Håller på att installera ett synligt 32 mm avloppsrör för tvättmaskinsavlopp. Det blir två böjar på röret, en 90° från vertikalt till horisontalt, och en 90° horisontalt till horisontalt (hörn).

Nu funderar jag på om jag bör göra mjuka böjar, alltså med 2 st 45°-vinklar (alt 2 i bilden nedan) eller om det funkar att sätta en 90°. Generellt så ska det väl vara mjuka böjar, men gäller detta även för så här små dimensioner och flöden?

Två handritade diagram visar alternativ för avloppsrörsböjar: ett med en 90-graders böj, det andra med två 45-graders böjar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

TILLÄGG:

Hittade detta:

c. Stående anslutningsledning (S) som
övergår till liggande anslutningsledning
(L) kan utföras med vinkel α ≤ 90°.
Se fi g. 3.2.4c.

Avloppsrör med 90° böj från vertikal (S) till horisontal (L) position, illustrerande vinkelståndpunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Branschregler Säker Vatteninstallation 2016:1, kap 3, sid 20)

Så stående till liggande kan jag i alla fall köra 90°. Men det verkar som att jag bör ha 2 st 45° på den horisontella böjen.

Redigerat:
Dra så det blir snyggt. Är oavsett väldigt enkelt att ta isär om det någon skulle bli tätt av ludd från allt tvättande

• Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Ja, det är lätt att ta isär. Jag trodde dock att detta med vinklarna också hade att göra med att flödet blir sämre? Men som sagt kanske det inte är problem med det heller när det bara är en tvättmaskin som är kopplad, men jag vet faktiskt inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.