Hobbysnickare
· Västernorrland
· 195 inlägg
Tänkte höra med dom som kan och kanske har testat.
Jag har byggt ihop en motorvärmarstyrning med en raspberry Pi där jag använt mig av ett reläkort. På reläet som sitter på kortet så står det 10a 250vac. Betyder det att man kan skicka det genom relät? Kan man isåfall lita på det, eller bör man sätta en kontaktor efter relät?
Jag har byggt ihop en motorvärmarstyrning med en raspberry Pi där jag använt mig av ett reläkort. På reläet som sitter på kortet så står det 10a 250vac. Betyder det att man kan skicka det genom relät? Kan man isåfall lita på det, eller bör man sätta en kontaktor efter relät?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 140 inlägg
Det har nog ingen större tålighet, men motorvärmare är en snäll last som den säkert kommer att klara bra, bara du håller effekten under 2300 W. Det är värre med induktiv laster som lysrör och motorer, då krävs kraftigare doningar i form av en kontaktor. Kostnaden för detta kort är ju också en faktor, ifall det finns skäl att skydda det.
Jag skulle definitivt sätta en kontaktor efter det reläet. Enligt databladet så pallar det 7 A vid cos fi=1 och 240VAC och Märkningen på reläet lämnar en del att önska. Det kommer enligt min erfarenhet inte hålla många gånger om du skickar 2,3kW genom kontakten
Just det där reläkortet lämnar också en del att önska gällande isoleringen mellan 230V och styrlogiken. Det finns bättre designade kort (men med samma relä) som har ett fräst spår i kretskortet mellan 230V och resten.
Men jag håller med, sätt en kontaktor, eller ett arbetsströmrelä. Jag har ett par Eltako elektroniska relän som kan styras med 8-230V, antingen AC eller DC. Kommer inte ihåg artikelnumret nu men de är även godkända som kopplingsrelän så isoleringen mellan delarna är bra.
Men jag håller med, sätt en kontaktor, eller ett arbetsströmrelä. Jag har ett par Eltako elektroniska relän som kan styras med 8-230V, antingen AC eller DC. Kommer inte ihåg artikelnumret nu men de är även godkända som kopplingsrelän så isoleringen mellan delarna är bra.
Man skall nog fundera på om vill ha 230 V på det kretskortet. Spolen till arbetsströmsreläet kan lämpligen drivas med 12 eller 24 V. Då 230 V kretsen helt bort kopplad från kretskortet.
Då kan du köpa ett relä som ordentligt godkänt att bryta 230 V
Då kan du köpa ett relä som ordentligt godkänt att bryta 230 V
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Det där relät har för dålig isolationsspänning mellan spole och kontakter.
Det finns bättre relän som utan vidare klarar motorvärmare.
Leta hos ELFA med 4000 eller 5000 volt isolationsspänning och 16 A.
Protte
Det finns bättre relän som utan vidare klarar motorvärmare.
Leta hos ELFA med 4000 eller 5000 volt isolationsspänning och 16 A.
Protte
Jag håller med andra, visserligen är reläet UR-märkt men jag litar personligen inte på någon certifiering på kina-produkter om det inte är någon erkänd kvalitetstillverkare. Det är vanligt att man bara trycker dit loggorna utan någon testning.
Dessutom är inte kretskortet CE-märkt heller vad jag kan se. Får du överslag så kommer du i bästa fall bränna upp ditt arduinokort.
Jag skulle också sätta en separat kontaktor i kapsling och hålla all starkström borta från labbkorten.
Dessutom är inte kretskortet CE-märkt heller vad jag kan se. Får du överslag så kommer du i bästa fall bränna upp ditt arduinokort.
Jag skulle också sätta en separat kontaktor i kapsling och hålla all starkström borta från labbkorten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 140 inlägg
Hade att svagt minne av att detta reläkort varit på tapeten tidigare, och så var det. Och det var en ganska misstänksam inställning där också.
https://www.byggahus.se/forum/el/251097-styra-takflakten-med-relakort-isolationsavstand.html?showAll
https://www.byggahus.se/forum/el/251097-styra-takflakten-med-relakort-isolationsavstand.html?showAll
Nej, det stämmer inte. Det var det reläkortet jag tänkte på när jag skrev bättre isolering. Detta kort har inte ens det frästa spåret, även om det är likt i övrigt (samma reläer). Det finns ett gäng olika varianter på reläkort på ebay.Bo.Siltberg skrev:
Som sagt skulle jag undvika att koppla 230V på detta kort och andra liknande. Det är istället bättre att använda kortet som mellanrelä (eller köra 12V över transistor) och sätta ett riktigt normrelä som får styra 230V. Utan att vara elektriker (eller ingenjör) skulle jag vilja slå ett slag för Eltako ER12-001 som är det jag har hemma. 8-230V UC styr, anslutning för "spole" på ena sidan och terminaler på andra sidan så det är lätt att hålla isär styrkrets och styrd krets. Kostar en del tyvärr, men det går på sinnesfridskontot. Vill man ha billigare så har t.ex. Elfa en hel drös bra grejer från bl.a. Omron, men det är fortfarande dyrare än dessa kort som brukar gå för ca 25-50 kr/st.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Det finns relän som pallar.
36.90 + moms
https://www.elfa.se/sv/effektrelae-...er_Buyable=1&page=2&origPageSize=50&simi=99.5
men en sockel kostar väl 85 spänn.
Det behövs en transistor mellan Aurdino och relä för att anpassa spänning och ström.
Protte
36.90 + moms
https://www.elfa.se/sv/effektrelae-...er_Buyable=1&page=2&origPageSize=50&simi=99.5
men en sockel kostar väl 85 spänn.
Det behövs en transistor mellan Aurdino och relä för att anpassa spänning och ström.
Protte
Hobbysnickare
· Västernorrland
· 195 inlägg
Tackar för svaren.
Nu tänker jag inte byta ut mitt lilla reläkort och jag tänker inte heller bygga om det. Så dom alternativen går bort.
Dock så sätter jag någon form av kontaktor eller liknande, ska snacka med en elektriker vad som är bäst. Då håller jag starkström borta från det där lilla reläkortet. Sen får vi se hur min programmering fungerar.
Nu tänker jag inte byta ut mitt lilla reläkort och jag tänker inte heller bygga om det. Så dom alternativen går bort.
Dock så sätter jag någon form av kontaktor eller liknande, ska snacka med en elektriker vad som är bäst. Då håller jag starkström borta från det där lilla reläkortet. Sen får vi se hur min programmering fungerar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Ska du ha en 24 volts kontaktor då?
Du ska INTE ansluta det reläkortet till 230.
Det kan vara så lågt som 1500 volt isolationsspänning på det skitrelät.
Det är inte strömmen som är problemet, det är nätspänningen och dess överspänning som är problemet.
Protte
Du ska INTE ansluta det reläkortet till 230.
Det kan vara så lågt som 1500 volt isolationsspänning på det skitrelät.
Det är inte strömmen som är problemet, det är nätspänningen och dess överspänning som är problemet.
Protte
Du verkar tala för döva öron prototypen, låter nu TS vettiga alternativ "gå bort" så låt denne för all del koppla värmen direkt via reläet, som sagt inte belastningen som är problemet där.
Lätt att få farliga oupptäckta fel med de här hobbykorten, en överledning i reläet spänningssätter styrkortets 5 V obemärkt till dess någon är där och pillar. Många kör ju även onewire o.dyl då är hela det nätet också farligt. Ett sätt är att se till att en pol på 5 V sidan är jordad, då blir det åtninstone inte värre än bränd elektronik.
Lätt att få farliga oupptäckta fel med de här hobbykorten, en överledning i reläet spänningssätter styrkortets 5 V obemärkt till dess någon är där och pillar. Många kör ju även onewire o.dyl då är hela det nätet också farligt. Ett sätt är att se till att en pol på 5 V sidan är jordad, då blir det åtninstone inte värre än bränd elektronik.
En tradeoff är att använda drivkretsarna på kortet för att driva ett externt relä. Löd bort reläerna på kortet och löd dit tåtar som du drar till det externa reläet som Protte föreslår.
På Elfa finns reläer med socklar för europaskena som får plats under täckplattorna på en normcentral. Jag använder undre raden i mina centraler för sådana. Starkström på ovansidan och svagström på undersidan ger bra separation.
På Elfa finns reläer med socklar för europaskena som får plats under täckplattorna på en normcentral. Jag använder undre raden i mina centraler för sådana. Starkström på ovansidan och svagström på undersidan ger bra separation.
