Jag ska bygga en stödmur på ca 2m, där 1.2m av höjden belastas med marktryck och parkering från bilar.
Muren blir 12+2m lång i vinkel. Placeras på väldränerande underlag som ser ut som sand.
Jag har hela tiden varit inne på 1m djupa gabioner, men nu har priserna sprungit iväg på stål, så jag räknar med att material inkl. sten och bärlager hamnar på ca 45K, där gabionerna stuckit iväg med 5K senaste månaden.
Gabioner 13st 2x1x1m, + 2x0,5x0,5m +12m dränrör Ca 30 000:-
Bärlager 0-32, 5,9m3/9ton, Ca 2 500:-
Makadam 16-32, 5,5m3/7,7ton, Ca 2 500:-
Gabionsten 80-150, 27m3/40,5ton, Ca 10 000:-
Fråga: Finns det andra alternativ som nu är billigare? Jag har fått intrycket att gabioner är billigast, men det kanske inte (längre) stämmer. Det är väl främst platsgjuten mur av L-stödsprincip som är aktuellt som alternativ vid dessa belastningar.
Enligt uppgift ska 0.5m djupa gabioner klara 1m marktryck, men utan fordon ovanför då.
Tror ni det kommer fungera med 1m djupa gabioner, utan geonät, eller borde jag lägga in ett sådant efter första metern, för att vara på den säkra sidan?
Sedan verkar det också råda lite delade meningar om lagret under gabionerna ska vara paddat bärlager, eller om det ska vara av dränerande makadam.
Samma sak med om det ska vara dräneringsslang och makadam bakom, eller inte.
Någon som har gjort ett liknande bygge med bra resultat och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Blå markering är stödmur, röd markering är där det ska bli mur för att stoppa så man inte kan köra över kanten.
Det finns ju prefab L-stöd i betong också för olika belastningar. Inte koll på hur dessa ligger i pris jämfört med gabioner.
Utseendemässigt gillar jag faktiskt L-stöden bättre då gabioner ofta kan upplevas lite klumpiga i hemma-miljö
Du behöver antagligen inte 1 m gabion hela vägen upp utan kan använda 0,5 m i övre lagret.
Sten att fylla med ser du ut att ha en del redan och om det är fel utseende så lägg dem i bakkant på nedre raden.
Finns det lokalt så är betongkross billigare än sten och även det går att lägga i bakkant om du har en skiljevägg i Gabionerna. De mindre fraktionerna låser fast Gabionerna i botten efter några regn.
Det finns ju prefab L-stöd i betong också för olika belastningar. Inte koll på hur dessa ligger i pris jämfört med gabioner.
Utseendemässigt gillar jag faktiskt L-stöden bättre då gabioner ofta kan upplevas lite klumpiga i hemma-miljö
Har tänkt att plantera klätterväxter över allt, så man inte ser något. Har fått för mig att L-stöd är väldigt dyrt prefabade.
Du behöver antagligen inte 1 m gabion hela vägen upp utan kan använda 0,5 m i övre lagret.
Sten att fylla med ser du ut att ha en del redan och om det är fel utseende så lägg dem i bakkant på nedre raden.
Finns det lokalt så är betongkross billigare än sten och även det går att lägga i bakkant om du har en skiljevägg i Gabionerna. De mindre fraktionerna låser fast Gabionerna i botten efter några regn.
Då tänker du att geonät är överkurs låter det som.
Varför går inte resterna av betongmuren att använda?
Tekniskt sett går det förtåss att ha dem i bakant som du skriver.
Men jag behöver ändå mer fylle, så det finns ingen direkt vits med att ha dem där i jämfört med "riktig" gabionsten. Densisteten är lägre på det som är blandat sten och betong som jag har på plats.
Finns en annons för L-stöd på blocket. Då kommer du undan med dryga halva priset. Tröttnar du på ytan, klä dem med sten.
Även med de låga priserna, så tilkommer transporten och tydligen ska det fyllas med dränerande material ovanför, så det är nog ungefär samma pris i slutändan tyvärr.
Det blev gabioner i två våningar om 1m. 1m djupt i botten och 0.5m ovanför, där ca 0.5m ska sticka upp ovanför färdig parkering som skydd mot att köra över kanten. Det är 80% klart men på paus över sommaren. Blev totalt ca 16m långt och jag har handstaplat ca 45ton sten.
Köpte gabionerna på billigamarkprodukter.se men de verkar ha stängt igen precis efter jag köpte, så det är oklart om det går att få tag på billigt nuförtiden. De hade dock dropshipping från Viacon via Ahlsell, så det går säkert att lösa på diverse sätt.