Byggahus.se

1 meter från tomtgränsen.....

1. S
    Medlem · Stockholm · 7 inlägg

Sammy

Medlem
    Nu kanske jag är ute lite väl tidigt...men..

När det började kapas träd på den obebyggda granntomten blev vi lite glada, nya grannar!! De har nu sprängt på tomten och vi kan börja se lite hur det är tänkt att se ut. Man kan ju bara gissa förstås. Saken är den att man sprängt fram till ca 1 meter från tomtgränsen och skrapat av is och snö på underlaget. Jag börjar bli lite fundersam. Visst är det väl så att man inte får bygga närmare än 4,5 meter från tomtgränsen?? Mot den gränsen ska vi bygga vår altan i Söder i sommar.

Nu går det fort, en massa material har tagits till byggarbetsplatsen så snart lär man väl få se. Jag skulle vilja se deras plan för huset. Är det bara att gå upp till kommunen och begära att få se den?

Jag hoppas ju förstås att allt är i sin ordning, att det kommer att ligga minst 4,5 meter ifrån, inte kan de väl chansa på att lägga det fel??? :-?

2. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Re: 1 meter från tomtgränsen.....

Allt kan hända, grannen kanske är kompis med kommunens byggnadschef :D.
    Skämt åtsido, har man börjat med arbeten på tomten, så finns det ett beslut för detta på kommunens byggkansli, handlingar som Du kan få ta del av. Be om kopia av situationsplanen, så ser du var byggnaderna kommer att placeras. Att röja upp tomten fram till tomtgräns, medför inget hinder. Anledningen till att du inte blivit tillfrågad, är att man bygger inom planbestämmelserna för området.

3. saturnus

saturnus

Medlem

Du är inte riktigt rätt på det Tosca, när Du skriver; endast med den berörda grannens godkännande. Så tolkar inte jag PBL, utan grannen skall höras, sen är det upp till kommunen att besluta. Går beslutet grannen emot, tja då får han väl överklaga ;)

ps. väntar på genmäle.ds

4. W
    Medlem · Dalarna · 141 inlägg

Wodie

Medlem

altså, oftast om granner är med på de så går de bra.. lixom va ska komunerna klaga över dÅ? vi hade ett par grannar här som skulle bygga ett föråd för att ha ved i, å komunen sa åt dom att om grannarna va med på de så va de lungt.. å vi va me å så fick dom börja bygga nån dag senare. visserligen inget hus men principen :)

5. saturnus

saturnus

Medlem

Kommunen gör en bedömning av läget och utifrån rättsfall. Finns ganska många ärenden vad gäller placering av byggnad närmare tomtgräns än 4.5m. Någon har redan skrivit att i deras kommun/område finns en regel som säger att garage får placeras  1m från tomtgräns. detta blir följden eftersom att tomterna blir allt mindre och då undvika överklagandet. I mitt eget ärende blev det så att jag sa nej när grannen ville bygga garaget i tomtgränsen, man hade placerat den nybyggda villan så att det inte fanns någon annan plats. Kommunen godkände garaget i tomtgränsen, jag överklagade, länsstyret höll med kommunen, jag överklagade till kammarrätten, som kom på besök. Jag gick metodiskt tillväga, och ansåg att jag inte hade något emot ett garage i tomtgränsen, men tyckte det kunde ligga närmare gatan, då det skuggade min uteplats. Nä det gick inte tyckte grannen, då skuggade det dennes burspråk!!
    Saken var avgjord, det blev inget garage.

Tyvärr höll striden på att kosta grannen livet, då några lustigkurrar talade om för honom, att anlägger han gräsmatta och planterar träd, så finns det ingen annan plats än den föreslagna, att placera garaget på. Detta fick göras innan kammarrätten kom på besök. När de jobbade med att rulla ut gräsmattan, föll grannen ihop av stress, blev hämtad och sjukskriven 6 månader=illa= bästa grannar idag.
    http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/garagestrid2.jpg
    http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/garagestrid.jpg

6. S

Sammy

Medlem

Mera info. Jag har just ringt kommunen. Planen över området säger att man får bygga 1 meter från tomtgränsen. :( . Vi får väl se, snart visar det sig hur nära det blir...

7. saturnus

saturnus

Medlem

Jo det är också mellan tumme och pekfinger. Tror inte man menar var och hur som helst, så länge man håller avståndet 1 meter. Man får nog vara snäll att anpassa läget, så att det inte i onödan stör grannens boende. Går även att överklaga, trots kommunens detaljplan, 1 m.
    I ditt fall har man då bestämt att lägga byggnad närmare gräns än 4.5m. Takränna på byggnaden kan då hamna någon decimeter från din gräns. Jag tycker nog ändå att man borde kunna orka tala med grannen (dig) när man bygger upp till gränsen, för grannsämjans skull.
    Finns det fönster i byggnaden åt ditt håll. så kan det bli störande. Kanske läge att handla hem de där 6 meters tujorna och täcka hela gränsen åt det hållet. ;D

8. S

Sammy

Medlem

:) Jag har nu varit uppe på kommun och sett situationsplanen. De kommer att placera garaget 4,5 meter från gränsen - Puh. Då tror jag nog att jag kan bli vän med grannen ;) Tack för tipsen ..

9. saturnus

saturnus

Medlem

Grattis då Sammy, ja det är många märkliga ärenden här på Forumet. Märkligt att kommunen beslutar om en detaljplan som tillåter garage 1 m från tomtgräns, och sen frångår sitt eget beslut!!
    Det är kanske så, att detaljplaner som ovan, inte är så säkra, när någon överklagar.

10. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Jag skulle bara vilja tillägga att det såvitt jag förstår inte längre finns någon lag som säger något om 4,5 meter till granne för byggnation. Om jag förstår det hela rätt kommer dessa 4,5 meter från gamla, inte längre gällande, brandföreskrifter, som krävde 9 meter mellan bostadshus.

I vår detaljplan som är ganska ny är det 4 meter till tomtgräns som gäller för bostadshus och 1 meter som gäller för garage, och man behöver således inte granngodkännande för att bygga så nära.

Givetvis finns det dock detaljplaner som kräver 4,5 meter till tomtgräns, men det är ju en annan sak.

Det finns väl inget som säger att kommunen frångått sitt eget beslut i detta fall? Det är ju inte så att kommunen hade beslutat att man måste lägga garaget 1 m från tomtgräns. Grannen hade kanske aldrig ens övervägt att vilja ha garaget så nära.

11. saturnus

saturnus

Medlem

Du har rätt Ksund, men det var den uppfattningen man fick i inledningen av ärendet.

Vad gäller de 4.5 metrarna har du också rätt, det fanns med i gamla byggnadstadgan §39, om jag inte tar fel. Men man kan då undra varför det nämns i PBL och även då det inte finns detaljplan, så finns de 4.5 m där= lite förvirrat.
    Kanske fel att starta/gömma den diskussionen här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.