Ny på forumet men haft mkt nytta av detta forum när jag nu bygger mitt egna garage. Första gången jag bygger nåt sånt. Har lärt mig en jäkla massa grejer.
Började 15 april med första grävningen. Har gjort precis allt utom att jag anlitade 2 grabbar som gjöt plattan åt mig.
Svåger äger maskinen vi använt så pappa och han har grävt grunden och sen gjort en avancerad dränering då vårat hus ligger lägst och allt vatten rinner ner mot oss vid ösregn.
Nu kommer det komma ganska mkt bilder för att komma ifatt arbetet vi gjort.
Carporten stod där innan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att bo utanför stan har sina fördelar. Lokala smeden kom över och flyttade carporten till andra sidan tomten så vi fick en byggbod att söka skydd under regn osv.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En bonde stod för traktor, mindre dumpersläp och fick även dumpa alla massorna på hans mark
Logga in
Skapa konto
Gräver ner isolerad slang med dränervatten från en pumpgrop nere vid källaren. Har 2 pumpgropar från huset som pumpar in i en central brunn som är placerad i garagets platta. När den når en viss gräns så rinner vattnet vidare i ett avloppsrör ut mot en stor brunn som vi grävt ner med en pump. Till detta så har vi grävt ett nytt dike där vi kastar ut vattnet som sen rinner ner mot ån längre bort.
Logga in
Skapa konto
Dränervatten, vatten, el och sen en extra gul slang för fiber ut.
Logga in
Skapa konto
Mellanbrunnen för dränervatten från huset och garagets dränering monterad och sen grävt fram avloppet och kopplat på det för toan och avloppen i garaget.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Armerat och klart. Plattan blev 10cm förutom på dem 2 ställerna 20cm där 2 pelarlyften skall stå.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Började bygga. Skruvade syllen runt om sen byggde jag uppåt istället för att bygga på plattan o resa.
Logga in
Skapa konto
En del av stommen uppbyggd. Limträ 180-42 vid porten och sen även längst till vänster på bilden. det är för att få jag för mig att såga upp o göra en till port så är det färdigt med bärlina.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Då en firma gjorde om en bro några hundra meter från kåken så trallar jag dit o frågade om dem kunde lyfta upp den 10m långa limträbalken och på deras rast kom dem o lyfte upp den
Logga in
Skapa konto
Takstolarna monterade. Blir en härlig öppen planlösning. Med ett loft som kommer inhysa ett mancave
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Just nu håller jag på med att få upp pannorna. Men efter att gått upp med 5pack på stege så håller jag nu på o konstruera en korg som man drar upp på en stege så en kan ta emot på taket.
Logga in
Skapa konto
Vi sparade en del av jorden vi grävde ur för att på båda sidorna ner till huset kunna slänta ut. Tidigare så var det ett fall tvärt på metern som jag nu slätat ut snyggt. Brunnen syns även som är sista utposten för allt dränervatten som sen pumpar bort det. Stenen som står på gräsmattan grävdes upp ur hålet där brunnen skulle placeras så tyckte den kunde få vara ovan jord på gräsmattan
Laserat nedre läkten svart så den syns lite mindre. Sen fortsätter även sprutlackeringen av dörrarna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Planerade carporten som skall byggas nästa år. 15kvm så den klarar bygglovsbefriande.
Blir nog ett 14gradigt tegeltak monterat från garaget. Så man kan ha lite bräder ovanför där sen.