Byggahus.se

100 000 kronor vite för mur utan bygglov

1. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Lasse

Bra med påföljd. Vissa kommuner är alldeles för slapphänta med att hålla på reglerna.

2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Hockhult

Undrar om byggahus rapporterar hela historien här!

Enligt wikipedia säger lagboken att "På tomter med en- och tvåbostadshus får man uppföra mur eller plank för att anordna en skyddad uteplats, upp till 1,8 m högt och 3,6 m från huset" Med undantag "En åtgärd får inte heller medföra betydande olägenheter för omgivningen."

Muren i fråga behöver sådeles inte bygglov om den inte går över en allmän väg?

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Steffo

Hockhult: Det står att det är en stödmur. Den typen av mur som du beskriver är en mur som är sammanbyggd med huset och som står fritt på båda sidor. En stödmur är fri på ena sidan och har material uppfyllt mot den på andra sidan. Används för att ge två plana platåer i stället för en slänt exempelvis.

4. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Kristoffer

Reglerna kan variera lite från kommun till kommun tror jag men när jag frågade senast så var det "mur upp till 0,5m som ej står intill tomtgräns" = inget bygglov. Alla andra former av murar = bygglov. Om min granne skulle få för sig att smäcka upp en 1,6m hög mur längs tomtgränsen kan det hända att man skulle bli lite putt. Det framgår ju inte av artikeln var muren var placerad tyvärr.

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Poppo

Hoppas igen gnäller på min stödmur som jag bygde för några år sedan från 0-1,6m .. fick mycket större och fin gräsmatta ..

6. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Andy

Vi har byggt ett nytt hus i Mölndal. Vi gjorde 1m flytt åt sidan på vårt hus och förlängde L-stöden några meter. Hade pratat med kommunen innan och det var ok muntligt. Så vårt husbolag började bygga. Vi trodde det var helt ok, eftersom vi inte fick några nya bygglovs handligar hem. Vi har bott i huset i 3månader nu. Men för 4 dagar sedan fick vi hem ett papper på att någon har varit där och sätt att vi har gjort om bygglovet. Så det muntliga samtalet har dem glömt bort. Så nu ska vi betala 160.000:-, är det inte underbart vilken makt dem har i kommunen. Man har ju så mycket pengar kvar nu, när man just har gjort sitt största köp i livet.

7. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Poppo

Jag skulle fortsätta strida, här påpekade komunen att mitt hus blev högre än vad dispansen tillät .. så jag frågade vad händer nu då . det händer inget sa de och så sa det att det står ju redan där ;) det var för 11 år sen

8. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Gäst

Löjligt. En mur spelar ingen roll!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.