Byggahus.se

100 meter staket - vad gör man?

1. M
    Medlem · Stockholm · 68 inlägg

Minni

Medlem
    Vi bor i ett hus, som i dagsläget är omgärdat av ölandstok vissa delar och vitmålat (ruttet) staket andra delar. Vi gillar varken ölandstok eller ruttna staket, så vi behöver göra nytt. Tomten är avlång, vilket ger oss ca 100 meter runt tomten. Ny häck runt hela tomten är inte aktuellt, för det kräver för mycket jobb. (Jag gillar visserligen trädgårdsarbete, men trädgården i sig själv kräver tillräckligt mycket.) Så då återstår någon form av staket. Eftersom det är 100 meter vi pratar om måste det vara något som definitivt inte måste målas. Vi vill gärna även hålla kostnaden nere, för vi har en hel del annat att göra både inne och ute.

Jag har googlat och "Pinterestat" men har så svårt att hitta ett bra alternativ. Att bygga ett i tryckimpregnerat trä kan ju funka, men tänker att det blir rätt trist i färgen efter några år. Vi har byggt altan i ett hörn av trädgården, där vi använt vitt vindnät som insynsskydd. Funderade ett tag på att använda sånt (det var billigt och enkelt att sätta upp), men inser att det nog inte alls blir så bra när vi talat om 100 meter staket runt hela tomten. Har lekt med tanken att använda armeringsjärn tillsammans med tryckimpregnerade stolpar, att använda hamparep, och en del andra grejer. Men vi kommer inte fram till något.

Finns det några där ute som har några idéer till detta projekt (som oftast känns omöjligt att få till)? Lättskött är ledordet, men samtidigt gärna också hyfsat billigt.

Lite relevant i sammanhanget är väl själva huset: Det är ett enplanshus med källare, fasad i gult tegel, byggt 1963.

2. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 1 344 inlägg

tensiden

Husägare
    Hur högt måste ni ha det? Krävs det att det håller folk ute (eller inne) eller är det bara för att markera tomten?

Själv gillar jag häck. Väljer man rätt sort och ser till att hålla efter den från dag 1 så är det inte så enormt mycket arbete. Problemen kommer om man låter den dra iväg i flera år, bli för bred och att andra plantor får ett övertag.

3. M

Minni

Medlem
    Det behöver inte vara särskilt högt. Det är mest för att markera tomten (men även hålla barn på insidan vore en fin funktion).

Häck känns så avlägset, efter att ha tampats med det vi har idag. Men det kanske mest beror på att det är så mycket annat mer eller mindre buskigt än bara ölandstoken som växer fram, utöver allt vanligt ogräs runt buskarna.

Flertalet grannar har ligusterhäck, vilket jag kan tänka skulle kunna vara ett alternativ om man ändå till slut skulle bestämma sig för häck. Men det skulle ändå vara skönt att slippa ha en häck att klippa och ansa.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Den du har i dag , ska du ta bort den , brukar vara mycket rötter i backen ,grävmaskin till det , häcken kommer nog tillbaka med skott

5. M

Minni

Medlem
    Vi har tagit bort en del av ölandstoken, där vi byggt uteplatsen. En grävare tog bort det då. Antingen får han ta bort det andra också, eller så låter vi fräsa bort den (fräst bort allt möjligt annat i trädgården med fint resultat).

6. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 1 344 inlägg

tensiden

Husägare
    Vi har många olika sorters häck. Den enda jag finner ett nöje i att klippa är ligustern. Det är enkelt och blir snyggt direkt. Två gånger om året åker häcksaxen fram och den klipps _väldigt_ snabbt. Om du håller den lagom hög skulle jag vilja säga att arbetet är max 2x4h per år.

Annars kan du välja tuja (eller annat) som kan gå att klippa off-season, dvs att du trimmar den när du inte har annat för dig i trädgården för att på så vis inte känna att det tar tid från annat på samma vis. Oftast behöver ju allt i trädgården göras på samma gång, men detta är ju ett sätt att sprida ut det på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.