Byggahus.se
Hej,

Har installerat ett nytt eluttag i hallen bredvid fiberboxen. Har efter detta ett problem. Vår homeplug fungerar dåligt på det eluttaget. Bilden på TVn hackar. Finns det något sätt att åtgärda detta?

J
Fungerade det med homeplug innan du monterade uttaget? Förstod inte detta efter din beskrivning. Homeplug är lite som Lotto. Det kan fungera kanon, men ibland värdelöst, beroende på ditt nät. Använder du någon skarvsladd? Detta är ett absolut no-no, eftersom överspänningsskydd, och skydd mot strömspikar etc slår ut överföringen.

Förlåt skulle gett lite mer info. Ja det funkade jättebra innan men då använde jag en skarvslagg från ett annat uttag. Nu sätter jag in den direkt i det nya uttaget och det funkar dåligt. Däremot finns en grenkontakt på uttaget men har inte själva homepluggen i en av dessa utan direkt i uttaget.

J
ok, då klarnar det lite. Vissa homeplugs, speciellt äldre standarder fungerar dåligt om uttagen ligger på olika faser. Det är inte så att det andra uttaget ligger på samma fas som andra änden av din homeplug? Man brukar rekommendera Homeplug AV-standard numera, men det kanske du använder redan? De gamla kan inte hoppa mellan faserna så bra.

J
Danii KD skrev:
Använder dessa [länk]
Fick inte länken att fungera, men förstod att de tär TP-Link TL-PA4010, och den är AV-standard, så det borde fungera. Kolla upp eluttaget igen kanske?

Kan det vara så att det helt enkelt inte funkar på vissa uttag?

Har du provat att flytta pluggarna till olika uttag för att se om det funkar? Hade samma problem (för ett antal år sedan), och det visade sig att jag inte kunde använda vissa uttag.

Kan det vara så att en dyrare homeplug kan lösa problemet i just det uttaget?

Det finns, eller har funnits bryggkopplinga att sätta in i elcentralen. Det är då en brygga som kopplar de högfrekventa signalerna från datakommunikationen mellan faserna.

Jag testade Asus Homeplug för ca 2 å sedan i hopp om att kunna köra IPTV via denna. Fick den inte tillräckligt stabil ens över kontakter på samma säkring. Förbindelsen hoppade till typ var annan minut. Ethernetkablar hela vägen är nog det billigaste och stabilaste.

arneri68 skrev:
Jag testade Asus Homeplug för ca 2 å sedan i hopp om att kunna köra IPTV via denna. Fick den inte tillräckligt stabil ens över kontakter på samma säkring. Förbindelsen hoppade till typ var annan minut. Ethernetkablar hela vägen är nog det billigaste och stabilaste.
Det vill jag undvika till varje pris, lång väg att dra. Min homeplug fungerade jättebra innan det nya uttaget men ska köpa ett dyrare idag och testa om det fungerar.

Det ör lite lotto som nämnts. Homepluggar gillar inte heller dimrar, lågenergilampor mm.

Nej, fungerade inte med en dyrare variant heller. Får koppla in homepluggen i det uttag som fungerade först och dra nätverkslabel därifrån till fibern. Längtar till den dag vi har trådlös överföring.

J
Vi vet ju inte om det kommer fungera i det ursprungliga igen, utan problem. Det kan ju hända att du tex behöver synka om din pluggar igen, eller liknande. vet du om det nya uttaget är på en annan fas/grupp etc? Att det skulle vara stört omöjligt i ett specifikt uttag verkar konstigt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.