Hallåj!

Ska sätta upp en taklampa som kräver en egen fästanordning istället för krok. Vi har gamla takdosor med mittstolpe/krok.
För att slippa borra extra hål i taket tänkte jag helt enkelt byta ut kroken mot en skruv och fästa lampan dirket i dosan (väger ej så mycket).

Ögonmåttade kroken och kilade iväg och köpte en M6-skruv. Såg rätt ut sett till diametern men gick inget vidare att skruva in den i dosan... vilket efter lite efterforskning beror på att det en WW 1/4" som krävs. Har någon tips på vart jag får tag på en sån? Längd 50-45 mm.

J jonaserik skrev:
Classes har
[länk]
Jajo krokar hittar jag gott om, det är ju även det som sitter i dosan just nu. Men jag vill byta ut kroken mot en motsvarande skruv för att fästa lampfästet i. Dvs skruvdelen på kroken, ex krok.

Jag har sågat av en krok någon gång, och filat ett mejselspår i stumpen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag har sågat av en krok någon gång, och filat ett mejselspår i stumpen.
Den tanken slog mig också, men saknar såg för det. Måste jag handla verktyg kan jag lika gärna bara köpa en skruv istället..

S superlim skrev:
Den tanken slog mig också, men saknar såg för det. Måste jag handla verktyg kan jag lika gärna bara köpa en skruv istället..
Svårt att få tag på 1 st numera, alla riktiga järnhandlare har konkurerats ut av varuhusen. Kanske någon äldre bilverkstad kan ha eller rör- eller elfirma av äldre sort.

Mycket trädgårdsmaskiner har just 1/4" UNC skruv så kolla med närmsta serviceställe.
I Göteborg så har Regale annars bra sortiment samt Sifverts i Stockholm.

Annars fungerar UNC 1/4" skruv bra i Withworth 1/4", skillnaden är bara gängans profilvinkel är 55 grader istället för UNCs 60 grader.

Biltema har en sortimentlåda med UNC som innehåller några varianter av UNC 1/4"-bult om man inte orkar leta. Om man ska ha vanlig skruvskalle så kan man behöva skaffa från UK eller USA (Ebay eller be någon kompis på plats skicka).

S superlim skrev:
Du har ingen bekant som kan kapa en metall skruv?🤔

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.