19 690 läst · 10 svar
20k läst
10 svar
Byta hängrännor och stuprör, vad ska man tänka på?
Hej!
Som rubriken lyder så är det nu dags att byta hängrännor och stuprören på huset.
Vi ska inte göra det själva utan ska anlita ett företag för detta men tänkte jag skulle vara lite förberedd och kolla runt lite innan om vad man ska tänka på m.m.
1. Plast eller plåt, vilket är bäst? Vi vill gärna ha så underhållsfria som möjligt, och de ska hålla 10-15 år.
2. Ska man ha "lövsamlare" eller vad det heter på varje stuprör?
3. Finns det något alternativ där man kan "samla" regnvatten m.m, vi har väldigt mycket växter ute och vi vill försöka vara miljövänliga och ta vara på vattnet som rinner ner om det är möjligt
4. Har ni några firmor i Göteborg som ni kan rekommendera för detta?
5. Vad tror ni det kommer att gå loss på? Ca mått, hängrännor 2*13 m, stuprör 3*3.30 m.
Mvh Helena
Som rubriken lyder så är det nu dags att byta hängrännor och stuprören på huset.
Vi ska inte göra det själva utan ska anlita ett företag för detta men tänkte jag skulle vara lite förberedd och kolla runt lite innan om vad man ska tänka på m.m.
1. Plast eller plåt, vilket är bäst? Vi vill gärna ha så underhållsfria som möjligt, och de ska hålla 10-15 år.
2. Ska man ha "lövsamlare" eller vad det heter på varje stuprör?
3. Finns det något alternativ där man kan "samla" regnvatten m.m, vi har väldigt mycket växter ute och vi vill försöka vara miljövänliga och ta vara på vattnet som rinner ner om det är möjligt
4. Har ni några firmor i Göteborg som ni kan rekommendera för detta?
5. Vad tror ni det kommer att gå loss på? Ca mått, hängrännor 2*13 m, stuprör 3*3.30 m.
Mvh Helena
Här kommer mina åsikter:
1. Plåt är snyggare och håller med lätthet i 10-15 år (förmodligen håller de mycket längre, men 10-15 år var ju kravet).
2. Ja, om du inte vill riskera att löv och skräp åker vidare ner i dagvattenbrunnen. Det finns numer rensningsfria "lövsamlare" som spolar ut löven på marken.
3. Det är väl bara att leda ett av rören till en tunna, istället för till brunnen?
1. Plåt är snyggare och håller med lätthet i 10-15 år (förmodligen håller de mycket längre, men 10-15 år var ju kravet).
2. Ja, om du inte vill riskera att löv och skräp åker vidare ner i dagvattenbrunnen. Det finns numer rensningsfria "lövsamlare" som spolar ut löven på marken.
3. Det är väl bara att leda ett av rören till en tunna, istället för till brunnen?
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Vad gäller att samla upp vatten. Det finns utfällbara "rännor" som leder ut vattnet ur sturöret till en tunna, men där man kan fälla in det så att vattnet går ned i dagvatten brunnen. Kan vara bra om tunna blir överfull.
Vad gäller kostnader så ta en titt på byggmarknader och nätbutiker som säljer rännor etc. Det ger dig en uppfattning om hur stor materialkostnad som är rimlig (räkna med att firmorna kommer att försöka ta avsevärt mer för matr. än vad du själv kan köpa det för). Tidsmässigt så skulle jag gissa (men jag är verkligen en glad amatör på den gissningen), 2 - 3 mandagar. Det beror ju lite på hur högt huset är, ev. svårigheter att komma åt med stege osv. Rent formellt tror jag faktiskt att de måste sätta en ställning för ett sådant jobb, men jag tror att det är ovanligt att de faktiskt gör det, om det är rimligt lättåtkomligt.
En reflektion. Ofta byter man hängrännor osv. i samband med takbyte, om rännorna är slut så är ofta taket långt förbi sitt bäst före datum. Hur är det med taket?
Vad gäller kostnader så ta en titt på byggmarknader och nätbutiker som säljer rännor etc. Det ger dig en uppfattning om hur stor materialkostnad som är rimlig (räkna med att firmorna kommer att försöka ta avsevärt mer för matr. än vad du själv kan köpa det för). Tidsmässigt så skulle jag gissa (men jag är verkligen en glad amatör på den gissningen), 2 - 3 mandagar. Det beror ju lite på hur högt huset är, ev. svårigheter att komma åt med stege osv. Rent formellt tror jag faktiskt att de måste sätta en ställning för ett sådant jobb, men jag tror att det är ovanligt att de faktiskt gör det, om det är rimligt lättåtkomligt.
En reflektion. Ofta byter man hängrännor osv. i samband med takbyte, om rännorna är slut så är ofta taket långt förbi sitt bäst före datum. Hur är det med taket?
eviljava skrev:Här kommer mina åsikter:
Tack så mycket. Ja det lutar mest åt plåt, dom som vi har nu är plast och dessa är inte en vacker syn. Men de har nog suttit där bra många år visserligen men känns som att plåt är mer hållbart.
Ok det verkar smart med rensningsfria.
Ja vi har gjort det nu men det är lite besvärligt då det regnar mycket och det är svårt att sätta tillbaka röret.
Ok, det lät som en smart lösning på att samla vatten. Vi kapade av röret på de vi har nu och satte en tunna under men blev så besvärligt då det regnade jättemycket och tunnan blev överfull och man inte fick tillbaka röret, vi fick tömma tunnan stup i kvarten med hinkar så det blev lite jobbigt i längden. Men grannarna skrattade gott åt det då vi var ute i ösregnet och öste vattenhempularen skrev:Vad gäller att samla upp vatten. Det finns utfällbara "rännor" som leder ut vattnet ur sturöret till en tunna, men där man kan fälla in det så att vattnet går ned i dagvatten brunnen. Kan vara bra om tunna blir överfull.
Ja jag kan tänka mig att firmorna tar avsevärt mycket mer för materialet än om man hade köpt själv, får helt enkelt ringa runt och be om offerter och se vem som kan ge mig bäst pris.
Vi hade en takläggare här i somras som kollade på taket då vi var osäkra på om det var dags att byta. En jättebra kille som sa helt ärligt att han tyckte inte vi skulle byta än, då både pannorna och det som låg under, vad det nu heter, såg bra ut.
Han trodde det skulle hålla minst 5-10 år till.
Men hängrännorna sjunger på sista refrängen, vi får täta dom stup i kvarten och det läcker ändå så nu har vi lessnat på dom och tänker byta.