1. 2008-10-15 09:42
    Svara | #1

Nykomling Medlem: aug 2008
    Skåne
    9 inlägg

Ventilation i friggebod

Hej,

Har försökt läsa på i många trådar ang. hur man bäst ventilerar en isolerad friggebod utan att bli annat än ytterligare förvirrad. Hittar ingen bra tråd även de om bastu i friggan var upplysande. Kan någon hjälpa mig i mitt fall?

Boden är 15m2 och isolerad (145 i väggar och golv/ 170 i taket) och diff säkrad. Boden är tänkt att ständigt vara uppvärmd med minst 10 grader ev högre i bostads/gästrums delen. Ev kommer den i framtiden att användas som permanent boende för tonåringen och till dess som gästrum/extra rum och ev kontor. Fönster och dörrar är tättade enligt senste rönen. Boden är avlång och består av tre rum i rad, varav det ena är ett förråd (ca 3m2) i ena ändan. Det är ingen dörr mellan det lilla förrådet och det angränsade rummet. Förrådet tänkte jag max värma till 10 grader och ha högre temp periodvis i de två andra rummen.

Hur fixar man ventilationen till det lilla stängda förrådet? Räcker det med en tallriksventil/överluft mellan förrådet och angränsade rum och ett tillfuft ventil i stora delen och ev en tallriksventil för utluft också den i stora delen. Kommer värmen från stora delen att vandra fritt till lilla förrådet och behövs det element i den delen?

Eller behövs det typ en PAX231 fäkt för utluften? Eller skall man placera en talrriks ventil i förrådet för utluft och ha en tillluftsventil i andra änden av boden och lita på själv drag vintertid och vädring sommertid
    Hur skulle ni göra? Var skulle ni placera ventilerna?

Tacksam för era synpunkter

Frigge
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2017-03-15 06:49
    Svara | #2

Nykomling Medlem: apr 2016
    46 inlägg
    Gillad 38 gånger
    41 bilder
    Hej, det vore spännande att höra hur du gjorde till slut och om du blev nöjd med resultatet? Jag står inför en liknande situation.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2017-03-15 07:27
    Svara | #3

Liknande ämnen

1. Ventilation med självdrag i friggebod
    av @home i forum Ventilation
  2. Ventilation i friggebod med badrum.
    av mekkarn i forum Ventilation
  3. Hur fixa ventilation i friggebod 15 kvm - blir välisolerad!
    av Pesco i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  4. Ventilation i friggebod med bastu & dusch
    av Kennedy_B i forum Ventilation

Taggar