Byggahus.se

110 liter varmvattenberedare värmer enbart till 10 min dusch?

12k läst  180 svar

1. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Det är väl för att förhindra skållning? Som sagt var så säljs beredaren med två olika termostater. Troligen av den enkla anledningen att det blir en billigare produkt om den bara kan värma till 65 grader.

Om du ska ha högre temperatur i beredaren så hoppas jag du sätter dit en blandningsventil även om det inte finns något uttryckligt krav på det.
    65 grader gör ont, men man klarar det några sekunder. 85 grader ger brännskador direkt. Även om du känner till riskerna så kan du ju få besökare som inte gör det...

2. H
    Medlem Nivå 4
    Som sagt så frågade jag inte det så det lär vi aldrig få reda på. Elektrikern var tillbaks idag för att dunka in 400 V istället och då tyckte han det var bra att vi hade skruvat upp till max, så han verkar ha svängt i frågan. Men han är ju ingen expert på vvb så det säger nog inte så mkt.

Så är det alldeles säkert. Det jag har lärt mig om hantverkare de senaste månaderna är att de bryr sig väldigt mkt om sin egen ekonomi och väldigt lite om kundvärdet / kundbelåtenheten. Hoppas det kommer en lågkonjunktur snart så att det också kan anpassa sig till verkligheten. Vi hade en hantverkare som skrattade nonchalant åt oss när vi försökte diskutera timpriset med honom, och sa att han minsann kostade lika mkt som en advokat. Han tyckte tydligen det var rimligt.

Jepps, med 85 grader är det ju en helt annan femma, då känns det fullt rimligt med en vvb-blandare även här i Danmark. Sen kan jag tycka att det vore bra om de skållade sig lite, gästerna alltså, så att de inte ger sig på att snylta på vårt varmvatten igen.

3. G
    Medlem · Nivå 7
    Nja, TS hänvisar konstant till svenska regler när man försöker förklara funktionen, vilket är helt irrelevant.
    Uppenbarligen har dessutom montören bett dem att ha tanken på 45 grader, just pga att de struntat/missat/... Sätta dit en blandare.

• Laddar…
  4. D
    Medlem · Nivå 18
    Att termostaten inte gick längre än till 65 tyder ju på att den var tänkt att användas utan blandningsventil.

5. G
    Medlem · Nivå 7
    65 är ingen lek att få ur kranen. Har själv en metro 110 med 65 termostat med blandning. Det verkar vara den vanligaste. 60-70 är väl en ganska bra punkt för att undvika legionella och undvika kraftiga tomgångsförluster.

6. E
    Medlem · Nivå 4
    Hade en elektriker kollega som kopplat in en beredare vid en husrenovering som ej blev varm tillräckligt ,rör skyllde på felkopplad el på en 400v är det svårt kanske blir det lägre effekt eller ingen alls ! ,så elektrikern fick köpa ny beredare till kund för övertyga att så var ej fallet ,, fel fortfarande.. Ringde mig för få råd hur han skulle gå vidare. Eftersom rör fortfarande skyllde på elproblem...

Elektrikern kollade blandnings ventiler och flödesrktningar med samma svar ,, drar den Ström A och volt blir det kilowatt med el som värmer vatten ,men ingen värme i kranen så måste det finnas ett svart hål på vägen... En läcka på varmvattnet gjorde att den beredare aldrig kom upp i temp.
    Röret som läckte låg ingjutet golvet ..det hittades genom stänga kranar ihuset och mäta vattenförbrukninen under 30min..
    Ta en hink mät hur många liter vatten och temp, stäng inkommande kolla så det inte läcker. Hur många sekunder tar det att fylla en hink. Ganska stor skillnad om det är 7/10 eller 14liter per min. duchen Med en sparventil på slangen som blandar in luft man duchsa längre ,eftersom flödet är mindre så räcker samma mängd vatten längre
    .

• Laddar…
  7. FrittDrag_II
    Husägare · Nivå 9
    Reglerna i Danmark är inte så olika från dem vi har i lilla Sverige. (http://bygningsreglementet.dk)
    Du skrev i ditt första inlägg att tre VVS'are hade föreslagit 110L VVB? Visste dom om att du skulle ha den typ av dusch som du har?
    Ditt problem liknar mycket det som hände för några år sedan när alla skulle ha stora "spa-bad" och man fick uppgradera till större VVB för att klara av vattenvolymen i badvatten + duschvatten.

• Laddar…
  8. H
    Medlem Nivå 4
    Tror inte samtliga 3 visste det nej, men den som slutligen fick uppdraget måste ju ha noterat vad det är för dusch han monterar åt oss. Sen kan jag tycka att de kunde ställt den frågan innan de lämnar sin rekommendation. Det är de som ska vara experter på detta, inte jag.

Ang de danska reglerna så är det säkert så. Jag är obekant med hur regelverken ser ut, det intresserar inte mig särskilt mkt. Jag betalar ngn mycket pengar för att installera, och vill att det ska funka med minimal insats från min sida så att jag kan fokusera på det jag är duktig på istället.

9. D
    Medlem · Nivå 18
    Rekomendrade de den specifikt? Det normala är ju att ha blandningsventil och möjlighet att höja temperaturen, vilketger klart mer varmvatten.

10. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Jag tycker att nyttan med hett vatten i VV-beredaren och blandningsventil fastnat för mycket på brännrisken, den andra delen är uppenbarligen viktigare för TS.

Om VVB-vattnet är 85 grader och blandas med 5 gradigt kallvatten 50/50 får man ut dubbla tankvolymen 45 gradigt vatten. (85+5)/45=2

Har man istället 55 gradigt vatten får man bara 1,3 ggr tankvolymen. (55+5)/45=1,333...

Teoretiskt kan man förstås nå samma nytta med hett vatten i beredaren och blandning med kallvatten vid kranarna, men det är som sagt onödigt riskabelt. Oavsett riskerna, ju hetare vatten i varmvattenberedaren, desto mer varmvatten räcker det till i kranarna.

• Laddar…
  11. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Det finns en sak till. Skickar man ut 80 gradigt vatten i ledningarna, då finns det mer värme kvar i ledningarna när man stänger av kranen. Den värmen går förlorad. Kanske inte så farligt om man duschar en gång per dag, men det händer också varje gång man tvättar händerna med lite mer värme än bara kallt vatten.
    Så man sparar varmt vatten genom att blanda vid VVB. Värmeförlusterna i ledningen blir öht mindre om vattnet har lägre temp

12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Nåja, moderna kranar har en begränsning för hur blandningen kall- och varmvatten sker,
    just för att man inte skall riskera brännskador.

13. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Märkligt!
    Jag/vi bodde länge i ett hus där vi satte in en 100 liters Thermia varmvattenberedare.
    Och där bodde vi ända tills våra två "barn" var 17 och 15 år.
    Och jag hörde aldrig någon klaga på att varmvattnet tog slut när de duschade.

14. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Hade ni en likadan takdusch som TS?

• Laddar…
  15. Isakare
    Medlem · Nivå 12
    Förstår inte riktigt TS.
    Du är orolig för 10.000:- extra för en ny beredare, och skriver senare att du inte är priskänslig och vill duscha.
    110 liter räcker utan problem för "Normala" duschar, t.o.m till en familj om man lär alla i familjen att duscha rimligt.
    Vad är problemet ?? 10" är väl kaffepengar jämfört med alla pengar du kommer lägga på el för att värma allt vatten.

Kollade runt lite på duschar, en 400mm takdusch tar 20 liter/min, en handdusch 9 liter/min, och där har du svaret.

• Laddar…