Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Om vi antar att de skall monteras i en bef central/kapsling, så blir det bäst med samma fabrikat som du redan har. Olika fabrikat är inte helt kompatibla måttmässigt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Tänker du installera laddstationen själv?
Det kan krävas mer för din laddstation, en JFB typ A.
Det kan krävas mer för din laddstation, en JFB typ A.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
En jordfelsbrytare som är tålig mot likström. Likström kan vid vissa feltyper komma från laddaren i bilen. En vanlig jordfelsbrytare kan "låsa sig" då, och inte bryta.
Min kunskap på området är begränsad. Men jag har uppfattat att laddstationen inte får gå via husets joprdfelsbrytare, för då kan den låsa sig och skyddar inte vid fel som uppstår på annan utrustning i huset.
En sådan här installation bör man inte ge sig på om man inte har rätt djupa kunskaper. Jag skulle inte hempula en laddinstallation med min nuvarande kunskapsnivå.
Min kunskap på området är begränsad. Men jag har uppfattat att laddstationen inte får gå via husets joprdfelsbrytare, för då kan den låsa sig och skyddar inte vid fel som uppstår på annan utrustning i huset.
En sådan här installation bör man inte ge sig på om man inte har rätt djupa kunskaper. Jag skulle inte hempula en laddinstallation med min nuvarande kunskapsnivå.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Men den mätningen skall ju egentligen utföras vid varje installation av jordfelsbrytare. Jag har uppfattat att både elektriker och hempulare "hoppar över" det ofta vid vanlig jfb installation (elektrikern jag anlitade för centralbyte för en del år sedan gjorde det inte).J J-banan skrev:
Finns det skäl att denna mätning skulle vara viktigare just vid installation av A typ jfb, och laddstation?
Nej det är sant att det är vid varje installation oavsett vad för typ av jfb, sen kan laddboxen kräva en typ B jfbH hempularen skrev:Men den mätningen skall ju egentligen utföras vid varje installation av jordfelsbrytare. Jag har uppfattat att både elektriker och hempulare "hoppar över" det ofta vid vanlig jfb installation (elektrikern jag anlitade för centralbyte för en del år sedan gjorde det inte).
Finns det skäl att denna mätning skulle vara viktigare just vid installation av A typ jfb, och laddstation?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Jfb typ A är specad att alltid fungera upp till max 6 mA likström. Högre än så är inte dess funktion garanterad.
Och en laddbox ska alltid ha sitt eget jordfelsskydd. Allt annat blir en avvikelse från elinstallationsreglerna.
Och en laddbox ska alltid ha sitt eget jordfelsskydd. Allt annat blir en avvikelse från elinstallationsreglerna.
Det framgår i företagets egenkontrollprogram hur denna ska provas. Om man valt att göra det enligt del 6 i reglerna så är det med installationsprovare.
Redigerat:
Nej, tänkte inte installera den själv. En pensionerad elektriker kommer göra det men jag behöver inhandla det som behövs.Bo.Siltberg skrev: