247 läst · 5 svar
247 läst
5 svar
10 fina fönster att titta in och ut genom
På konsumentens sida
· 3 250 inlägg
En del fönster är särskilt magiska. När jag är ute och promenerar eller cyklar tittar jag på husen och trädgårdarna.
Ett särskilt vackert hus är Rosenvillan i Lund. Det ritades 1907 av Sten Bromans föräldrar.
Fönstrena och placeringen i fasad är kreativt och egensinnigt gjorda. Här finns kännetecken både från jugend och Art Noveaustilen.
Gyllene snittet är en måttkedja som skapar harmoni vad gäller all design och i synnerhet fönster.
Det som är viktigt är att fönsterdesignen följer övrig arkitektur och att materialvalet hänger ihop.
Du kan läsa blogginlägget här: 10 fina fönster att titta in och ut genom
Ett särskilt vackert hus är Rosenvillan i Lund. Det ritades 1907 av Sten Bromans föräldrar.
Fönstrena och placeringen i fasad är kreativt och egensinnigt gjorda. Här finns kännetecken både från jugend och Art Noveaustilen.
Gyllene snittet är en måttkedja som skapar harmoni vad gäller all design och i synnerhet fönster.
Det som är viktigt är att fönsterdesignen följer övrig arkitektur och att materialvalet hänger ihop.
Du kan läsa blogginlägget här: 10 fina fönster att titta in och ut genom
Trevlig artikel, men hur kan man undvika att nämna vikten av rätt glas i ett vackert fönster? Hur många fönster och fasaders helhetsintryck har inte förstörts genom att byta gamla vackra mun-/handblåsta glas till moderna planglas. Helgerån om du frågar mig!
Tack, jag håller med! Och det finns mycket mer att nämna, dock ska det vara korta texter i dessa bloggar, så jag utelämnade en del.
Håller med, en jättetrevlig artikel. Men skriv gärna en ny artikel som bara handlar om glas. Allt från gammalt munblåst glas till dagens energiglas. I dag finns det stor variation i färg på glas beroende på om det är solskydd- energi- eller treglasfönster. Vi valde bort en del glas just beroende på de olika färgnyanserna.
Finns ett snyggt glas som heter Restover, och säkerligen många andra.krillek skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Erfarenhet av Velfac fönster - 50% defekta efter 10 år
Fönster & Dörrar -
Köpes 6 stk fönster 10x16 eller 11x16
Köpes, Hyres & Bytes -
Fönster Ral9010 glans 80 eller 30? Sidoljus klarglas?
Fönster & Dörrar -
"Nya" fönster i bottenvåningen för under 10 000 kr.
Fönster & Dörrar -
Montera fönster Bruka växthus 106
Växthus