Byggahus.se

110 avloppsrör genom bjälklag

1. G
    Medlem · Västra Götalandslän · 598 inlägg

gnuttisch

Medlem
    Hej,

Ska borra hål i ett gäng takstolar och mellan bjälkar för att dra ett 110 avloppsrör, ungefär 4-5m.

Någon som vet hur man ska få i röret eller är det bara att kapa i småbitar och en hel del muffar?

Tänkte dra så nära ett upplag (yttervägg) som möjligt för att slippa problem med avsikt.

Tack

2. L
    Medlem · Halland · 5 441 inlägg

lordi

Medlem
    Blir till att dela i korta bitar och använda muffar om du ska göra hål mitt i bjälken. Du bör också kontrollera bärigheten. Troligen behöver du göra förstärkningar eftersom du försvagar konstruktionen genom håltagningen.

3. Mike_the_pip3
    Medlem · Kalmar · 266 inlägg
    Jag lade i lite rör precis i bjälklaget, men jag jackade ur ovanifrån.
    Se bif ifrån träguiden, då slipper man muffar så kan man lägga i helt rör ovanifrån.
    Så blir det stabilt och bra med,
    E man smart så jackar man nån cm extra per takstol (edit: tror det är 2cm /m avlopp & 1cm /m dagvatten? men är osäker, googla) så får automatiskt med dig fallet.

MEN tänk på att kapa till typ några k-plywoodbitar, borra hål och trä på dom på röret innan du lägger dit det. sen skruva fast plyan som en jäkel i reglerna.

Rätt eller ej vågar jag inte svara på, jag är endast hobbysnickare =)
    Man skall säkert beakta spännvidder och liknande när man jackar ur & förstärker.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    r-0304-b41-s.jpg

4. G
    Medlem · Västra Götalandslän · 598 inlägg

gnuttisch

Medlem
    Tack för alla svar, har dock bestämt mig för att ändra placeringen på toaletten så vi kan dra avloppet i kattvinden istället.

5. Mike_the_pip3
    Medlem · Kalmar · 266 inlägg
    Smart beslut, alltid bökigt med 110 rör i bjälklaget. (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.