53 277 läst · 19 svar
53k läst
19 svar
Montera isolerglas i gamla 2-lufts fönster
Sida 1 av 2
Hej,
Är det någon som vet om man kan montera isolerglasrutor i ett gammalt 2-luftsfönster?
Det borde väl gå med bibehållande av befintliga spröjsar?
Man kan väl sätta i en isoler ruta i den ena bågen och sedan limma på den andra så att det blir helt tätt? Eller?? :
Är det någon som vet om man kan montera isolerglasrutor i ett gammalt 2-luftsfönster?
Det borde väl gå med bibehållande av befintliga spröjsar?
Man kan väl sätta i en isoler ruta i den ena bågen och sedan limma på den andra så att det blir helt tätt? Eller?? :
Hoppas du har någon hjälp av den här tråden, handlar visserligen om ljuddämpning men hänvisar till just sådana kasetter du frågar efter
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=58471
eller denna http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=58471
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=58471
eller denna http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=58471
Är det inte tvåglas fönster du menar? Man kan ofta ta ur glaset ur inre bågen och fräsa en djupare fals som man monterar isolerglaset i. Ett annat alternativ är ju energiglas, som är ett 4-6mm glas med en beläggning som ger bättre isolerande egenskaper än vanligt fönsterglas.
Du bör absolut inte limma ihop bågarna (om det var det du menade), detta kommer leda till kondens mellan glasen. Ett isolerglas består av två glas med en speciell gas imellan, och därmed blir det ingen kondens.
Du bör absolut inte limma ihop bågarna (om det var det du menade), detta kommer leda till kondens mellan glasen. Ett isolerglas består av två glas med en speciell gas imellan, och därmed blir det ingen kondens.
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 inlägg
enligt min mening, som är fönster hantverkare på heltid så skall man inte försöka förändra ett fönsters ursprung.. med tex. isoler kasset i sället för ett enkel glas, detta kommer till 90% bara att bli bekymmersamt.. kondens, att båggen inte är gjord för den extra tyngden som blir mm. utan vad man kan göra om man är energi "jagare"
är att byta ut den innersta rutan mot ett kappaE glas kallat energi glas i folkmunn. då sänker du u- värdet rejält.. kolla med din lokale glasmästare vad det kostar och vad han har för u- värde på sitt "energi" glas..
är att byta ut den innersta rutan mot ett kappaE glas kallat energi glas i folkmunn. då sänker du u- värdet rejält.. kolla med din lokale glasmästare vad det kostar och vad han har för u- värde på sitt "energi" glas..
Ja men det är väll sånna vi menar. eller?Tobbefonsterfixare skrev:enligt min mening, som är fönster hantverkare på heltid så skall man inte försöka förändra ett fönsters ursprung.. med tex. isoler kasset i sället för ett enkel glas, detta kommer till 90% bara att bli bekymmersamt.. kondens, att båggen inte är gjord för den extra tyngden som blir mm. utan vad man kan göra om man är energi "jagare"
i nån av dom trdarna nån tipsa om längre upp. så tror jag att jag berättar lite om mina fönster jag stoppa in.
jag tog altså bort den inre rutan & sate dit en 2-glas kasett, ena ruten av desa var exakt samma mått som orginalet & den andra var lite mindre, så den fick platsinan för rutbågen, sen fick man med nya lister att täcka med
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 inlägg
Ja men det är väll sånna vi menar. eller?CarMan skrev:[quote author=Tobbefonsterfixare link=1133634213/0#7 date=1135102688]enligt min mening, som är fönster hantverkare på heltid så skall man inte försöka förändra ett fönsters ursprung.. med tex. isoler kasset i sället för ett enkel glas, detta kommer till 90% bara att bli bekymmersamt.. kondens, att båggen inte är gjord för den extra tyngden som blir mm. utan vad man kan göra om man är energi "jagare"
i nån av dom trdarna nån tipsa om längre upp. så tror jag att jag berättar lite om mina fönster jag stoppa in.
jag tog altså bort den inre rutan & sate dit en 2-glas kasett, ena ruten av desa var exakt samma mått som orginalet & den andra var lite mindre, så den fick platsinan för rutbågen, sen fick man med nya lister att täcka med[/quote]
Nix inte sådana jag menar.. alltså inget hockus pockus med glaskassetter utan bara byta ut glaset i inner bågen mot ett energiglas = tjoklek 4mm vanligt planglas är 3mm alltså ser man ingen skillnad och man får inte den extra belastningen på fönstret som blir med en extra ruta.. risk för att gångjärn släpper och att bågarna ger med sig på diagonalen osv...
Tobbe: I mitt fall är det ytterglasen som är trasiga, repiga och kladdiga med färg. Finns det nåt hinder att byta det yttre glaset istället för det inre mot ett nytt isolerglas? Jag vet att man normalt byter det inre...
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 inlägg
ger ju inte lika bra efekt om det är i ytterbågen.. skall ju sitta närmast värmen! alltså på innerbågen.. +att då är ju "energi" glasen skyddade mot yttre åverkan och påfrestningar med väder och vind... beläggningen skall vändas så den skyddas på bästa sätt alltså mot ytterglaset..(om nu man monterar energi glaset i innerbågen) den sidan "beläggningen" ligger på, är lite känsligare mot stryk.. ganska lätt att repa denna vid ovarsam hantering!synpunkter skrev:
Ja men det är väll sånna vi menar. eller?Tobbefonsterfixare skrev:[quote author=CarMan link=1133634213/0#8 date=1135106841][quote author=Tobbefonsterfixare link=1133634213/0#7 date=1135102688]enligt min mening, som är fönster hantverkare på heltid så skall man inte försöka förändra ett fönsters ursprung.. med tex. isoler kasset i sället för ett enkel glas, detta kommer till 90% bara att bli bekymmersamt.. kondens, att båggen inte är gjord för den extra tyngden som blir mm. utan vad man kan göra om man är energi "jagare"
jag tog altså bort den inre rutan & sate dit en 2-glas kasett, ena ruten av desa var exakt samma mått som orginalet & den andra var lite mindre, så den fick platsinan för rutbågen, sen fick man med nya lister att täcka med[/quote]
Nix inte sådana jag menar.. alltså inget hockus pockus med glaskassetter utan bara byta ut glaset i inner bågen mot ett energiglas = tjoklek 4mm vanligt planglas är 3mm alltså ser man ingen skillnad och man får inte den extra belastningen på fönstret som blir med en extra ruta.. risk för att gångjärn släpper och att bågarna ger med sig på diagonalen osv...[/quote]
JAg ser risken för att bågarna & gångjärnen gersig som mycket liten, då rutan limmas fast i bågen & därmed kan den inte skeva.
Desutom så kan inte bågen skeva när rutan är stängd & belastningen på gångjärna försvinner också med en stängd ruta.
har inte haft några problem alls med mina fönster som är 130x140
men vist blir fönstret duktigt mycke tyngre ! tar man bort en 3mm glas skiva o ersätter den med 2st 4 mm skivor + några lister så väger det en del vill jag lova
Efter allt jag har läst nu här på tråden:
Håller med om att gamla fönster skall bevaras så intakta som möjligt. Kvaliteten på träet är helt fantastiskt. Sticker man en syl i karmarna till våra fönster, är träet "stenhårt" och luktar fortfarande kåda! Efter mera än 75 år!
Eftersom alla våra gamla glas (sedan 1929) är repiga på alla sidor kan man väl tänka sig föjande alternativ till isolerglaskassetter?:
Byta ut det yttersta glaset till glas från Polen. Dessa är ojämna (p.g.a. kvalitetsproblem) och är väldigt lika våra gamla orginalglas. Passar ju utmärkt.
Då behåller man det vackra ljusspel som sådana glas ger.
Innersta rutan bytes ut mot den här omtalade KappaE glasrutan.
Då tror jag att man kan ha kvar både kakan och ändå äta upp den!?
Frågor: Vad kostar KappaE glas och hur blir egentligen u-värdet jämfört med isolerglaskassetter?
(Har hört att andra sortering av Polsktillverkat glas importeras till Sverige och säljes dyrt under namnet "Antikglas"! ?) :
;D
Håller med om att gamla fönster skall bevaras så intakta som möjligt. Kvaliteten på träet är helt fantastiskt. Sticker man en syl i karmarna till våra fönster, är träet "stenhårt" och luktar fortfarande kåda! Efter mera än 75 år!
Eftersom alla våra gamla glas (sedan 1929) är repiga på alla sidor kan man väl tänka sig föjande alternativ till isolerglaskassetter?:
Byta ut det yttersta glaset till glas från Polen. Dessa är ojämna (p.g.a. kvalitetsproblem) och är väldigt lika våra gamla orginalglas. Passar ju utmärkt.
Då behåller man det vackra ljusspel som sådana glas ger.
Innersta rutan bytes ut mot den här omtalade KappaE glasrutan.
Då tror jag att man kan ha kvar både kakan och ändå äta upp den!?
Frågor: Vad kostar KappaE glas och hur blir egentligen u-värdet jämfört med isolerglaskassetter?
(Har hört att andra sortering av Polsktillverkat glas importeras till Sverige och säljes dyrt under namnet "Antikglas"! ?) :
I ryssland och polen finns det fortfarande glasbruk kvar som använder fucolmetoden när dom tillverkar glas.Dom tillverkas på samma sätt som dina gamla fönster med valsning. Det finns sedan maskinantikt glas och äkta antikglas som är handblåst.
Och man ser tydlig skillnad på valsade glas och äkta handblåsta, samt maskinantik som är ett floatglas som behandlats för att få ett visst mönster.
Och man ser tydlig skillnad på valsade glas och äkta handblåsta, samt maskinantik som är ett floatglas som behandlats för att få ett visst mönster.