Vi är två vuxna på samma 110 liters beredare, kopplat på 400v. Långduschare, haddiskare - ofta samtidigt och har aldrig varit utan varmvatten. Som alla andra säger, kolla ventilen!
Vi är två vuxna på samma 110 liters beredare, kopplat på 400v. Långduschare, haddiskare - ofta samtidigt och har aldrig varit utan varmvatten. Som alla andra säger, kolla ventilen!
Jag tror knappast ni duschar 30min i sträck med en takdusch som drar 16l/min. Vilket TS vill göra, således behöver hen minst en 200l vvb.
Som ett exempel på hur en enkel spridarplåt kan vara utförd passade jag på att ta en bild på de som NIBE har i sina beredare. Enkelt att förstå hur lätt den kan pga olika brister lossna och låta KV strömma fritt rakt upp och helt förstöra skiktningen. Det och havererat utloppsrör för VV upptill är nog ett vanligt fel där många upplever sämre kapacitet.
Som Harry nämnde är det för det mesta tvärtom med en gammal mekanisk mätare de visar för lite.
Det stämmer inte varken enligt min egen erfarenhet (skrivit om det i annan tråd) eller enligt kommunens folk. Gamla mekaniska mätare visar mer och mer desto äldre och mer igensatta de blir, därför kalibreras de att visa 2-3% för lite som helt nya för att kompensera för detta. Har man väldigt smutsigt vatten (t ex efter flertal grävjobb som i mitt fall) så räcker inte det, utan mätaren kan skena. I mitt fall visade den nästan 50% för mycket på slutet och jag fick den utbytt till en ultraljudsmätare som inte är känslig för smuts. Dessutom fick jag 2 års förbrukning tillgodo, pga överdebiteringen.
Har du annan fakta eller egen erfarenhet så är jag givetvis väldigt nyfiken, men det jag skriver ovan har hänt i praktiska verkligheten.
Nu satte jag frukostflingorna i halsen och har således spenderat hela frukosten med att ta fram ett litet simuleringsverktyg.
Först ang. blandningsventilen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan det roliga, ett verktyg för att simulera olika beredar- och duschscenarion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om någon gillar detta tillräckligt mkt kan jag lägga upp filen så kan ni dels kolla om jag räknat fel men ffa snabbt och smidigt räkna på olika scenarion!
Om det är 16 l/min i trådskaparens dusch, 35 grader varmt och 110 l 65C i beredaren tar det 9,2 min sedan blir det kallare och kallare. Om TS istället byter till 10 l/min kan hen duscha 15 min utan att det blir kallt. Sedan tar det 70 minuter att ladda om beredaren om den ger 3 kW.
Fotnot: Oavsett hur turbulensen ser ut i beredaren, eller rentav om det ligger en gammal TURBO i den så påverkar det inte energiflödena. Så länge termostatblandaren "tar det den behöver" och beredaren inte är så vansinnigt dålig att inkommande kallvatten går mer eller mindre rakt ut igen utan någon som helst blandning eller skiktning kommer beräkningarna stämma.
Fast poängen med en blandningsventil är ju att kunna hålla nere temperaturen i ledningarna, så att man inte kan råka få åttiogradigt vatten i kranen.
Och vill du maxa mängden 45-gradigt vatten i ledningarna gör en blandningsventil nytta (även om jag pga. tidigare inlägg i tråden avstår från att försöka räkna på det...).
Nu minns jag inte exakt hur TS problem var formulerat, men många av råden i tråden har ändå varit utifrån förutsättningen att man helst inte maxar tempen i beredaren om effekten blir skållhett vatten i rören.
Precis, men tiden för att värma tanken fullt kan vara lång, 15h tar det för vår.
Vi har en 200L Nibe som är kopplad med 1-fas 1kW, såhär ser en vanlig dags förbrukning ut. Visa bilaga 321406
Varför koppla 1 fas..?? Då vill man ha lååång uppvärmningstid..
Och vill du maxa mängden 45-gradigt vatten i ledningarna gör en blandningsventil nytta (även om jag pga. tidigare inlägg i tråden avstår från att försöka räkna på det...).
Det borde bli ganska marginellt. Det man sparar in på att blanda ner temperaturen tidigare är i princip värmeförlusterna från rören till rummet.
Fast poängen med en blandningsventil är ju att kunna hålla nere temperaturen i ledningarna, så att man inte kan råka få åttiogradigt vatten i kranen.
Och vill du maxa mängden 45-gradigt vatten i ledningarna gör en blandningsventil nytta (även om jag pga. tidigare inlägg i tråden avstår från att försöka räkna på det...).
Nu minns jag inte exakt hur TS problem var formulerat, men många av råden i tråden har ändå varit utifrån förutsättningen att man helst inte maxar tempen i beredaren om effekten blir skållhett vatten i rören.
Exakt.
Blandningsventilens enda (viktiga) funktion är att förhindra skållning. Och minska förlusterna lite lite, beror ju på hur långa rör och hur installationen ser ut.
Fotnot: Oavsett hur turbulensen ser ut i beredaren, eller rentav om det ligger en gammal TURBO i den så påverkar det inte energiflödena. Så länge termostatblandaren "tar det den behöver" och beredaren inte är så vansinnigt dålig att inkommande kallvatten går mer eller mindre rakt ut igen utan någon som helst blandning eller skiktning kommer beräkningarna stämma.
Omblandning är alltid negativt och beroende på som du säger hur dåligt det är kommer utnyttjandegraden minska sett som energin i volymen med temp under önskat VV. Vid mer ideal skiktning närmar det sig i exemplet skillnad 65->10 eller 65->35 över 110 liter eller ännu sämre om tex inlopps- eller utloppsdelar havererat.
Det stämmer inte varken enligt min egen erfarenhet (skrivit om det i annan tråd) eller enligt kommunens folk. Gamla mekaniska mätare visar mer och mer desto äldre och mer igensatta de blir, därför kalibreras de att visa 2-3% för lite som helt nya för att kompensera för detta. Har man väldigt smutsigt vatten (t ex efter flertal grävjobb som i mitt fall) så räcker inte det, utan mätaren kan skena. I mitt fall visade den nästan 50% för mycket på slutet och jag fick den utbytt till en ultraljudsmätare som inte är känslig för smuts. Dessutom fick jag 2 års förbrukning tillgodo, pga överdebiteringen.
Har du annan fakta eller egen erfarenhet så är jag givetvis väldigt nyfiken, men det jag skriver ovan har hänt i praktiska verkligheten.
Jag tror på dina erfarenheter både hemma och vad du hört av kommunens VA, det gör dock inte att jag ser det annorlunda än att båda felsätten ökad/minskad registrering förekommer med ökad ålder, förslitning, igensättningar osv. Vilket som över ett stort antal och många skilda förhållanden skulle bli vanligast kan jag inte avgöra med någon säkerhet så det får vara en öppen fråga, kanske Harry vet mer.
Även mätare av ultraljudstyp (hastighetsmätning vid känt tvärsnitt) är känsliga för beläggningar men deras konstruktion kan ju göras så det i praktiska fallen är marginellt och betydelselöst i sammanhanget.
Nej, men vissa skribenter i tråden påstår att man får mycket mer varmvatten genom att blanda ner temperaturen både i blandningsventilen och vid tappstället jämfört med att bara blanda vid tappstället.
Varför koppla 1 fas..?? Då vill man ha lååång uppvärmningstid..
Precis, på det sättet blir förbrukningen av varmvatten självbegränsande.
Men mest beror det på att mina trådlösa energimätare bara klarar 1-fas, då fick det bli så.
Min röst går på att TS investerar i ett ventilrör för några hundra, alternativt bytar till en större vvb komplett med ventilrör.
Baserat på installatörens beslut att välja bort ventilrör hade jag även kollat upp vilken modell av beredare som rekommenderas till aktuell vattentyp. Kanske titta på Nibes sortiment istället, Metrotherm har väl bara emaljerade vvb fortfarande