5 447 läst · 15 svar
5k läst
15 svar
Trådlösa telejack?
Sida 1 av 2

hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 805 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 805 inlägg
Någon som vet om det finns några lösningar liknande denna som passar på svenska telemarknaden?
http://www.cordless-phones.uk.com/c...e-extenders-repeaters/rtx-wireless-phone-jack
http://www.cordless-phones.uk.com/c...e-extenders-repeaters/rtx-wireless-phone-jack
Förklara först varför man skulle behöva en sådan produkt? Använder någon telefoner med tråd längre? Använder någon telefonjack överhuvudtaget?
Min första åtgärd i ett nytt boende är att ta bort alla telefontrådar och jack jag kan hitta. Den enda användningen jag har av telefontråd är som dragtråd för CAT5 kabeln...
Min första åtgärd i ett nytt boende är att ta bort alla telefontrådar och jack jag kan hitta. Den enda användningen jag har av telefontråd är som dragtråd för CAT5 kabeln...

hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 805 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 805 inlägg
Ja, det är inte bara telefoner som använder telejack. Har ett förråd ca 50 meter från huset där jag behöver ett telejack för en larmutrustning. Finns inga förutsättningar för att gräva ner kabel. En GSM-lösning är inte aktuell då det är ett äldre befintligt larm. Då återstår en trådlös lösning för att förlänga telekabeln, den länkade produkten hade varit perfekt om det passar vår telekabelstandard, vilket jag inte vet om den gör eller inte. Jack eller inte spelar ingen roll, om det går koppla kabel direkt till den så funkar det med.
Svar Ja, för det blir ett jäkla jobb att dra ny CAT-kabel i ett hus utan kanalisation som är byggt -60.biggles12 skrev:Förklara först varför man skulle behöva en sådan produkt? Använder någon telefoner med tråd längre? Använder någon telefonjack överhuvudtaget?
Finns att beställa från Amazon i UK, dom skeppar till Sverige.
http://www.amazon.co.uk/RTX-WIRELES...QHL4/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1326477405&sr=8-1
Edit: Man får förstås köpa adaptrar för att konvertera de Engelska kontakterna..
http://www.amazon.co.uk/RTX-WIRELES...QHL4/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1326477405&sr=8-1
Edit: Man får förstås köpa adaptrar för att konvertera de Engelska kontakterna..
Jag använder både telejack och telefoner med tråd.biggles12 skrev:Förklara först varför man skulle behöva en sådan produkt? Använder någon telefoner med tråd längre? Använder någon telefonjack överhuvudtaget?
Jag vill ha en telefon som fungerar även när elcentralen brinner, som inte kräver radiomottagning, inte förlitar sig på att routrar är uppe och rätt konfigurerade, jag vill ha en telefon där jag inte behöver byta hårdvara vartannat-varttredje år.
Den gamla analoga ångtelefonen från förrförra århundradet är hittills oöverträffad i driftsäkerhet när det gäller telefoniförbindelse från och till en fast punkt.
Dessutom slipper man att springa och leta efter den när det ringer.
Därför använder jag telefontråd och telejack.
Siemens hade trådlösa telejack. Är dock osäker på om de klarar larmutrustningen. Fanns en begränsning på 19.2kbaud/s om jag inte minns galet.hahalj skrev:Ja, det är inte bara telefoner som använder telejack. Har ett förråd ca 50 meter från huset där jag behöver ett telejack för en larmutrustning. Finns inga förutsättningar för att gräva ner kabel. En GSM-lösning är inte aktuell då det är ett äldre befintligt larm. Då återstår en trådlös lösning för att förlänga telekabeln, den länkade produkten hade varit perfekt om det passar vår telekabelstandard, vilket jag inte vet om den gör eller inte. Jack eller inte spelar ingen roll, om det går koppla kabel direkt till den så funkar det med.
Edit: Clas Ohlson har sålt RTX 3120 verkar dock ha utgått under 2011.
http://www.rtx.dk/Default.aspx?ID=2715
Redigerat:
Vad har IP-telefoni med trådlösa telefonjack att göra? En vanlig trådlös telefon, jag har själv en som är femton år gammal, fungerar ju alldeles utmärkt och kräver inga trådlösa telefonjack, eller en massa tvåtrådiga kopparkablar runt hela huset. Någon form av teknikfientlig mani måste man ha om man 2012 väljer att sätta in telefonjack i varenda j-la rum man kan hitta i sitt hur (ja, jag har råkat ut för två sådanan maniker i mina senaste köp av boende).Fotografen skrev:Jag använder både telejack och telefoner med tråd.
Jag vill ha en telefon som fungerar även när elcentralen brinner, som inte kräver radiomottagning, inte förlitar sig på att routrar är uppe och rätt konfigurerade, jag vill ha en telefon där jag inte behöver byta hårdvara vartannat-varttredje år.
Den gamla analoga ångtelefonen från förrförra århundradet är hittills oöverträffad i driftsäkerhet när det gäller telefoniförbindelse från och till en fast punkt.
Dessutom slipper man att springa och leta efter den när det ringer.
Därför använder jag telefontråd och telejack.
Svaret var utifrån de andra två frågor också;biggles12 skrev:
"Använder någon telefoner med tråd längre? Använder någon telefonjack överhuvudtaget?"
Och svaret är fortfarande Ja, vi har gamla telefoner med tråd och de använder de befintliga jacken som redan finns i huset. Telejackan kopplas sedan mot routern som kör IP-telefoni istället för traditionell PSTN, sedan några år tillbaka. Även basstation för de bärbara telefonerna ansluts till ett av de gamla telejacken. Varför byta något som fungerar och bara skulle kosta pengar och extra arbete.
Om jag sedan har "Någon form av teknikfientlig mani" vet jag inte men ansvarade för mobildatakom -81/82, släpbar dator från mitten av 80-talet samt bärbar NMT-mobil. Egen internetanslutning sedan tidigt 90-talet när man körde Mosaic och Netscape, samt via ADSL från -2000.
Teknikfreak är jag dock inte, men tycker det känns rätt kul att få varit med och även arbetat med utvecklingen inom de här områdena, tja som lite lik i lasten
Redigerat: