4 558 läst · 30 svar
5k läst
30 svar
1 februari kan du söka bidrag för laddning av elbil
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 294 inlägg
Från och med imorgon kan du söka bidrag för laddbox till elbil och installation av den i hemmiljö.
Du kan läsa artikeln här: 1 februari kan du söka bidrag för laddning av elbil
Du kan läsa artikeln här: 1 februari kan du söka bidrag för laddning av elbil
Notera dock att bidraget inte gäller för ombyggnation av elcentral och elmatning om detta krävs för att du skall kunna ladda din bil. Så för många så tillkommer ytterligare kostnader som inte är bidragsgrundande.
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Om man redan har ett korrekt avsäkrat CEE-don torde det vara en tämligen smalsak för en elektriker att byta ut detta mot en laddbox, inte sant?
Jag tycker väl snarare att det är märkligt att införa ett ekonomiskt incitament till att installera laddning av ens elbil hemma. Som om att det inte redan fanns massa ekonomiskt incitament att göra detta?
Milskostnaden blir ju aslåg för de som laddar hemma redan som det är...
Milskostnaden blir ju aslåg för de som laddar hemma redan som det är...
Tanken är väl att bidraget ska medföra fler laddstationer som är tillgängliga för många. Då behövs en debiteringsfunktion.jlind74 skrev:
Det kommer nog en km skatt för det.
Ah, det är därför debiteringfunktionen ska finnas där. Självklart håller det inte i längden att den kilometerskatt som idag ligger inbakad i bensin och diesel försvinner från statens kassa. Det måste bli kännbart för staten redan vid 10% elbilsinnehav. Alltså ska staten ta ut skatten via laddstationen. 
Nästa steg blir då att helt förbjuda laddning via CEE uttag samt att placera sådana i garage eller garageuppfarter. Olaga skatteavledning.
Nästa steg blir då att helt förbjuda laddning via CEE uttag samt att placera sådana i garage eller garageuppfarter. Olaga skatteavledning.
Redigerat:
Jag och några grannar har diskuterat att ta in offert för installation i flera hus samtidigt. Lite mängdrabatt ... 
Vi gjorde en enkel kalkyl efter samtal med en lokal mäklare vi känner hur värdet på huset kan komma att påverkas. Antagligen inte mycket, men det kan ge en enklare försäljning i framtiden.Däremot kan man räkna med att subventionerna för installationen försvinner så fort som antalet elbilar kommer över en viss nivå.
Sen är målet för t ex Volvo att antalet laddhybrider som säljs ska öka dramatiskt de närmaste åren. Antagligen har alla de större tillverkarna samma planer. Så sannolikheten för att jag själv, eller en eventuell köpare av mitt hus inom tio år kommer ha en bil som kan laddas är stor.
Vi gjorde en enkel kalkyl efter samtal med en lokal mäklare vi känner hur värdet på huset kan komma att påverkas. Antagligen inte mycket, men det kan ge en enklare försäljning i framtiden.Däremot kan man räkna med att subventionerna för installationen försvinner så fort som antalet elbilar kommer över en viss nivå.
Sen är målet för t ex Volvo att antalet laddhybrider som säljs ska öka dramatiskt de närmaste åren. Antagligen har alla de större tillverkarna samma planer. Så sannolikheten för att jag själv, eller en eventuell köpare av mitt hus inom tio år kommer ha en bil som kan laddas är stor.