110 liter varmvattenberedare värmer enbart till 10 min dusch?

11k läst  178 svar

1. H
    Medlem Nivå 4
    Hej

Vi har precis totalrenoverat ett badrum och tre VVS:are oberoende av varandra rekommenderade oss en 110 liters-tank. Vi är två vuxna, en hund och en nyfödd. Den VVS:are som vi till slut använde oss av installerade en Metro 110 liter, och en elektriker kopplade in den.

Nu har det visat sig att den räcker till ca 10 minuter dusch, sen är det inte ngt varmvatten längre. Detta verkar ju helt uppåt väggarna, men vad vet jag? Ngn här som har erfarenhet av detta och som kan uttala sig kring om detta är normalt?

VVS:aren vi använde oss av svarar inte längre i telefon. Jag ska se om jag kan få tag på Metros kundtjänst på måndag.

2. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 13
    Vad för temperatur är den inställd på?

3. H
    Medlem Nivå 4
    Den har ingen sådan indikator. Det man kan snurra på är ett hjul som visar 5 C som minimum, och sen står det max. Vi hade den först uppskruvad halvvägs då vi fick det rådet från VVS-montören, men skruvade upp den till max tidigare idag och när den slutade lysa orange så provade vi duschen igen o klockade, och då var det helt kallt efter ca 10 min.

4. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Hur många liter per minut kommer det ur duschen vid normalt flöde?

5. J
    Husägare · Nivå 9
    Det låter som att den borde räcka till mer. Just när det gäller temperaturen är det mkt viktigt att denna står på minst 57grader. Pga. Risken för legionellabakterier. Det är väl 57, är rätt säker?

6. P
    Medlem Nivå 6
    Vi har 100l och kan duscha bra mycket längre än 10min... inställd på 60grader.

• Laddar…
  7. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 7
    En vvb ska hålla minst 60°. Men även om eran håller 40° så ska det inte bli kallt på 10 minuter utan det måste vara något annat fel.

Kolla att ni inte tappat någon fas och läa igenom handboken och se om den ställts in fel eller något glömts.

8. H
    Bannad · Nivå 10
    Under beredaren sitter en armatur som det heter. på vänster sida en svart ratt med + och - på, den ska ge ut ca 55 C i mellanläge, vrid mot plus och se vad som händer

9. V
    Medlem · Nivå 5
    5 spänn på att han har kopplat kallvatten och varmvatten fel...

10. TeroM
    Renoverare · Nivå 20
    Hur är blandningsventilen ställd? Om du tar varmvatten bara från beredaren lär tempen vattentemperaturen halverats efter 50 liter. Ställ tempen högre och justera till lagom tapptemp med blandningsventilen.

11. L
    Husägare · Nivå 14
  12. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    När du spolar varmvatten, blir röret som är utgående varmvatten varmt (direkt från beredaren innan blandningsventilen) så man inte kan hålla i det, även när varmvattnet tar "slut"?

Redigerat 17 mar 01:47
  13. G
    Medlem · Nivå 7
    Har en likadan metro 110 3fas, har alltid ratten på max, den räcker precis till ett 160-180l riktigt varmt badkar, dvs 40+ grader. max temperatur på den är ngt låg, torde vara runt 60 grader.
    Duscha kan man då göra bra mkt längre än 10min.

14. H
    Moderator · Nivå 25
    Lägg upp en bild där man kan se hur rören är kopplade till beredaren. Det låter sannolikt att rören är felkopplade.

15. V
    Medlem · Nivå 5
    Precis, en bild skulle vara som grädden på tårtan.... bra!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: