1. 2017-03-17 11:37
    Svara | #1

Avslutad: Vinn lätt batterimotorsåg med smarta finesser

Vinn lätt batterimotorsåg med smarta finesser

stihl.jpg (150 klick)

Batterimotorsågar passar utmärkt för dig som har småträd på tomten, eller som vill ha en kompletterande motorsåg lämpad för uppkapning och kvistning. Den lite lättare vikten i kombination med batteridriften gör den både mobil och enkel att använda under längre pass.

Veckans vinnare tar alltså hem en Stihl MSA 120 C-BQ med batteri AK 20 och laddare AL 101. Den har flera smarta funktioner. Den är bland annat tystgående, har en smal kedja som lämnar fina snitt samt en snabbkedjespänning som gör det enkelt att spänna kedjan.

OBS: Sågen måste hämtas hos någon av Stihls återförsäljare. Kolla gärna så att du har en sådan i närheten.

Totalt värde cirka: 3 600 kronor

Så här tävlar du:
    Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför du skulle ha nytta av en batterimotorsåg.

Fråga: Vad kallas kedjebromsfunktionen?
    Svaret hittar du här: http://www.stihl.se/STIHL-produkter/...re-AL-101.aspx

1. QuickStop Easy
    X. QuickStop Super
    2. Super break

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 24 mars.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.

-----------------------------------------------
    Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten hämtas hos närmaste Stihl-återförsäljare

Vi tackar Stihl för att de sponsrar den här tävlingen.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2017-03-17 12:53
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: jul 2010
    Västra Götaland
    1 126 inlägg
    Gillad 257 gånger
    7 bilder
    Rätt svar X - QuickStop Super

Jag har en rätt stor tomt med många småträd som löpande kapas ned och blir ved. Hittills har jag använd min elsåg (trådbunden), men nu när den har gett upp så skulle jag vilja slippa att dra skarvsladdar över tomten, särskilt med tanke på att robotklipparen klipper av dessa när jag glömmer av att stänga av den (har hänt en gång, samt att den klippt av vattenslangen ett par gånger). Det vore skönt att slippa bekymra sig över detta. Dessutom är det verkligen svårt att ta sig in i och genom snår med en skarvsladd efter sig.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2017-03-17 12:54
    Svara | #3

D09s avatar
    D09
    Gudfader Medlem: okt 2009
    västra götaland
    8 264 inlägg
    Gillad 3 901 gånger
    1674 bilder
    Svar x

Har aldrig tänkt på batterisåg innan men eftersom den verkar vara så tyst att man inte ens behöver hörselskydd så öppnar det upp en del möjligheter.

Eftersom man är ensamstående heltidspappa så blir det ibland svårt att komma loss och göra arbetet de tider som passar omgivningen bäst utan man får ta det när tillfälle ges.

Med en tyst såg så kan jag med gott samvete arbeta vid tidpunkter som en bensindriven såg kanske inte hade varit uppskattat hos grannarna.

Kör med vedpanna så det blir en del tid med sågen 😄👍
    Senast redigerad av D09 2017-03-17 13:02
    Noseone och pr95 gillar detta.
    Noseone, pr95 gillar

4. 2017-03-17 12:59
    Svara | #4

Marcus_Ls avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: sep 2007
    Stockholms län
    143 inlägg
    Gillad 70 gånger
    Svar: X

Nu när semestern bara är ett par månader bort så vore en motorsåg en ypperlig present till min svåger, han har mycket grenar kvar på tomten sedan markarbetet och en motorsåg skulle nog snabba upp arbetet en aning..

5. 2017-03-17 13:06
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Inloggad Medlem: jan 2016
    Stockholm
    186 inlägg
    Gillad 15 gånger
    27 bilder
    Rätt svar X - QuickStop Super

Vill inte besvär tjejens morfar som börjar bli gammal (75år) med att komma och såga med sin 40 åriga motorsåg, dör nästan bara för att få igång den men snäll är han som alltid ställer upp. Nu är den generationen utsliten och det är dags för nästa att slitas ut dvs mig. Saknas bara en bra motorsåg vilket denna är

6. 2017-03-17 13:15
    Svara | #6

Junior medlem Medlem: mar 2014
    Halland
    57 inlägg
    Gillad 15 gånger
    Svaret är: Quickstop Super
    Motiveringen är:
    När jag nu bestämt mig för att röja upp kaoset som vi inom familjen kallar för "dungen" gav jag mig glatt ut med fogsvans och sekatör. Döm till min förvåning när dom där små träden och buskarna växt till sig och nu blivit en plåga att ta bort. En batteridriven motorsåg är precis vad jag behöver för att vinna över växtligheten som tidigare ägare fullständigt struntat i. För om jag inte tar tag i det där snart så får vi nog börja kalla det för "regnskogen" istället..

Med vänlig hälsning, David
    Senast redigerad av Dave13 2017-03-17 13:17 Anledning: Felstavade ord.

7. 2017-03-17 13:26
    Svara | #7

Dede77s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jan 2011
    Skåne
    389 inlägg
    Gillad 29 gånger
    47 bilder
    Svar: X. QuickStop Super

Med denna smidiga såg hade jag kunnat slippa fogsvans och tigersåg i trädgården.
    Den kombon kan jag intyga inte är optimal men som man säger "man tager vad man haver"

8. 2017-03-17 13:47
    Svara | #8

Senior medlem Medlem: jun 2008
    Västra Götaland
    1 058 inlägg
    Gillad 47 gånger
    121 bilder

Vi vill röja sly och småträd i smyg eftersom det av olika anledningar finns de som inte gillar det.
    En tyst och diskret såg skulle lösa det problemet åt oss.

Vi bygger passivhus på 260 m² samt fristående garage/förråd på 80 m² i egen regi.

9. 2017-03-17 14:10
    Svara | #9

Nykomling Medlem: feb 2007
    Västerbotten
    22 inlägg

7 bilder

Motivering: jag måste kapa upp stockar och ved innan min ryska svärfar kommer på besök nästa gång. Jag äger bara en yxa och förra gången svärfar var på besök högg han vedträ efter vedträ på samma sätt som en kock hackar gurka.
    En hand uppe på vedträet eller stock och en liten yxa i andra handen. Pang pang pang pang så hackar han upp vedträet genom att hugga yxan någon cm från fingrarna. Att börja prata förstånd och säkerhet med min ryske svärfar är inte lönt.

Så innan fingrarna ryker är det bäst att det är kapat och klart innan han kommer. Stapla veden kan han däremot få göra

10. 2017-03-17 14:37

Junior medlem Medlem: dec 2007
    Dalarna
    89 inlägg
    Gillad 3 gånger
    3 bilder

Vilken motorsåg!

Ett gammalt talesätt är ju att man ska bygga minst ett hus från grunden under sitt liv. Jag har börjat, har låtit ta ned tallar på tomten och fått dessa hyvlade till timmer. Detta timmer ska nu timras ihop till attefallshus och jag kan inte tänka mig ett bättre verktyg till detta än en tystående, batteridriven motorsåg från Stihl!

11. 2017-03-17 14:45

Fullvärdig medlem Inloggad Medlem: mar 2015
    Stockholm
    188 inlägg
    Gillad 9 gånger
    7 bilder
    Rätt svar: X - QuickStop Super

Jag behöver en supertyst och supersäker Sthil när jag i lönndom ska såganer träd på min svärfars fd tomt, med en Sthil så kan jag fixa det både säkert och med Sthil

12. 2017-03-17 15:04

Nykomling Medlem: apr 2015
    Stockholms
    32 inlägg
    Gillad 2 gånger
    3 bilder
    Rätt svar: X - QuickStop Super

En tyst batterisåg från Stihl vore toppen då kan man röja även på söndagar utan att få arga blickar från grannarna.
    Blir också betydligt lättare att ta med till svärföräldrarnas tomt när dom behöver hjälp med röjning.
    Den låga vikten gör att även frugan kommer att kunna hantera sågen.

13. 2017-03-17 15:13

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2013
    Skåne
    126 inlägg
    Gillad 55 gånger
    9 bilder

Första knodden levereras av sambon till sommaren. Då är det perfekt med en tyst såg så jag kan härja på även när det är sovdags.

14. 2017-03-17 15:21

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2013
    XXX
    138 inlägg
    Gillad 24 gånger
    17 bilder
    Rätt svar: X) qickstop super

Jag är en tjej som kapar ved med vedkapen i vanliga fall. Och med en tyst motorsåg kan jag njuta av sångfåglarna medans jag sågar de stora stubbarna.
    Senast redigerad av Drömma 2017-03-17 15:37

15. 2017-03-17 15:38

phls avatar
    phl
    Gudfader Medlem: aug 2006
    Skåne
    6 971 inlägg
    Gillad 575 gånger
    2 bilder
    Motivering: För att förbränningsmotorer är tråkiga att lyssna på.
    Gör man fel får man lida.

Liknande ämnen

1. Avslutad: Vinn smarta tillbehöret till tvättstugan
    av Elina Blom Westergren i forum Tävling
  2. Avslutad: Vinn det smarta växthuset för hobbyodlaren
  3. Avslutad: Vinn nya smarta Plantui Smart Garden för inomhusodling
  4. Avslutad: Vinn smarta brandvarnare och säkerhetspaket
  5. Avslutad: Vinn smarta grilltillbehör från Smartasaker.se!

Taggar