Byggahus.se

10 maffiga tornhus till salu

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. buspojken
    Renoverare · Nivå 9
    Vackra hus, med tung prislapp !

3. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Nu är ju husen gamla visserligen och ligger på väldigt bra lägen, men det är dyrt att bygga torn. Jag ville att vi skulle bygga ett torn på huset när vi skulle bygga till, men blev fullständigt idiotförklarad. Man bygger inte torn för det är bara dyrt och det går inte att göra något med dem sa förståsigpåarna. Rummen blir värdelösa och bla bla bla. Jag hade i alla fall velat ha ett torn.

4. B
    Allvetare · Nivå 14
    Fast JAG tror att ett torn på huset kan höja priset vid en försäljning minst lika mycket som det kostade att bygga tornet...

• Laddar…
  5. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Torn är jättefint. Jag skulle vilja ha mitt kontor i ett torn.

Jag frågade faktiskt stadsbyggnadskontoret hur man skulle gå till väga om man skulle vilja ha ett torn. De föreslog att man till att börja med skulle fundera på att bygga utanför detaljplanerat utrymme.

6. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Precis, man blir motarbetad från alla håll. De tänker sig kanske att det skulle bli högre än byggnaden i övrigt, men så behöver det ju inte vara. Tre-fyra av tornen på de här bilderna är inte högre än huvudbyggnaden vad jag kan se och de känns ändå som torn.

7. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Jag skull förstås ha velat ha en 12 meter högt torn :).

8. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Jag gnällde rätt mycket när jag målade om våra fönster, tror jag ska knipa hädanefter.... :)

9. H
    Medlem Nivå 8
    Vad är det som skapar ett trivsamt boende, "ett hem" ?
    Det kan ju vara nästan omöjligt att svara på men för många är det inte ett perfekt nybyggt prefab-hus. Ett torn kan definitivt bidra tror jag.

10. R
    Medlem Nivå 7
    Vilka härliga hus!

Älskar torn! När jag ritade vårt hus som byggdes i 1999, ville jag också ha ett torn, med frugan bromsade. Men det blev i alla fall et burspråk:)

Här i Karlskrona trakten finns det flera tornhus, och nära oss byggdes också två nyligen i gammalt stil med träpanel. Väldigt vackert.

11. R
    Medlem · Nivå 11
    Nr 3 är ett prefab A-hus. Så ser inga fel med prefab heller.

12. F
    Anonym
    Medeltidsstil ???
    Detta huset är byggt i klassisk stil. Tyvärr har renoveringar avlägsnat många av de typiska stilelementen, men man ser fortfarande att stilen är mid century italianate villa - och INTE medeltidsstil. Jag bor i samma kvarter som detta huset.

• Svara
  13. T
    Medlem · Nivå 6
    Vi har trappan upp till andra våningen i ett torn.
    Charmigt, men inte vidare praktiskt. Allt stort får hissas upp till balkongen utvändigt.

Ovanpå trapphuset finns ett tornrum, som har fin utsikt men är jobbigt att ta sig upp i, speciellt om man bär på en massa prylar. Längst upp finns punchverandan, som nästan bara används för att titta på grannskapets nyårsraketer.

Slutsats: Mycket charm, begränsad nytta. Är det värt det? Jag tror det.

/ Fredrik