Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

1,2MSEK i vinst efter 8 månader...vad gör jag nu?

1. M
    Medlem · Stockholm · 420 inlägg

Mikael_Swe

Medlem
    Jag köpte ett renoveringsobjekt i maj. Det var en stor lägenhet med uthyrningsdel. Tydligen så har dessa bostäder blivit väldigt attraktiva då man kommer ner i tot. månadskostnad vid uthyrning. Igår såldes en bostad likt min för ett ovanligt högt belopp. Ett belopp som skulle innebära en vinst för mig på 1,2MSEK .

Jag har samtalat med mäklaren idag som tror att jag skulle kunna få likadant pris givet att vi hittar rätt köpare. Då detta var min första bostadsaffär har jag knappt någon erfarenhet från bostadsmarknaden. Således är jag smått förvirrad på vad jag ska göra härnäst.

Exempel på ideér
    - Köpa ett nytt renoveringsobjekt
    - Köpa 2 billigare renoveringsobjekt tillsammans med vän (2 olika lån)
    - Köpa en villa utanför Stockholm och pendla
    - Köpa en "bättre" bostad
    - Bygga en villa
    - mm...

Jag är 29 år gammal är hyfsat flexibel just nu. Skulle gärna vilja fortsätta spekulera på fortsatt uppgång på bostadsmarknad innan jag köper "dröm objektet" och skaffar barn. Men vad ska jag göra med vinsten vill jag gärna ha klart för mig innan jag säljer.

Skulle uppskatta om ni kunde dela med er av tips och förslag!

Redigerat 15 aug 2015 15:50
  2. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 498 inlägg
    Vad hade du för tanke i maj när du köpte objektet?
    Vad talar för att du inte skall fullfölja den tanken?

3. M

Mikael_Swe

Medlem
    Bra fråga. Tanken var att ha låga boendekostnader. Uthyrningsdelen är uthyrd sedan 2 månader tillbaka. Jag hade alltid räknat med att bostaden skulle öka i värde, men så här fort hade jag aldrig räknat med. Därför uppstår nya tankar nu.

4. Janus82
    Medlem · Örebro län · 1 556 inlägg

Janus82

Medlem
    Vill du investera pengar och spekulera i uppgång så är det direkt olämpligt att göra det i form av en bostad. Aktier och fonder är betydligt bättre att investera i då du lättare kan sprida riskerna. Om du tror att just bostäder kommer att vara en god investering så kan du köpa aktier i fastighetsbolag.

Hur du ska göra med din nuvarande lägenhet är upp till dig men om du säljer så ska du verkligen inte köpa en ny bostad på spekulation. En bostad bor man i.

Sagt av en mycket tråkig Ekonom/Statistiker

• Laddar…
  5. M

Mikael_Swe

Medlem
    Jag är en utbildad företagsekonom med finansstudier i bakfickan. Genom lyckosamma aktieplaceringar hade jag råd att köpa bostaden. Men jag anser att aktiemarknaden är överhettad pga av de låga räntorna. Jag äger inga aktier just nu och kommer inte göra det på ett tag.

Jag har dock en annan uppfattning om bostadsmarknaden. En mer positiv sådan. Dessutom måste jag ha någonstans att bo. Därför känns bostadsmarknaden som en bättre placering.

6. Janus82
    Medlem · Örebro län · 1 556 inlägg

Janus82

Medlem
    Fast om du tror att bostadsmarknaden kommer att stiga i värde generellt så innebär ju det att företag som äger och förvaltar bostäder och kanske även andra fastigheter kommer att stiga i värde. Ett sådant bolag äger kanske ett tusental eller mer fastiheter. Om de har otur och några av de fastigheterna var dåliga investeringar så gör det inte så mycket då resten bör gå bra. Om du köper EN lägenhet med avsikten att den ska stiga i värde så räcker det ju med att du har oturen att få en riktigt hemsk granne så minskar din investering i värde.

Eftersom du har läst finansiering så kommer du ju ihåg portföljteorin och hur viktigt det är att hålla sig på den effektiva fronten. Även om det är överkurs att räkna ut en optimal portfölj när det gäller sina egna investeringar så bör man iaf sprida sina investeringar tillräckligt mycket för att komma ner på marknadsrisken.

7. O
    Bannad · Stockholm · 7 871 inlägg

Odjuret

Bannad
    Jag är inte lika övertygad om att köpa bostad för att spekulera...
    Att köpa bostad för att bo i, absolut! Ingen tvekan om saken!
    Jag tror att det är fel läge att köpa bostad för spekulation just nu... Bättre vänta och se vad som händer med marknaden
    efter att FI har varit inne och rotat....

Men det är nog då mer läge att sälja.... innan...

Ska villigt erkänna att jag är väldigt skeptisk till att köpa bostad för att renovera och försöka göra vinst...
    Dags å göra en risk analys... Det är väl sånt ekonomer sysslar med :p :D

8. roland53
    Medlem · Skåne · 4 353 inlägg

roland53

Medlem
    Jag tror absolut att TS har rätt betr. positiv bostadsmarknad de närmaste åren.

Det kan inte i närtid byggas lika mycket som det finns behov och dessutom kommer enligt prognosen 100.000 "nysvenskar" per år de närmaste åren.
    Dessa har kanske inte råd med de dyraste objekten men medför att det uppstår en bostadsbrist som inte kan byggas bort snabbt och lätt.
    Det har dessutom under många år byggts färre bostäder än vad behovet varit och därigenom har underskottet byggts upp för att nu vara en bostadskris. :(

9. P
    Medlem · Västra Götaland · 1 211 inlägg

para

Medlem
    Låter bra men det är först när du SÅLT som du vet om det blev 1.2 mille i vinst.
    - mäklaren tror....
    - hittar rätt köpare....

10. jonmo
    Självbyggare · Stockholms län · 2 954 inlägg

jonmo

Självbyggare
    Så aktiemarknaden är övervärderad pga låga räntor, men inte bostadsmarknaden? Intressant åsikt...

11. jonmo
    Självbyggare · Stockholms län · 2 954 inlägg

jonmo

Självbyggare
    Notera också att du måste ta större lån om du inte flyttar till väsentligt mindre. Detta då uppgången antagligen är någorlunda linjär. Vill du ha större lån eller bo mindre?

12. M

Mikael_Swe

Medlem
    Absolut. Men att arrangera visning och sedan inte sälja om man inte är nöjd med slutpriset är väl ändå tillåtet?

13. M

Mikael_Swe

Medlem
    Det råder bostadsbrist. Du kan aldrig ha akiebrist.

14. M

Mikael_Swe

Medlem
    Vill helst spekulera i fortsatt uppgång 2-3 år. Därefter kommer jag att ha svar på den frågan.

15. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 892 inlägg

pelpet

Medlem
    Om du trivs så bo kvar. Villan kan du köpa senare, t.ex när du har en partner att dela den med.

Om du "tar hem vinsten" och säljer och flyttar till något billigare så får du betala 22% skatt på vinsten du tar hem. Det innebär att du kanske får svårt att köpa en likvärdig bostad senare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.