Byggahus.se

100 volts system för högtalare

1. J
    Medlem · 108 inlägg

jonasmj

Medlem
    Finns här några "experter" som kan uttala sig om följande.

I köket tänkte jag placera en bilstero för att kunna köra dels radio men även cd och mp3. Från denna drar jag sedan lågnivå till ett 100 volts slutsteg, typ detta från Kjell.

Från det slutsteget drar jag sedan ut högtalarkabel till resp. högtalare utspridda i huset.

Antingen i närheten av bilstereon eller nära varje högtalare kommer sedan nån form av liten switch sitta som styr om just den högtalaren skall vara aktiv eller inte. (t.ex altanhögtalare ska kanske inte ljuda även mitt i vintern då man inte är ute...)

Vad tror ni? Finns det bättre/billigare lösningar. Finns det något i ovan som är rent fel? Tips.

2. TLovskog
    Medlem · Skåne · 988 inlägg

TLovskog

Medlem

Re: 100 volts system för högtalare

Expert och expert ...

Ser väl inga direkta fel med upplägget och billigare vet jag inte om det finns.

Är du intresserad av att satsa lite mer pengar skulle jag kolla upp A-Bus systemen. Detta är ett system som består av en sändarenhet dit du kopplar en vanlig spelare av något slag med IR styrning och lågnivåutgång. Alternativ är att använda en Harmon / Kardon med A-bus anslutning (ser ut som och är samma uttag som nätverk).

Från denna enhet dras sedan vanlig billig nätverkskabel till ett ställe i varje rum där en inbyggd förstärkare, ir-mottagare och volymkontroll placeras (denna får plats i en vanlig apparat dosa). Från denna går sedan 2 högtalarkablar till dina in-wall högtalare (eller vanliga).

IR kommandon tas om emot av denna lilla dosa i väggen och skickas till sändarenheten som vidarebefordrar dina önskningar i form av byta cd-låt, höja volymen (hanteras lokalt), byta FM-station etc mm.

Ganska smutt, men kostar ca: 900 USD för en komplett uppsättning med 4 enheter.

3. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

Lövskog: Låter ganska häftigt !! Var hittar man sådana prylar ? Har du någon bra länk att dela med dig av ??

4. J
    Medlem · 108 inlägg

jonasmj

Medlem

Lövskogs system är visserligen häftigt men du kommer ganska långt genom att göra så som jag tänkt... dessutom ganska billigt. Det "enda" jag inte får är fjärrstyrning av ljudkällan från varje rum. Det kan jag leva med då musiken i "hus-högtalarna" endast är till för att vara typ hissmusik mm. Ska jag lyssna hifimässigt, eller vad man ska kalla det, sätter jag mig i mittt dedikerade musik/film-rum.

På valfritt antal ställen kan jag sätta en vridpotentiometer som reglerar volymen till högtalaren alternatvit stänger av den helt. (Detta kan jag ju tom i viss utsträckning koppla till mitt IHC/LexCom-system om jag vill)

Bilstereo och slutsteg (Kjells) kommer att kosta mig max 5000:- och sen är det bara antalet högtalare som styr slutkostnaden. (har sett allt ifrån nån hundralapp styck till rätt flådiga saker... får se vad jag väljer)

5. TLovskog

TLovskog

Medlem

Det finns säkert andra "good enough" lösningar. Själv tycker jag dock IR delen är absolut krav och då ter sig A-bus systemen faktiskt riktigt bra ... speciellt om man har en H/K.

Finns bl.a på SmartHome (http://www.smarthome.com). Direktlink - http://www.smarthome.com/8340.html

Grundkittet kostar ~6500 och innehåller då centralen för 1 linjeingång och 4 zoner (=rum). Kan IR styra 4 enheter direkt. Innehåller även fjärr och 4 förstärkare/IR mottagare med volymkontroll för att sättas i varje rum.

Köp till en billig receiver (eller bilstereo för den delen) med CD och du har ett rätt smutt system.

SmartHome har också bra med In-wall / In-ceiling högtalare (som ju är ett måste ;))

6. J
    Medlem · 108 inlägg

jonasmj

Medlem

Va fasen... nu blir jag ju plötsligt lite osäker. Det kanske inte är så dumt med IR ändå... ;D

Hur många högtalare kan varje "knappsats" driva?

Priset anger de dock till $899.99 och det är ju över 7000:- i dagsläget. Ingår dosorna och täckbrickorna i det tro?

7. TLovskog

TLovskog

Medlem

Hej,

Såg på xe.com att dollarn mycket riktigt var lite högre nu för tiden. 899.99 USD = 6925.90 SEK (mid-market rate).

Tror inte varken dosor eller täckplåtar ingår.

Uteffekten är 8W så det kräver nog lite efterforskningar om man skall hitta högtalare som man kan parallell/seriekoppla utan att "knäcka" den.

8. J
    Medlem · 108 inlägg

jonasmj

Medlem

Mjaa... det här gav (tyvärr) mig nåt att fundera på. Får ser vad det blir... Huvudsaken är att jag drar tomrör så jag klarar mig då högtalarbiten inte är det första som måste vara klart då vi flyttar in i huset :)

9. J
    Medlem · 108 inlägg

jonasmj

Medlem

Nån som har tips om var jag hittar snygga volymkontroller att fälla in lite här och där? Har ju planerat att köra Lexel Senso genomgående i huset men de har ingen sån... kan man kanske ta en av deras dimrar, slakta den och sätta en vridpotentiometer bakom istället tro??

(Jag tycker inte att Smarthomes volymrattar är snygga)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.