12 543 läst · 42 svar
13k läst
42 svar
rostiga hörn på putsad fasad
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Då är det nog bara att glömma dolt fel.T Larsson skrev:Besiktningsmannen har noterat "korroderat hörnjärn under putsen" på två av hörnen i vårt besiktningsprotokoll. Framställde det (tillsammans med en ivrigt instämmande mäklare givetvis) som att det var snabbt och billigt att fixa och sa inget om att fasaden riskera att spricka runt (som den gjort nu) eller att det kunde finnas risk för samma problem på fler hörn. Men vet inte om det var jag som borde ha undersökt mer då? Eftersom det var rost i två hörn som noterades?
Mmm tror också det tyvärr. Får se till att en duktig hantverkare gör om och gör rätt. Om jag inte tar alla hörn på samma gång (vore iofs skönt att ha det fixat men beror på vad kostnaden landar på), skulle det då kunna vara så att vissa hörn "klarar sig" och att det aldrig blir problem där eller är det bara en tidsfråga?
Fått svar från en hantverkare att de inte gör det på fast pris utan på löpande räkning
460:- tim + service bil 360:- dag 12% påslag, material/ställning. Låter det som ett vettigt pris? Anges det inkl eller exkl moms?
Det svåra är ju dessutom att jag inte alls vet hur lång tid det tar att knacka puts, bort med rostigt hörnjärn och sen putsa igen per hörn.
460:- tim + service bil 360:- dag 12% påslag, material/ställning. Låter det som ett vettigt pris? Anges det inkl eller exkl moms?
Det svåra är ju dessutom att jag inte alls vet hur lång tid det tar att knacka puts, bort med rostigt hörnjärn och sen putsa igen per hörn.
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Det låter ju inte som något jättejobb för en erfaren murare att putsa upp det där. Och det lär ju inte gå åt särskilt mycket material heller. Och det ser ju ut som man skulle klara sig med en lättmetallställning som de kan flytta runt. Timpriset ser ju också ganska rimligt ut.
Men det kommer ju att bli färgvariationer på hörnen där de lagar och det går inte att komma ifrån utan att måla om hela huset
Men det kommer ju att bli färgvariationer på hörnen där de lagar och det går inte att komma ifrån utan att måla om hela huset
Vad bra att priset verkar okej. Är jag hyfsat rätt ute om jag tänker att sex hörn + en kortsida + köpa material och montera/nedmontera ställning kan ta 8 dagar? Isf blir det 5000/dag x 8 = 40,000 plus material och ställning vilket skulle vara okej. Och ungefär hir ska jag budgetera material?
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Svårt att säga utifrån de bilderna. Men att knacka ner putsen och bygga ställning är ju max en dag. Sen bör ju en erfaren murare inte behöva mer än 3-4 dagar extra för att putsa upp det igen. Jag är själv ingen murare men vi har en på firman och det känns rent spontant som det där är 4 dagars arbete för honom, men han är 69 år och jobbar ju inte som en raket, men det han gör, gör han ordentligt (antagligen eftersom han har över 40 års erfarenhet)
Jag har räknat med att det är exklusive moms eftersom han skriver 12% påslag sen. Tog 460 x 1,12 och tänkte då att det är 515 i timman inkl moms plus 360 per dag för service-bilen. Jag fick en åtta timmars dag till cirka 5000 kronor + material/ställning, har jag förstått priserna rätt då?
Moms är 25%. 12% påslag är nog på material och hyra. Du bör kolla att detta är 12% på hans inköpspris, inte på sk listpris. Jag tycker att han bör kunna ge dig en uppskattning på material- och ställningskostnad.
Ah okej. Ja det vore bra med en indikation på materialkostnad så det inte blir en chock när fakturan dimper ner. Jag har tänkt köpa en byggnadsställning eftersom jag ska måla om själv sen, är det möjligt att hantverkarna kan använda den eller vill de alltid ha sin egen?
Stäm av med hantverkaren ang momsen, så slipper ni bråka om det sen.
Vill man tyka sig så kan man förutsätta att priset är ink moms och sedan hålla hantverkaren till det om det inte står i kontraktet. Eftersom konsumentköplagen specificerar att pris till konsument alltid är ink moms så kommer du vinna i rätten (men du kommer ha en extremt sur hantverkare).
Det här är ett vanligt problem och det vore bra om hantverkare lärde sig att alltid ange pris ink moms mot privatpersoner...
Vill man tyka sig så kan man förutsätta att priset är ink moms och sedan hålla hantverkaren till det om det inte står i kontraktet. Eftersom konsumentköplagen specificerar att pris till konsument alltid är ink moms så kommer du vinna i rätten (men du kommer ha en extremt sur hantverkare).
Det här är ett vanligt problem och det vore bra om hantverkare lärde sig att alltid ange pris ink moms mot privatpersoner...
Nej jag vill att vi ska vara nöjda båda två så ska absolut reglera så mycket som möjligt på förhand. Drömmen är ju att hitta någon riktigt duktig och seriös som jag kan anlita fler gånger. Hoppas på lite roligare byggprojekt än fasadrenovering framöver. 
600kr inkl moms i timman blev det ungefär. Tänker satsa på två man i tre dagar, cirka 48 h, så blir det strax över 30,000 inkl moms fast innan rotavdraget. Sedan har jag sagt att jag kan köpa materialet själv men att hantverkaren får lägga någon timmas arbetstid på att skriva inköpslista. Tycker två man borde hinna några hörn på tre arbetsdagar eller vad tror ni?