Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

10 000 kr för tapetsering av 1 vägg. Saltat?

1. A
    Medlem · Stockholm · 3 inlägg

Andreas1

Medlem
    Hej alla!
    Ni som verkar mycket insatta i hantverksarbete kanske kan hjälpa mig lite på traven.

Kortfattat: En hantverkare tapetserade en (1) vägg hemma hos mig (7 våder). Nu vill företaget fakturera 9 500 kronor - för 26 timmars arbete. Saltad är alltså bara förnamnet, enligt mig. Vad säger ni? Är det någon som har varit med om något liknande? Men framför allt, finns det något jag kan göra, och är det värt det?

Långa versionen:
    Väggen som jag behövde tapetserad är cirka 3,8 x 2,2 meter och helt rak utan konstigheter. Det sitter gamla tapeter bakom, men inget som behöver plockas ned, så den nya tapeten är uppsatt ovanpå.

De gamla skarvarna hade jag och min flickvän slipat ner själva i förväg och det förarbete som behövdes sträckte sig till "detaljspackling" och något mer slipande. Material och tapetseringsbord stod vi för.

Jag hörde först av mig till ett gäng olika hantverkare via mejl och frågade vad de skulle ta för detta jobb (när jag mejlade trodde jag att skarvarna behövde spacklas, så det är inräknat i priset). De flesta uppskattade att skulle ta cirka 6-8 timmar och kosta runt tre-fyra tusen kronor, inkl moms.

Lite dyrt för en vägg, tänkte jag dumsnålt, och letade istället upp en firma som hyr ut pensionerade hantverkare till "humana priser" - 280 kr/tim.

Hantverkaren som tillslut kom hem till oss var väldigt långsam. Efter två dagar (ca 4 tim/vardera) hade han slipat klart väggen. Här borde jag kanske blivit lite orolig, men han hade sagt att han bara skulle fakturera för den faktiska tiden han jobbade, inte tiden han var på plats. Och med tanke på att det i snitt kom upp en våd om dagen, trodde jag aldrig att han kunde fakturera så många timmar. Dessutom tänkte jag att det var lite av grejen - pensionerad hantverkare är långsammare, men billigare, än yrkesverksamma hantverkare.

Dagarna gick och på dag sex var han klar. Då kom tidrapporten - 26,5 timmar. Min flickvän skrev på denna, trots att det var jag som beställde jobbet. (Om det nu har någon betydelse.) När jag fick se tidrapporten ifrågasatte jag att de kunde ta betalt för detta.

Men det kunde de visst. 9 500 kronor, inkl moms(plus, minus någon hundring, minns inte exakt) vill de nu ha.

När jag pratade med dem igen, både hanverkaren och vd:n, fick jag till svar att:
    - Det är så lång tid det tagit och därför ska de ha betalt för detta.
    - Hantverkaren har varit extra noggrann.
    - Jag borde ha ifrågasatt hur lång tid det tog innan jobbet var klart.

Men någonstans måste det ju finnas en gräns för vad ett så pass enkelt jobb som detta får kosta?

Så, vad borde jag göra nu? Går det att bestrida detta på något sätt, eller får jag helt enkelt skylla mig själv? Någon som varit med om något liknande?

Tack,
    Andreas

2. D
    Medlem · kronoberg · 712 inlägg

danielr112

Medlem
    Svårt att bestrida det när ni inte hade något överenskommet pris/tid vad det skulle ta. Man ska alltid fråga hur lång tid det kommer att ta och vad det kommer kosta innan de får börja.

Sedan visst. Det är grymt i överkant det kan jag hålla med om. Dock vet jag inte vad mer man kan göra. men tror de finns nån praxis om vad det får kosta.

3. 2
    Medlem · 170 inlägg

20-tal Österlen

Medlem
    Nog är det en ruskig räkning du fått, du kan alltid prova med att hota med Allmänna reklamationsnämnden o se om han mjuknar. Går det så går det!

4. A
    Medlem · Blekinge · 9 637 inlägg

andersmc

Medlem
    Det var svårt att hitta någon direkt paragraf de brutit mot. Tydligen har hantverkaren utfört jobbet bra, han har gjort det i tid, inte förstört nånting och hållit sig till det överenskomna timpriset. Problemet är att han arbetat orimligt långsamt.

Man skulle kanske kunna hänvisa till §4, Konsumenttjänstlagen:

"Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt."

...och hävda att det inte är fackmannamässigt att arbeta så långsamt, eller att han skulle förvarnat dig om att det skulle bli orimligt dyrt.

Du kan alltid testa att betala in en rimlig summa - utifrån dina offerter en 5-6 000 - och sedan bestrida resten. Har du tur så ger de sig med det.

5. L
    Medlem · Skåne · 133 inlägg

lajsiiwan

Medlem
    De kan ju ha varit så fula att de räknade med resetiden till och från din bostad.

6. F
    Medlem · södemanland · 707 inlägg

Freddy_kruger

Medlem
    Att jaga billiga hantverkare kan vara att bita sig själv i svansen...

Att tapetsera en vägg ska inte ta mer än 4 timmar, om det inte är herrejössestapet...

7. Y
    Medlem · jönköping · 223 inlägg

yllwa

Medlem
    jösses! e min första spontana tanke! lät hutlöst mkt....... ja,,, mer än några timmar bör väl inte det arbetet ha tagit?! men jag et j ej reglerna kring detta... om ngn av er skrivit på, så kanske det ej går att bestrida. då e de nog bara o bita i det sura äpplet o betala. :( men se det som en erfarenhet, och att ni ej gör om det. firmor tar så himla olika, och dom jobbar så olika. det är svårt att veta vem man eg ska anlita.

8. Niteowl
    Medlem · Östergötland · 309 inlägg

Niteowl

Medlem
    38000 för ett normalt vardagsrum? Jo tjena.

9. V
    Medlem · Halland · 4 006 inlägg

verktygsgurun

Medlem
    Det är sedan några år tillbaka upp till företaget att skriva avtal med kund före ett arbete påbörjas annars går man man på kundens linje.
    Så har inte företaget skrivit något avtal med dig så är de dom skall bevisa vad som är sagt.
    Läs mer på konsumentverket.

10. O
    Medlem · SKÅNE · 341 inlägg

OHE

Medlem
    Stopp och belägg. Ni ska inte betala några 9500:- för detta arbete. Helt orimligt! Det låter som ett arbete som borde ta max 10 h för en målare och det är detta ni ska betala för. När ni som konsument anlitar en hantverkare ska ni kunna förlita er på att hantverkaren utför arbetet fackmässigt. I detta begrepp innefattas att arbetet utförs inom de tidsrammar som är brukliga inom respektive hantverkarkategori. Att det här är fråga om pensionerade hantverkare påverkar inte bedömningen nämnvärt. I 36 § Konsumenttjänstlagen står följande: "I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
    Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §."

11. L
    Medlem · Mora · 1 439 inlägg

larka742

Medlem
    hahahahaha

Jag skulle inte i min vildaste mardröm få det till att en vägg skulle ta 26 timmar. Hur gör man???

Har man väl kommit igång så säger det ju swich så är raka fina våder uppe på väggen. Visst... hörn, element, dörrar osv kan ta lite extra tid... men inte ens om man tar en våd i timmen vilket låter sjukt mycket bara det - så kommer man ens nära 26 timmar.

Anlitade en allt-i-allo firma i Linköping, de fixade två rum för under 5000:- ...

12. A

Andreas1

Medlem

Besiktningsman?

Jag har föreslagit för vd:n att 4000 är ett rimligt pris som jag kan tänka mig att betala, men det vägrar han blankt att gå med på. "Skambud", säger han. Allmänna Reklamationsnämnden struntar han också i och säger ungefär "see you in court"...

Jag funderar på att ta hem någon besiktningsman som kan ge något utlåtande på hur mycket tid som är rimligt. Är det någon som vet var man kan hitta en sådan?

Tack för alla svar!

13. A

Andreas1

Medlem

Löst sig

Nu har det löst sig. Åtminstone på så sätt att jag slipper betala 9500. Kanske såg vd:n den här tråden..? :)
    Hur som helst - 5000 pix landade vi på, efter att han ringt upp mig och bett halvt om ursäkt efter att ha pratat med något ombud som visst höll med om att det var orimligt högt. 5000 är fortfarande alldeles för dyrt, men under omständigheterna ok. Inget som är värt att bråka om iaf. ..
    Tack för svar!

14. L
    Medlem · Västra Götaland · 368 inlägg

Lite

Medlem
    26 timmar kan det allt ta.. Först ska man slipa,spackla,slipa,spackla,måla,måla och måla.

Men att ta betalt för torktiden var väl att ta i;)

15. O
    Medlem · SKÅNE · 341 inlägg

OHE

Medlem
    Har du betalt något än? I så fall hade jag betalat 4000:- och meddelat att företaget får vända sig till TR:n om de vill försöka få ut mer. I TR:n kommer bolaget inte ha en chans. Vänder sig bolaget till kronofogden så är det bara att bestrida. Vid bestridande hamnar ärendet i TR där du har rätten på din sida. Som jag skrev i tidigare inlägg så är det 36 § konsumenttjänstlagen som är av intresse i ditt fall. Att anlita besiktningsman tycker jag inte du behöver göra, framförallt inte innan det blivit någon tvist.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.