Byggahus.se

100 år gammal dörr på tippen..

1. O
    Medlem Nivå 1
    Jag kan ju bara berätta att en av våra byggare slängt en 100 år gammal spegeldörr på tippen!! Jag har sagt det så många ggr att alla innerdörrar samt karmar ska sparas. Plötsligt upptäckte jag att toalettdörren var försvunnen. Förklaringen var att den var ju så smal, så brun och så ful!! Jag tyckte den var jättefin, och med lite jobb och ommålning så hade den blivit tipptopp.

Jag känner mig som en hök som måste passa, kontrollera och tjata om allt som ska sparas och bevaras. Det måste ju vara bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite innan man åker till soptippen.

2. K
    Medlem Nivå 1
    Det är väl endå din dörr och ditt "problem" om den är smal, brun och ful. Isåfall kunde du ju slänga den själv.. MEN en 100 år gamla spegeldörrar slänger man bara inte sådär utan vidare, går ju att göra jättefina saker av eller sälja! Finns ju faktist de som vill ta tillvara gamla saker och inte bara köpa nytt hela tiden!

3. K
    Medlem Nivå 7
    Det var det värsta jag har hört! Varför ska de slänga saker som är era? :eek: Det är väl inte deras sak att avgöra?

Vi har faktiskt blivit erbjudna en dubbeldörr av en byggfirma som ändå skulle slängas. Fast då är firmaägaren förstås miljöpartist och väldigt inne på återanvändningstänkande... och jätteimpad över att jag målar med linoljefärger :D

4. AnnaKanin
    Medlem Nivå 7
    Är du säker på att dörren är slängd och inte såld?

5. S
    Medlem Nivå 7
    Om det inte går att hämta tillbaka den får de väl stå för kostnaden att låta nytillverka en ny, handgjord spegeldörr i massivt trä. Det blir förstås inte samma sak som er originaldörr, men borde vara enda acceptabla lösningen i nuläget. Vi fick en gjord hos en snickare för ett drygt år sedan, kostade 7000 tror jag, exkl målning.

Sen skulle jag omedelbart avsluta samarbetet med den firman. Såna slaktare vill man ju inte släppa lös på sitt gamla hus.