3 214 läst · 12 svar
3k läst
12 svar
Vilken panna ska man välja??
Vi ska bygga nytt hus på 185kvm (innermått) med vattenburen golvvärme.
Jordvärme är inget alt för oss genom att tomten e för liten. Det e inget ovanligt att vi har 20-25 minusgrader på vintern. Ska bygga 3mil utanför Umeå.
Vilken frånluftsvärmepump ska man välja vilken ger mest effekt och minsta energiförbrukningen?? Nån som vet?? :
Tacksam för svar Vad har ni andra valt och vad är eran elförbrukning? Vi är 2 vuxna och 4barn.
Jordvärme är inget alt för oss genom att tomten e för liten. Det e inget ovanligt att vi har 20-25 minusgrader på vintern. Ska bygga 3mil utanför Umeå.
Vilken frånluftsvärmepump ska man välja vilken ger mest effekt och minsta energiförbrukningen?? Nån som vet?? :
Här finns det pelletskaminer.. http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?kid=9&aid=393
Om du skaffar en pellets kamin borde du försöka ställa den så du har den mot t.ex tvättstugan el liknande.. Har du då en pelletskamin med externförråd så kan du ha det i de utrymmet o ha relativt stort förråd så du bara behöver fylla på pellets en gång/vecka..
Om du skaffar en pellets kamin borde du försöka ställa den så du har den mot t.ex tvättstugan el liknande.. Har du då en pelletskamin med externförråd så kan du ha det i de utrymmet o ha relativt stort förråd så du bara behöver fylla på pellets en gång/vecka..
Det ska finnas pelletskaminer med vakuumtransport av pelletsen men jag hittar inte sidan nu.. Men då kan du ha pelletsförrådet 20-30 meter från kaminen t.ex i garaget.. 
Då kan du göra ett bulkförråd o köpa pelletsen ändå billigare o få det lika bekvämt som med en pelletspanna..
Då kan du göra ett bulkförråd o köpa pelletsen ändå billigare o få det lika bekvämt som med en pelletspanna..
Nu har jag hittat lösningen
Det blir en vattenmantlad pelletskamin från swebo med en ack tank på 750 liter 2st elpatroner och en förrådsberedare på 200 liter. Man installerar kaminen ihop med ack tanken då kan jag driva både varmvatten och golvvärmen i mitt hus. Det tycker jag verkar vettigt med dagens elpriser. Lite billigare lär det förmodligen bli hoppas jag. :
Vad menar du med externförråd?? vart man förvarar pellets eller? iså fall har vi det.
Det med solvärme slinga har vi tänkt på men vet inte om det blir det nu.
Vi ska ta allt det där på byggsamrådet på fredag. Allt e juh bättre än frånluftsvärmepump om man ska tänka ekonomiskt. Det bästa har varit jord eller bergvärme. Men det funkar inte för oss tyvärr. För liten tomt för jordvärme och sjöbotten för bergvärme
Så det här hoppas jag e att bra alternativ.
Det med solvärme slinga har vi tänkt på men vet inte om det blir det nu.
Vi ska ta allt det där på byggsamrådet på fredag. Allt e juh bättre än frånluftsvärmepump om man ska tänka ekonomiskt. Det bästa har varit jord eller bergvärme. Men det funkar inte för oss tyvärr. För liten tomt för jordvärme och sjöbotten för bergvärme
Ja det är ett större förråd som kamien tar pellets direkt från o räcker en vecka el längre..
Solfångare behöver ni inte skaffa nu men acktanken bör ha en solslinga i botten då den köps.. Även rören upp på taket kan va smart att göra då ni bygger för då är det bara panelerna o dess infästningar som behöver köpas senare o som är den stora kostnaden..
Solfångare behöver ni inte skaffa nu men acktanken bör ha en solslinga i botten då den köps.. Även rören upp på taket kan va smart att göra då ni bygger för då är det bara panelerna o dess infästningar som behöver köpas senare o som är den stora kostnaden..
Vilken kaminmodell blev det? (nyfiken)lier skrev:Nu har jag hittat lösningenDet blir en vattenmantlad pelletskamin från swebo med en ack tank på 750 liter 2st elpatroner och en förrådsberedare på 200 liter. Man installerar kaminen ihop med ack tanken då kan jag driva både varmvatten och golvvärmen i mitt hus. Det tycker jag verkar vettigt med dagens elpriser. Lite billigare lär det förmodligen bli hoppas jag. :
![]()
Liknande trådar
-
Vilken kökspanna ska jag välja till mitt timmerhus och lantliga kök?
Värme allmänt -
Byte av panna i sommarstuga, vilken uppvärmning ska jag välja?
Olja & El -
Börjar bli dax att bestämma vilken vedpanna jag ska välja
Ved, Pellets, Flis -
Kökspanna Vilken ska jag välja.
Värme allmänt -
Pellmax CU+EcoTec=Sant? Eller vilken panna ska man välja?
Ved, Pellets, Flis