Byggahus.se
Någon som kan autocad? :surprised:

1 Hur förstorar jag en liten bit av ritningen? Tex en ring runt något intressant som förstoras i en större ring, vid sidan om.

fler funderingar....

2. Hur gör jag en vanlig snitt- markering genom ritningen?

3. Om jag har en fubbel linje varav jag vill radera den ena. Hur klickar jag så att jag hamnar på rätt linje? Tex en röd och en vit linje.

4. Finns det instruktion på svenska. har engelsk men det är svårt att sökja då jag inte kan de engelska termerna.

Hälsningar :surprised:

• svenska_hem_billy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Med reservation för att det var version 12 jag använde senast och att det kan ha hänt en del nytt sedan dess...

Rapid skrev:
1 Hur förstorar jag en liten bit av ritningen? Tex en ring runt något intressant som förstoras i en större ring, vid sidan om.
Antar att du menar en delförstoring... Finns tyvärr ingen färdig funktion som fixar detta - iallafall inte om du vill ha en rund förstoring. Du får kopiera de objekt du vill förstora, göra scale på dem, rita en begränsningsring, köra trim och välja begränsningsringen som skärande objekt och sedan peka ut allt som sticker ut utanför ringen.
Kan du nöja dig med en fyrkantig förstoring kan du jobba i paper space och lägga in en viewport som visar det du vill förstora med en annan skalfaktor.

2. Hur gör jag en vanlig snitt- markering genom ritningen?
Förutsatt en 2D-modell så finns det återigen ingen funktion för att automatisera detta. Rita en frihands polyline som utgör snittlinjen, trim och erase för att ta bort sådan som inte skall synas i snittet, kör hatch på de ytor som skärs av snittet.

3. Om jag har en fubbel linje varav jag vill radera den ena. Hur klickar jag så att jag hamnar på rätt linje? Tex en röd och en vit linje.
Enklast är väl att zooma in så att du kommer åt att välja rätt linje ordentligt?

4. Finns det instruktion på svenska. har engelsk men det är svårt att sökja då jag inte kan de engelska termerna.
Iallafall förr så fick man med en svensk manual...

Skapa en extra "viewport" på ritningen och ställ om skalan i den. panorera och zooma genom komandot "mspace"(dubbelklicka i viewporten).. Återgå igen med "pspace"

Snitt får du göra manuellt om du inte har gjort huset i 3D. Men jag gissar att du inte gjort det..

precis färdig med mina bygglovshandlingar. ......... Stöööön.

Om du har två linjer på varandra och vill välja den ena:

välj kommando, håll nere ctrl samtidigt som du klickar på den aktuella linjen, fortsätt klicka på linjen med ctrl intryckt tills rätt linje är markerad, släpp ctrl och tryck enter. (Jag är inte säker på att det funkar i R14, men i de senare versionerna finns den funktionen)

Tack för alla mycket genomarbetade svar- jag skall noga läsa och använda samtliga tips. Mycket stor hjälp.

Jag tycker ni verkar ha besvarat samtliga av mina frågor. Oj vad många som kunde autocad..

Stort tack! ;D

ps. ritar i 2D

cpalm skrev:
[quote author=Rapid link=1144518633/0#0 date=1144518633]1 Kan du nöja dig med en fyrkantig förstoring kan du jobba i paper space och lägga in en viewport som visar det du vill förstora med en annan skalfaktor.

...
Man kan göra runda Wiewports också!
Gå in i menyn Wiew...Wiewports och välj polygonal wiewport. Då ritar du en vanlig polyline som Wiewport. För att rita en böjd polyline så klicka där du vill att den ska börja tyck "a" (arc) och enter så blir det en båge.

Använder Acad 2005 men tror att det funkar i R14 också.

MVH MaMo

MaMo skrev:
[quote author=cpalm link=1144518633/0#1 date=1144520828][quote author=Rapid link=1144518633/0#0 date=1144518633]1 Kan du nöja dig med en fyrkantig förstoring kan du jobba i paper space och lägga in en viewport som visar det du vill förstora med en annan skalfaktor.

...
Man kan göra runda Wiewports också!
Gå in i menyn Wiew...Wiewports och välj polygonal wiewport. Då ritar du en vanlig polyline som Wiewport. För att rita en böjd polyline så klicka där du vill att den ska börja tyck "a" (arc) och enter så blir det en båge.

Använder Acad 2005 men tror att det funkar i R14 också.

MVH MaMo[/quote]

Låter svårt men din beskrivning är utförlig, så ritandet med wiewports skall nog fungera till slut- det brukar lösa sig..

Vet egentligen inte vad wiewports är men jag vet att "hjälpen" i autocad försöker pusha för användandet. Har tidigare inte orkat/försökt sätta mig in i vad det egentligen är, men nu skall jag granska fenomenet.
Tack för tipset ::)

Ytterligare en fråga:
om man ritar och måttsätter så är det lätt att nya linjer utgår från måttlinjen i stället för den aktuella linjen det är fråga om. Kan man måttsätta med "deflines", eller är det rentav meningen att man alltid skall använda deflines vid måttsättning.

Om inte... vad är deflines till för? ( denna linje verkar inte fastna på kursern och det är ju det jag är ute efter.) Syns deflines när man skriver ut. Mina deflines är fördefenierade avsystemet, och jag har för mig att dom inte syns vid utskrift.

Vad är xlines avsedda till? Jag använder xlines för måttsättning idag, med beskrivna nackdelar. Och för att göra långa linjer som går lodrät och vågrät ( vad nu dessa linjer heter?)

Rättelse: det heter inte deflines, utan defpoints. (en linjetyp)

Defpoints är ett lager som ej syns vid plottning. Man brukar använda dessa till hjälplinjer och liknande.

Frågan du hade om dubbla linjer är att linjetypen för detta lager du använder är satt till double-line, markera linjen och välj EXPLODE så försvinner egenskaperna för detta. Du kan även gå in i lagerhanteraren och ändrta linjetyp etc.

Lycka till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.