1 850 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Utbyte av solfångare
Har nyss installerat Heatepipe, men tycker inte utbytet motsvarar förväntningarna:
3 paneler med 24 rör i varje, 1800 mm. Kulvert 15 meter. Värmeväxlare. Skillnaden mellan ingående och utgående till solkretsen 5-15 grader beroende på hur mycket solen lyser. Flöde 2-3 liter/minut. Under en hel dag kanske 10-15 graders ökning i en 500 liters tank, från 35 till 50 grader. Jag tycker detta verkar lite - vad tycker du som läser detta?
Undrar Gunnar
3 paneler med 24 rör i varje, 1800 mm. Kulvert 15 meter. Värmeväxlare. Skillnaden mellan ingående och utgående till solkretsen 5-15 grader beroende på hur mycket solen lyser. Flöde 2-3 liter/minut. Under en hel dag kanske 10-15 graders ökning i en 500 liters tank, från 35 till 50 grader. Jag tycker detta verkar lite - vad tycker du som läser detta?
Undrar Gunnar
Blir väl om jag räknat rätt ca 8kWh energi
Kollar jag på sfinx rör och räknar in alla förlusterna (glöm ej emmissionsförlusterna) skall dina 72 rör ge ca
1,5kW vid 500W instrålning per kvm (en bra solig dag med lite moln då och då kanske även 500W är lite optimistiskt)
vilket blir 12kWh på åtta timmar....Sedan tillkommer ju förluster i rör/växlare och tank (en hel del troligen) antar att du inte använt ngn värme ur tanken ?....Så 8kWh verkasr inte så orimligt ändå...
Kollar jag på sfinx rör och räknar in alla förlusterna (glöm ej emmissionsförlusterna) skall dina 72 rör ge ca
1,5kW vid 500W instrålning per kvm (en bra solig dag med lite moln då och då kanske även 500W är lite optimistiskt)
vilket blir 12kWh på åtta timmar....Sedan tillkommer ju förluster i rör/växlare och tank (en hel del troligen) antar att du inte använt ngn värme ur tanken ?....Så 8kWh verkasr inte så orimligt ändå...
GunnarS skrev:Har nyss installerat Heatepipe, men tycker inte utbytet motsvarar förväntningarna:
Undrar Gunnar
Det är lite för klena uppgifter för att hitta felet.
I vilken riktning har du solpanelerna och vilken lutning?.
Har du kollat så heatpipen funkade (alla) vid montering?. La du på värmepasta på bulben?.
Har du isolerat rör, tank mm?.
Har du luftat ur vattenslingorna/platten riktig, så det inte står luft någonstans och motar.
Kollat så att det inte sitter skräp någonstans i slingan eller platten. Var platten ny?. Har du kopplat flödet åt rätt håll i platten?. Vart på tanken går du in/ut med sekundärslingan och har du rätt flöde på sekundärslingan. Inte bara slingan till solfångarna. Men det låter ju inte som du har någon större felaktig tempdiff på slingan.
Lägger till. Kolla även energiuttaget och att det inte läcker ut energi någonstans när du inte förbrukar.
Redigerat: