5 936 läst · 28 svar
6k läst
28 svar
Färdigställa garagevägg insidan
Sida 1 av 2
Jag flyttade in i ett hus där garaget inte var riktigt färdigt. Det har färdigt tak och väggar med utmärkt fasad ända in till första lager med isolering (45mm ull) och nu vill jag bygga färdigt det.
Det verkar relativt enkelt att trycka in resten av isoleringen (95mm ull) helt enkelt och häfta fast plast på det (åldersbeständig plast, häfthammare?) men min fråga är då. Behöver man ordna någon form av ventilation så att säga innan? Kommer mer färdigställd isolering göra att det blir varmare och mer utsatt för fukt när jag ställer varma bilar i garaget?
Är det viktigt att färdigställa det snabbt eller kan man ta sin tid? Har ingen brådska så sett.
Kanske ska tillägga att det finns en icke färdig vind också. Endast tunnare brädor går över hela taket.
Vore tacksam för tips från andra duktiga hemmafixare!
Det verkar relativt enkelt att trycka in resten av isoleringen (95mm ull) helt enkelt och häfta fast plast på det (åldersbeständig plast, häfthammare?) men min fråga är då. Behöver man ordna någon form av ventilation så att säga innan? Kommer mer färdigställd isolering göra att det blir varmare och mer utsatt för fukt när jag ställer varma bilar i garaget?
Är det viktigt att färdigställa det snabbt eller kan man ta sin tid? Har ingen brådska så sett.
Kanske ska tillägga att det finns en icke färdig vind också. Endast tunnare brädor går över hela taket.
Vore tacksam för tips från andra duktiga hemmafixare!
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 725 inlägg
Varmgarage för bruksbil på vintern är aldrig att rekommendera för bilens skull.
Undvik att föra in fukt i onödan innan plasten är uppe. Ventilation är alltid bra men hade nog nöjt mig med en fuktstyrd paxfläkt och friskluftsventiler. Har du någon värme där?
Undvik att föra in fukt i onödan innan plasten är uppe. Ventilation är alltid bra men hade nog nöjt mig med en fuktstyrd paxfläkt och friskluftsventiler. Har du någon värme där?
Vad menas med varmgarage på vintern för bilens skull?
Nej det finns ingen tillförd värme där ännu iaf. Vet inte om det blir aktuellt ens. Är det ingen vits att isolera om man ändå inte kommer ha värme?
Så det krävs ändå en fläkt som blåser ut luft och inluftsventiler så att säga?
Nej det finns ingen tillförd värme där ännu iaf. Vet inte om det blir aktuellt ens. Är det ingen vits att isolera om man ändå inte kommer ha värme?
Så det krävs ändå en fläkt som blåser ut luft och inluftsventiler så att säga?
Plastens vara eller icke vara har diskuterats förut på detta forum 
Om garaget skall vara uppvärmt och du kommer att köra in en blöt / snöig bil blir garaget fuktigt.
Då krävs plast på väggarna (diffusionssäker)
Tänker du köra med underhållsvärme och använda garaget som cykelförvaring är plasten ej nödvändig.
Ventilation är bra i alla situationer.
Om garaget skall vara uppvärmt och du kommer att köra in en blöt / snöig bil blir garaget fuktigt.
Då krävs plast på väggarna (diffusionssäker)
Tänker du köra med underhållsvärme och använda garaget som cykelförvaring är plasten ej nödvändig.
Ventilation är bra i alla situationer.
Okej, vad är det för skillnad på underhållsvärme och "vara uppvärmt" så att säga?
Väggen är isolerad med först ett lager 45mm och sedan ett med 95mm direkt efter det. Vad kan vara anledningen till det? Kan man inte köra med en tjock genom hela väggen direkt så att säga?
Aha. Vet ni vad som krävs för ventilation för ett garage på 40-50kvm? Räcker det med en frånluftsfläkt och en till-luftsventil ungefär eller ska det vara massa olika fläktar/ventiler?
kanske ska nämna att takdelarna som sticker ut på långsidorna (vanligt V-format tak) är helt öppna så luft kommer in där. Räcker det som "inluft" tro? fast det täpper man till om man färdigställer taket förstås...
Väggen är isolerad med först ett lager 45mm och sedan ett med 95mm direkt efter det. Vad kan vara anledningen till det? Kan man inte köra med en tjock genom hela väggen direkt så att säga?
Aha. Vet ni vad som krävs för ventilation för ett garage på 40-50kvm? Räcker det med en frånluftsfläkt och en till-luftsventil ungefär eller ska det vara massa olika fläktar/ventiler?
kanske ska nämna att takdelarna som sticker ut på långsidorna (vanligt V-format tak) är helt öppna så luft kommer in där. Räcker det som "inluft" tro? fast det täpper man till om man färdigställer taket förstås...
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 725 inlägg
Det räcker med en liten kanalfläkt och ett friskluftsintag på motsatt sida.
Underhållsvärme brukar man säga är så du håller låg temperatur typ 5-10 grader, då slipper du att allt är fruset. Upovärmt lite bekvämare temperatur om man ska hålla på att pilla där.
Ang isolering kan man lägga 2 små omlott för att minska risken för värmeläckage mellan bitarna.
Om du kör en kall, blöt och saltig bil in i det varma garaget ökar du korrosionen och bilen kommer rosta mer än om den stått utomhus. Bästa för bruksbilen är att stå i carport
Underhållsvärme brukar man säga är så du håller låg temperatur typ 5-10 grader, då slipper du att allt är fruset. Upovärmt lite bekvämare temperatur om man ska hålla på att pilla där.
Ang isolering kan man lägga 2 små omlott för att minska risken för värmeläckage mellan bitarna.
Om du kör en kall, blöt och saltig bil in i det varma garaget ökar du korrosionen och bilen kommer rosta mer än om den stått utomhus. Bästa för bruksbilen är att stå i carport
Du kommer lätt få alla svar du behöver.Fibonacci skrev:Jag flyttade in i ett hus där garaget inte var riktigt färdigt. Det har färdigt tak och väggar med utmärkt fasad ända in till första lager med isolering (45mm ull) och nu vill jag bygga färdigt det.
Det verkar relativt enkelt att trycka in resten av isoleringen (95mm ull) helt enkelt och häfta fast plast på det (åldersbeständig plast, häfthammare?) men min fråga är då. Behöver man ordna någon form av ventilation så att säga innan? Kommer mer färdigställd isolering göra att det blir varmare och mer utsatt för fukt när jag ställer varma bilar i garaget?
Är det viktigt att färdigställa det snabbt eller kan man ta sin tid? Har ingen brådska så sett.
Kanske ska tillägga att det finns en icke färdig vind också. Endast tunnare brädor går över hela taket.
Vore tacksam för tips från andra duktiga hemmafixare!
Men vi måste först förstå lite mer hur allt ser ut.
Är det liggande 45x45 på utsidan av de lodräta reglarna just nu? Vindväv eller något annat på utsidan av isoleringen. Luftspalt bakom panelen?
Hur ser insidan ut? Kommer väggen insida som den är tänkt med 95 isolering och sen skivor, eller är det tänkt att korsreglas även på insidan?
Nu kastar jag ur mig en massa kryptiska ord ifall man inte kan byggjargongen, så det är bara att fråga på, så hjälper jag/vi dig.
Det låter toppen!
Ja precis det ligger 45 liggandes på "utsidan". Sedan är det vindväv och en vindspalt bakom fasaden som du beskriver. Allt verkar vara enligt konstens alla regler så sett.
Jag tror det är bara 95 isolering och sedan skivor på det. Det finns endast plats för skivor utanför reglarna så att säga. De lodräta reglarna. Stod även en stor hög med OSB skivor i garaget som jag gissar var till väggar
Aha då kanske underhållsvärme är bäst. Har man en värmefläkt till det då eller finns något bättre? Element kanske?
Ja precis det ligger 45 liggandes på "utsidan". Sedan är det vindväv och en vindspalt bakom fasaden som du beskriver. Allt verkar vara enligt konstens alla regler så sett.
Jag tror det är bara 95 isolering och sedan skivor på det. Det finns endast plats för skivor utanför reglarna så att säga. De lodräta reglarna. Stod även en stor hög med OSB skivor i garaget som jag gissar var till väggar
Aha då kanske underhållsvärme är bäst. Har man en värmefläkt till det då eller finns något bättre? Element kanske?
Ja det låter bra, som att det är gjort som det ska vara.
Nu har du först ett val att göra, även korsregla med 45x45 på insidan, eller bara dra på skivorna direkt.
Vad gäller isoleringsvärdet så spelar det inte superstor roll, det är ett val på 135mm eller 180mm isolering. Om vi säger att så mycket som halva energin läcker ut genom väggarna (resten i tak, golv + ventilation) så blir det 12,5% mer energiförlust med den tunnare väggen.
Fördelen med en 45'a extra är att då sätter du lämpligen plasten mellan, och får ett installationsskikt för el och ev vatten, och slipper få en massa hål i plasten.
Plast tycker jag du kan kosta på dig, den gör ingen skada (utom lite lite i plånboken) om den inte behövs, men mycket nytta om den behövs.
Bildas det ingen fukt i garaget så behövs ingen plast. Så om det inte tvättas bilar där, körs in snöiga bilar, mycket folk som andas ut vattenånga, inga som duschar eller kokar pasta, så kan nödvändigheten av plast diskuteras.
Men den är jobbig att försöka få dit i efterhand om användningssättet för garaget ändras, så varför inte sätta plast direkt?
Ska du ha OSB + gips? Guld värt när man vill fästa saker, hyllor, hållare för cyklar, krattor bildäck etc på väggarna ...
Jag skulle själv tveklöst kört på OSB+gips.
Hur är det med el, utanpåliggande eller infälld? Enkel el, eller komplicerat?
Nu har du först ett val att göra, även korsregla med 45x45 på insidan, eller bara dra på skivorna direkt.
Vad gäller isoleringsvärdet så spelar det inte superstor roll, det är ett val på 135mm eller 180mm isolering. Om vi säger att så mycket som halva energin läcker ut genom väggarna (resten i tak, golv + ventilation) så blir det 12,5% mer energiförlust med den tunnare väggen.
Fördelen med en 45'a extra är att då sätter du lämpligen plasten mellan, och får ett installationsskikt för el och ev vatten, och slipper få en massa hål i plasten.
Plast tycker jag du kan kosta på dig, den gör ingen skada (utom lite lite i plånboken) om den inte behövs, men mycket nytta om den behövs.
Bildas det ingen fukt i garaget så behövs ingen plast. Så om det inte tvättas bilar där, körs in snöiga bilar, mycket folk som andas ut vattenånga, inga som duschar eller kokar pasta, så kan nödvändigheten av plast diskuteras.
Men den är jobbig att försöka få dit i efterhand om användningssättet för garaget ändras, så varför inte sätta plast direkt?
Ska du ha OSB + gips? Guld värt när man vill fästa saker, hyllor, hållare för cyklar, krattor bildäck etc på väggarna ...
Jag skulle själv tveklöst kört på OSB+gips.
Hur är det med el, utanpåliggande eller infälld? Enkel el, eller komplicerat?
Bruksbil som används nästan dagligen mår som regel bäst i en carport, lite sämre utomhus, något lite sämre i ett rejält varmhållet varmgarage och sämst i svagt uppvärmt garage.
Men klimatet spelar också in. Detta är väldigt sant om man bor norrut, bor man söderut och ofta har temperaturer som växlar runt noll hela vintern genom så mår inte bilen speciellt bra utomhus heller, och fördelen med bilen i ett varmgarage ökar i jämförelse.
Om bilen används typ i västerbottens inland så blir den snöig och isig under hela vintern, och står den bara utomhus hela tiden så är vattnet i sin frusna form inte så aktivt eller aggressivt.
Tar man in bilen i varmgarage varje natt så smälter snön och isen, men hinner ofta inte torka helt torrt, så då är vattnet aktivt med att rosta järn. Och sen när man kör ut bilen i kylan så fryser fukt i plåtspalter i karossen och bryter upp dessa och underlättar framtida rostangrepp.
Men klimatet spelar också in. Detta är väldigt sant om man bor norrut, bor man söderut och ofta har temperaturer som växlar runt noll hela vintern genom så mår inte bilen speciellt bra utomhus heller, och fördelen med bilen i ett varmgarage ökar i jämförelse.
Om bilen används typ i västerbottens inland så blir den snöig och isig under hela vintern, och står den bara utomhus hela tiden så är vattnet i sin frusna form inte så aktivt eller aggressivt.
Tar man in bilen i varmgarage varje natt så smälter snön och isen, men hinner ofta inte torka helt torrt, så då är vattnet aktivt med att rosta järn. Och sen när man kör ut bilen i kylan så fryser fukt i plåtspalter i karossen och bryter upp dessa och underlättar framtida rostangrepp.
Okej, tack så hemskt mycket för alla tips först och främst!
Jag tror jag nöjer mig med att trycka in 95 isolering endast för det ser ut att vara "gjort" för det. Den gjutna kanten i golvet där väggen "vilar" har en liten kant där det ser ut att passa perfekt med en OSB skiva och en gips skiva på det så det vore ju perfekt. För enklare och bättre upp-fästning av saker då som du beskrev.
Alltså 95mm isolering efter 45:an. Sedan plast på det. Och sedan OSB skiva och sedan gips. Skall plasten sticka upp 20cm i taket har jag fört mig att jag läst?
Är det något mer att tänka på i förväg om jag sedan ska fortsätta färdigställa taket? Som har med väggarna att göra så att säga.
El är redan draget via vita plaströr som leds genom alla reglar infällt i väggen liksom. (skär man kanaler för dessa rör i isoleringen förresten eller trycker man in isoleringen över rören bara?)
Ganska komplicerat men draget fint från ett ställe där särkingsdosa är tänkt att sitta sedan vidare till lampknappar, taklampor, utomhuslampor, garageport med mera. Men hål för detta skär man ut i OSB, gips osv va?
Vet du vad som är "normalt/vanligast" för att bibehålla underhållsvärme i ett garage sådär? Är det en värmefläkt bara eller bör man ha ett riktigt element tex?
Jag tror jag nöjer mig med att trycka in 95 isolering endast för det ser ut att vara "gjort" för det. Den gjutna kanten i golvet där väggen "vilar" har en liten kant där det ser ut att passa perfekt med en OSB skiva och en gips skiva på det så det vore ju perfekt. För enklare och bättre upp-fästning av saker då som du beskrev.
Alltså 95mm isolering efter 45:an. Sedan plast på det. Och sedan OSB skiva och sedan gips. Skall plasten sticka upp 20cm i taket har jag fört mig att jag läst?
Är det något mer att tänka på i förväg om jag sedan ska fortsätta färdigställa taket? Som har med väggarna att göra så att säga.
El är redan draget via vita plaströr som leds genom alla reglar infällt i väggen liksom. (skär man kanaler för dessa rör i isoleringen förresten eller trycker man in isoleringen över rören bara?)
Ganska komplicerat men draget fint från ett ställe där särkingsdosa är tänkt att sitta sedan vidare till lampknappar, taklampor, utomhuslampor, garageport med mera. Men hål för detta skär man ut i OSB, gips osv va?
Vet du vad som är "normalt/vanligast" för att bibehålla underhållsvärme i ett garage sådär? Är det en värmefläkt bara eller bör man ha ett riktigt element tex?
Om du ska ha en luftspalt för ventilation upp mot yttertaket är det enklare, eller egentligen ett måste, att sätta upp den innan ev glespanel och innertak kommer på plats.
Jag satte taket först innan väggarna, men det går nog lika bra tvärtom.
Jag satte taket först innan väggarna, men det går nog lika bra tvärtom.
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 725 inlägg
Värmefläkt, element med termostat eller luftvärmepump.
Ska du bara ha frostfritt är nog ett el-olje element bra. Typ biltema, de billigaste elementen som man hittar för 200:- på classe och ÖoB verkar inte ha termostat utan bara effektlägen. Skulle väl funka med en avfuktare också, alstrar lite spillvärme
Bäst men lite dyrt är en luftvärmepump
Ska du bara ha frostfritt är nog ett el-olje element bra. Typ biltema, de billigaste elementen som man hittar för 200:- på classe och ÖoB verkar inte ha termostat utan bara effektlägen. Skulle väl funka med en avfuktare också, alstrar lite spillvärme
Bäst men lite dyrt är en luftvärmepump
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 725 inlägg
Nej det borde inte vara något problem