Håller på att installera ett synligt 32 mm avloppsrör för tvättmaskinsavlopp. Det blir två böjar på röret, en 90° från vertikalt till horisontalt, och en 90° horisontalt till horisontalt (hörn).
Nu funderar jag på om jag bör göra mjuka böjar, alltså med 2 st 45°-vinklar (alt 2 i bilden nedan) eller om det funkar att sätta en 90°. Generellt så ska det väl vara mjuka böjar, men gäller detta även för så här små dimensioner och flöden?
TILLÄGG:
Hittade detta:
c. Stående anslutningsledning (S) som
övergår till liggande anslutningsledning
(L) kan utföras med vinkel α ≤ 90°.
Se fi g. 3.2.4c.
(Branschregler Säker Vatteninstallation 2016:1, kap 3, sid 20)
Så stående till liggande kan jag i alla fall köra 90°. Men det verkar som att jag bör ha 2 st 45° på den horisontella böjen.
Nu funderar jag på om jag bör göra mjuka böjar, alltså med 2 st 45°-vinklar (alt 2 i bilden nedan) eller om det funkar att sätta en 90°. Generellt så ska det väl vara mjuka böjar, men gäller detta även för så här små dimensioner och flöden?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
TILLÄGG:
Hittade detta:
c. Stående anslutningsledning (S) som
övergår till liggande anslutningsledning
(L) kan utföras med vinkel α ≤ 90°.
Se fi g. 3.2.4c.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Branschregler Säker Vatteninstallation 2016:1, kap 3, sid 20)
Så stående till liggande kan jag i alla fall köra 90°. Men det verkar som att jag bör ha 2 st 45° på den horisontella böjen.
Redigerat:
Ja, det är lätt att ta isär. Jag trodde dock att detta med vinklarna också hade att göra med att flödet blir sämre? Men som sagt kanske det inte är problem med det heller när det bara är en tvättmaskin som är kopplad, men jag vet faktiskt inte.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Damm spindelnät eller mögel?
Tak & Vind -
Öppningsbart fönster eller inte i badrum med bastu
Badrum -
Vad är de här vita? Mögel eller färg? Eller båda
Tak & Vind -
Radiator eller separat luftvärmepump för nytt sovrum på övervåningen
Utbyggnad och tillbyggnad -
Kakel mot klinker eller klinker mot kakel..
Badrum