedare värmer enbart till 10 min dusch?
Koka vatten i en kastrull, släng ut det fyll med KV, då blev det inget hetvatten kvar i kastrullen och ska värmas igen, men fyller du lite KV i den så är värmen kvar längre. Frågan var varför räcker inte VV till, det beror på flödet och tempen i tanken, det är vi överens om, men inte på hetvattensidan när VVB fylls med ren KV och kyler ner den snabbtuseless skrev:
Du borde lära dig lite grundläggande fysik. Är det 80 grader i tanken, inkommande kallvatten är 10 grader och man tappar 10 liter 35 gradigt vatten per minut i duschen så tas det ca 3,5 liter vatten från beredaren varje minut. Motsvarande volym kallt vatten fylls såklart på i beredaren.
Om du på något sätt kan få till dessa 10 liter per minut à 35 grader med en mindre inblandning av hetvatten så ska du omgående ta patent på din lösning. Du kanske har löst världens energiproblem?
Om du på något sätt kan få till dessa 10 liter per minut à 35 grader med en mindre inblandning av hetvatten så ska du omgående ta patent på din lösning. Du kanske har löst världens energiproblem?
Nu hänger jag inte med i vad du vill bevisa.H Hjulbent skrev:Koka vatten i en kastrull, släng ut det fyll med KV, då blev det inget hetvatten kvar i kastrullen och ska värmas igen, men fyller du lite KV i den så är värmen kvar längre. Frågan var varför räcker inte VV till, det beror på flödet och tempen i tanken, det är vi överens om, men inte på hetvattensidan när VVB fylls med ren KV och kyler ner den snabbt
Om vi bortser från transportförluster i vv ledningarna, finns det ingen skillnad i hur mycket varmt vatten lämnar beredaren, oavsett om det finns en ventil blanda till lägre temp vid kranen eller vid vvb
Om vi tittar på potentialen för beredaren så kan vi tänka oss att inkommande kallvatten är 10º och vattnet i beredaren är 80º. Vill man då duscha i 38º så blir mixen 40% varmt och 60% kallt. Totalt får vi då 275 liter 38-gradigt vatten. Är det mängden som duschen släpper ut på 10 minuter?
Jag gjorde en mätning på min dusch och får det till ungefär 9 liter per minut vid fullt flöde. Jag tror inte att jag har någon speciellt snålspolande dusch. Så första frågan är om det är rimligt att duschen spolar ut 27 liter per minut. Alltså tre gånger så mycket som min.
Det kanske inte är orimligt, men det låter väldigt mycket. Det finns två scenarion här som vi kan hoppas på. Det ena är att beredaren inte blir så varm som den skulle kunna bli. Det andra är att den är felaktigt installerad så att inte hela volymen utnyttjas. Om det verkligen är så att din dusch spolar ut 27 liter per minut så misstänker jag att rörmokaren inte är van vid sådana flöden eftersom det förmodligen är ganska ovanligt. I så fall beklagligt att han gjorde fel rekommendation men inte svårt att förstå varför.
Se om du kan mäta upp temperaturen på vattnet och flödet på duschen. Förhoppningsvis är det något enkelt fel så att du inte måste byta beredaren.
Jag gjorde en mätning på min dusch och får det till ungefär 9 liter per minut vid fullt flöde. Jag tror inte att jag har någon speciellt snålspolande dusch. Så första frågan är om det är rimligt att duschen spolar ut 27 liter per minut. Alltså tre gånger så mycket som min.
Det kanske inte är orimligt, men det låter väldigt mycket. Det finns två scenarion här som vi kan hoppas på. Det ena är att beredaren inte blir så varm som den skulle kunna bli. Det andra är att den är felaktigt installerad så att inte hela volymen utnyttjas. Om det verkligen är så att din dusch spolar ut 27 liter per minut så misstänker jag att rörmokaren inte är van vid sådana flöden eftersom det förmodligen är ganska ovanligt. I så fall beklagligt att han gjorde fel rekommendation men inte svårt att förstå varför.
Se om du kan mäta upp temperaturen på vattnet och flödet på duschen. Förhoppningsvis är det något enkelt fel så att du inte måste byta beredaren.
Grundläggande fysik är en sak praktiskt är en annan sak och det behöver jag inte lära mig, men eftersom du verkar vetauseless skrev:
bäst i det med fysik. så förklara då den delen som med avkylning, uppvärmning och flöde då från det varma som händer i en VVB
Ironisk kommentar men tål det, evighetsmaskinen har inget med en VVB att liknas vidNyfniken skrev:
Rätt det har den ca 55 C - 60 C ska det varaR RoBo skrev:
Rätt om det blandas i ventilen så blir det så att det finns finns värme kvar i VVB och inte kyls av direkt, tas det ut full värme så kommer VVB att kallna ner ganska snabbt, med påföljd att värmen tar slut, det är inget pys in i VVB, så det blir en häftig turbulens som vill kyla av hela VVBA Avemo skrev:
Mängden varmt vatren man tar ur berederen, och därmed mängden kallt vatten man släpper in är inte beroende av var man blander varmvatten med kallt vatten till önskad temperaturH Hjulbent skrev:
Vattnet passerar två blandningsventiler på väg till duschmunstycket. Den första direkt utanpå varmvattenberedaren och den andra är duschblandaren. Ökar man blandningsventilen och minskar duschblandaren så att resultatet blir samma temperatur i duschen så kommer flödet att öka i kallvattenröret, minska i varmvattenröret och vara helt oförändrat genom beredaren och duschmunstycket. Samma temperatur i beredaren, samma temperatur på duschvattnet och samma flöde genom beredaren. Varmvattenberedaren vet inte om blandningen sker i blandningsventilen eller i duschblandaren så det kan omöjligt bli någon skillnad i tillgänglig volym.H Hjulbent skrev:
Troligast är nog ett fel på invändiga röret som ska se till att varma toppvattnet tas ut i rätt ordning när kalla fylls på i botten. Kanske ett fabriksfel eller från påfrestningar vid transporten. En annan tänkbar sak är felmontage dvs beredaren liggande om den inte är avsedd för det. Eller att något ändrats på armaturen av mokaren så in/ut skiftats upp mot beredaren med samma resultat som skadat invändigt rör.
TS kanske kan lägga in en bild eller åtminstone känna på utgående rörstump direkt efter beredaren före blandning som nämndes tidigare för att eliminera ett stycke i kedjan av möjliga fel.
TS kanske kan lägga in en bild eller åtminstone känna på utgående rörstump direkt efter beredaren före blandning som nämndes tidigare för att eliminera ett stycke i kedjan av möjliga fel.
Skärp dig lite och som sagt tänk till, du har fel så långt känt är för tillfället. Eller har du gått i Rossis fotspår med någon ny typ av katt.H Hjulbent skrev:Koka vatten i en kastrull, släng ut det fyll med KV, då blev det inget hetvatten kvar i kastrullen och ska värmas igen, men fyller du lite KV i den så är värmen kvar längre. Frågan var varför räcker inte VV till, det beror på flödet och tempen i tanken, det är vi överens om, men inte på hetvattensidan när VVB fylls med ren KV och kyler ner den snabbt
Har inte sagt något om volymen, men däremot att VVB kallnar ner snabbt om det endast kommer in KV i den och rör om i den och det vet väl alla vad som händer när KV och VV blandas, VV kallnar ner och då måste termostaten öppna mer och tömma ytterligare på den VV som finns, det blir som svalare och svalare i VVB då., Sen är det en 110L Metro tydligen och den har ett värmepatron av steatit, får den 2230V så värmer den inte riktigt då det är öveföringsvärme till en metalltub som ska ske. bäst är 400V då glöder patronen och värmer fortareA Avemo skrev:
Syniska kommentarer är inte bra att uttala sig med förrän fakta ligger på bordetGK100 skrev:
Självklart blir det kallare i beredaren när man tömmer ut varmvatten så att kallt vatten fylls på. Jag har lite svårt att förstå vad du menar ibland. Det ser ut på flera inlägg som att du menar att det skulle göra skillnad på mängden tillgängligt varmvatten om man ändrar på blandningsventilen. Detta är något som jag och flera andra här bestämt förnekar.H Hjulbent skrev:Har inte sagt något om volymen, men däremot att VVB kallnar ner snabbt om det endast kommer in KV i den och rör om i den och det vet väl alla vad som händer när KV och VV blandas, VV kallnar ner och då måste termostaten öppna mer och tömma ytterligare på den VV som finns, det blir som svalare och svalare i VVB då.
Beredaren värmer fortare om den är ansluten till 400V. Men det ändrar inte hur länge man kan duscha.H Hjulbent skrev: