Notera dock att bidraget inte gäller för ombyggnation av elcentral och elmatning om detta krävs för att du skall kunna ladda din bil. Så för många så tillkommer ytterligare kostnader som inte är bidragsgrundande.
 
Om man redan har ett korrekt avsäkrat CEE-don torde det vara en tämligen smalsak för en elektriker att byta ut detta mot en laddbox, inte sant?
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Om man redan har ett korrekt avsäkrat CEE-don torde det vara en tämligen smalsak för en elektriker att byta ut detta mot en laddbox, inte sant?
Ja det borde det. Om du nu behöver en laddbox då förstås...
 
Vad jag tycker är märkligt är att man ställer krav på att "laddboxen" skall vara förberedd för mätning och debitering av elkostnad. Varför skulle jag vilja ha den funktionen hemma?
 
Värdelöst. Tror man att det står och faller på 10k huruvida man har råd med elbil? Detta är ju bara ett bidrag till oss bättre bemedlade som verkligen inte behöver det. Sänk skatten istället!
 
  • Gilla
Pege0930 och 6 till
  • Laddar…
Hur tänkte du nu? Det är fula ord för nuvarande regering.
 
Jag tycker väl snarare att det är märkligt att införa ett ekonomiskt incitament till att installera laddning av ens elbil hemma. Som om att det inte redan fanns massa ekonomiskt incitament att göra detta?

Milskostnaden blir ju aslåg för de som laddar hemma redan som det är...
 
jlind74 jlind74 skrev:
Vad jag tycker är märkligt är att man ställer krav på att "laddboxen" skall vara förberedd för mätning och debitering av elkostnad. Varför skulle jag vilja ha den funktionen hemma?
Tanken är väl att bidraget ska medföra fler laddstationer som är tillgängliga för många. Då behövs en debiteringsfunktion.
 
Så den skall bli allmänt tillgänglig med? Ja herregud...

Annars hade jag mer trott att det var ett sätt att beskatta elen pga alla hemska utsläpp från däcken och dess fisande förare.:)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det kommer nog en km skatt för det.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Ah, det är därför debiteringfunktionen ska finnas där. Självklart håller det inte i längden att den kilometerskatt som idag ligger inbakad i bensin och diesel försvinner från statens kassa. Det måste bli kännbart för staten redan vid 10% elbilsinnehav. Alltså ska staten ta ut skatten via laddstationen. :)

Nästa steg blir då att helt förbjuda laddning via CEE uttag samt att placera sådana i garage eller garageuppfarter. Olaga skatteavledning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ja, såklart. Kom det inte en utredning för ett tag sen som elbilens påverkan på statsfinanserna där just minskade skatteintäkter från drivmedel var med? :rolleyes:
 
jlind74 jlind74 skrev:
Vad jag tycker är märkligt är att man ställer krav på att "laddboxen" skall vara förberedd för mätning och debitering av elkostnad. Varför skulle jag vilja ha den funktionen hemma?
För att de skall kunna ta ut högre skatt på bilel...
 
Jag och några grannar har diskuterat att ta in offert för installation i flera hus samtidigt. Lite mängdrabatt ... :)
Vi gjorde en enkel kalkyl efter samtal med en lokal mäklare vi känner hur värdet på huset kan komma att påverkas. Antagligen inte mycket, men det kan ge en enklare försäljning i framtiden.Däremot kan man räkna med att subventionerna för installationen försvinner så fort som antalet elbilar kommer över en viss nivå.

Sen är målet för t ex Volvo att antalet laddhybrider som säljs ska öka dramatiskt de närmaste åren. Antagligen har alla de större tillverkarna samma planer. Så sannolikheten för att jag själv, eller en eventuell köpare av mitt hus inom tio år kommer ha en bil som kan laddas är stor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.