Byggahus.se

10A - Köra VVB och Eltoa

294 läst  9 svar

1. Ymer
    Medlem Nivå 7
    Hej, jag har en fundering
    Jag tänker ha en toa med både VVB och förbränningstoalett. Båda på en 10A säkring.
    Finns det något sätt att när man "spolar" på förbränningstoaletten så kopplas VVB ur i, låt oss säga, 20 minuter eller vad det nu kan vara?
    Hoppas någon här på byggahus redan har en lösning.....

Det enda jag kan komma på är att ha en gasol eller 12V lösning emellan

2. E
    Hobbysnickare · Nivå 9
    Vet inte om det finns någon färdig lösning, men det går ju helt klart att göra en egen lösning med tidrelä och kontaktor

3. J
    Medlem · Nivå 7
    Svar nej det finns ingen funktion i toa för detta, toan har sin egen automatik , bäst är att ha var sin säkring, hur många watt är toan på, är VVB inkopplad med stickpropp ( brukar stå hur många watt på skylten i olika spänningar ) kolla upp och kom tillbaka

4. W
    Husägare · Nivå 7
    En förbränningstoa brukar maxa en 10 A säkring så watten är inte så intressant.

Du ska söka efter effektvakt/belastningsvakt.

5. Ymer
    Medlem Nivå 7
    VVB 1000W och toan 2000W

6. Peter2400
    Medlem · Nivå 19
    Det går att lösa med 2st Shelly PM, 1st Shelly 2.5 eller 2st Plug S.
    Man kan enkelt sätta ett villkor, tex. att när toaletten förbrukar mer än 300W så stängs VVB av och när den är under 300 så startar VVB igen.
    På köpet får du energimätning och möjlighet att schemalägga och på distans bestämma när allt ska vara igång.
    Du kan även få en notis varje gång någon använt toaletten:)
    Bäst är givetvis om du kan ordna var sin egen säkring.
    https://shelly.cloud/shelly-1pm-wifi-smart-relay-home-automation/

7. Ymer
    Medlem Nivå 7
    Aha, ser ut som en lösning.
    Du verkar ju ha erfarenhet av shelly. Ryms de i en vanlig apparatdosa tillsammans med brytare/uttag?
    Behöver jag enkom 70dosa, alt 80dosa?
    Funkar den utan trådlös uppkoppling efter programmering?
    Hur lång är räckvidden till en AP (cirka, jag förstår det varierar)?

8. Peter2400
    Medlem · Nivå 19
    Ja, de är små och smidiga, får enkelt plats i en vanlig 70 dosa.
    Ska sköta sig själva efter programmering även om de tappar nät.
    Har ingen aning om räckvidd, tror inte de är så känsliga.
    Är det i ett utrymme långt från huset?

9. E
    Medlem · Nivå 21
    Varför inte dra fram en tråd till eller byta kabel, istället för att hålla på och "kludda" med udda lösningar? Gör man det så kommer allt att fungera perfekt i alla lägen :thinking:

10. Ymer
    Medlem Nivå 7
    Nej det är inte fasligt långt. Fristående toabyggnad som bara är 10 meter bort. Totalt sett kanske 15 meter till AP och två ytterväggar i vägen.