1. 2017-02-04 18:23

Fullvärdig medlem Medlem: maj 2015
    Västra Götaland
    133 inlägg
    Gillad 748 gånger
    212 bilder
    Sisyfosarbetet "putsa väggar" pågår...
    (Det är även nu takhöjden emellanåt känns lite småjobbig...)

Annat som hänt är "nästan färdig källare", elcentraler och inkoppling, gjutning av överliggare till trappräcke m.m. Ska se om jag kan gräva fram lite bilder. Byggtekniska detaljer får maken fylla på med när han har tid.

Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2017-02-04 21:25

-RB-s avatar
    Forumgud Medlem: feb 2007
    Skåne
    1 803 inlägg
    Gillad 1 128 gånger
    158 bilder
    Åh, vad härligt med en uppdatering
    Det blir inte mer rätt för att man gör fel flera gånger.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2017-02-04 21:31

Ramnemarks avatar
    Forumgud Inloggad Medlem: jan 2013
    28 år
    Halland
    3 615 inlägg
    Gillad 2 442 gånger
    1344 bilder
    Va skönt att ni kommer ihåg tråden. Du får ge honom lite vila så han kan uppdatera här

4. 2017-02-06 21:35

Västra Götaland
    133 inlägg
    Gillad 748 gånger
    212 bilder
    Som jag nämnde i föregående inlägg är källaren nästan klar och med den även "The Cave"!

"Caven", som vi numera kallar den, gick under en kort period under namnet "Man Cave" och vid samma tid hade jag inte riktigt insett omfattningen av just denna del av huset (hm, inte resten heller om jag ska vara ärlig...). Mannen tyckte väl inte att det var nödvändigt att gå in på alla detaljer om detta källarrum och jag frågade inte (dessutom "syntes det ju på ritningen"...).

Hursomhelst; så småningom trillade polletten ner och i någon slags blandning av förtjusning, ilska, beundran och uppgivenhet förklarade jag att "det där är ingen 'Man Cave', det är 'The Cave', och för att det skall vara VÅR CAVE ska JAG också göra något ORDENTLIGT i rummet. Nu fogar jag taket!" ( Det tog 45-50 timmar och mina triceps har fortfarande inte förlåtit mig. Är huvudet dumt får kroppen lida...).

Nåväl, rummet är numera i det närmaste färdigt och... Vi ska aldrig bygga ett till!

IMG_6452.jpg (43 klick)
    Del av taket före fogning.

IMG_6617.jpg (27 klick)
    Betongytterväggar spacklade. (Innerväggarna är ju av leca och putsades således med KC-puts.)

IMG_6618.jpg (28 klick)
    Första strykningen.

IMG_6691.jpg (31 klick)
    Välkommen in!

IMG_6696.jpg (20 klick)
    Rummet från andra hållet.

IMG_6692.jpg (55 klick)
    I småvalven har gubben gjutit plattor till bottnarna. Betongen är blandad med svart järnoxid för mörkare ton.

IMG_6697.jpg (38 klick)
    Bonusbild.

IMG_6693.jpg (38 klick)
    En till bild...

Det var allt för tillfället. God afton!
    Senast redigerad av Jajada 2017-02-06 22:24

5. 2017-02-06 21:58

Fullvärdig medlem Medlem: maj 2009
    Västerbotten
    264 inlägg
    Gillad 27 gånger
    32 bilder
    Men men men, bilderna syns inte

6. 2017-02-07 06:34

Gudfader Medlem: okt 2010
    30 år
    Kalmar
    4 775 inlägg
    Gillad 616 gånger
    454 bilder
    Jag ser dom.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

7. 2017-02-07 06:48

Fullvärdig medlem Medlem: maj 2009
    Västerbotten
    264 inlägg
    Gillad 27 gånger
    32 bilder
    Hmmm, nu gör jag det åxå.

8. 2017-02-07 07:32

Junior medlem Medlem: maj 2010
    Jönköping
    61 inlägg
    Gillad 32 gånger
    10 bilder
    Det var så längesen ni postade bilder att jag glömt bort hur sjukt imponerande ert slott är... Ehhrrmm.. Jag menar hus är...

Hoppas det kommer nån VAB-dag här framöver när jag kan vara hemma, koka en stor kopp kaffe och återigen läsa genom hela ert lexikon, uppslagsverk, som ni har skapat!

Ni som byggt huset borde göra detsamma nån gång i månaden, kolla på bilder från tomt till dit ni har kommit idag. Alla husägare borde iofs göra det emellanåt....

9. 2017-02-07 07:49

Forumgud Medlem: aug 2006
    38 år
    stockholm
    2 575 inlägg
    Gillad 347 gånger
    41 bilder
    Shit, gjutit plattor istället för att snabbt limma dit lite shiffer ller nått. Inget skall det slarvas med.....
    karlmb gillar detta.
    gillar

10. 2017-02-07 09:42

Racings avatar
    Junior medlem Inloggad Medlem: jan 2017
    skåne
    81 inlägg
    Gillad 751 gånger
    88 bilder
    Magisk fin källare
    Och hus.

11. 2017-02-07 15:58

Ett tips på hur ni kan få en bra snabb överblick, som alla kanske inte känner till:
    Klicka på "212 bilder" i Jajadas profil, så får du en bra överblick av projektet. Sedan kan du klicka på en bild du blir nyfiken på för att komma till just det inlägget.

12. 2017-02-07 17:02

MB77s avatar
    Forumgud Medlem: jan 2008
    Jönköping
    2 299 inlägg
    Gillad 342 gånger
    95 bilder
    Man blir ju mållös, just nu känns det som att jag bara vill fylla igen våran källare och aldrig mer se den...!
    Det där teglet är bland det snyggaste jag har sett, riktigt bra jobbat.
    Mikael_L gillar detta.
    gillar

13. 2017-02-07 17:19

Oldboys avatar
    Forumgud Medlem: nov 2012
    Skåne
    2 840 inlägg
    Gillad 558 gånger
    65 bilder
    Lömskt med teglet och tunnvalvet i "Caven"...

Önskar ni inte nu att ni murat hela källaren med metertjocka tegelväggar och tunn- och korsvalv genomgående?
    karlmb och Jajada gillar detta.
    karlmb, Jajada gillar

14. 2017-02-07 19:06

Västra Götaland
    133 inlägg
    Gillad 748 gånger
    212 bilder
    Jag (frun) tyckte att vi skulle ha en lönngång, maken sa att om jag hittar några överblivna kvadratmeter så visst! (Lagom lätt när han har ritat huset, det finns inget överblivet...)

Jag fick ingen lönngång, jag får en walk-in-closet... Tack älskling! (Tror ni man kan göra om den till ett lönnrum?

15. 2017-02-07 19:30

b8q
    Forumgud Medlem: jul 2009
    Stockholm
    3 818 inlägg
    Gillad 1 066 gånger
    98 bilder
    Om man inreder den med lönnträ så.... Ni kan ju åtminstone göra en dörr i lönn-fanér, så blir det en lönndörr!

Liknande ämnen

1. Hur bygger ni garage när ni bygger nytt?
    av Med känsla i forum Hustillverkare
  2. Vi bygger stenhus
    av M-Inredning i forum Socialt & projekt
  3. Vilka bygger stenhus i Göteborg?
    av gus1 i forum Hustillverkare
  4. stenhus från Moderna Stenhus
    av 7senses i forum Hustillverkare

Taggar