Hej, vi är ett par som har en dröm om att bygga nytt hus.
Jag är 29 år och sambon är 26 år, vi har ett varsitt barn sedan tidigare på 8 resp. 6 år och ett gemensamt på 4 år.

Då kompisen har en tomt på ca 3300 m2 där han kan stycka av och sälja ena halvan till oss till ett ganska hyffsat pris.
Man blir ganska sugen då det inte finns tomter att få tag på i Karlstad som jag bor, tomten är ganska central fast på landet ca 3 km från centrum.
Beggade hus ligger på 1,2 till 3 mille beroende på skick så det känns fel på nåt sätt...

Våran ekonomiska situation idag är som följer:

Utgifter

Lägenhetshyra: 7000 kr inkl. el
Bef. banklån: 4500 kr (har ett banklån på 300kkr efter ett eget företag jag hade som gick i konkurs...suck!)
Övriga utgifter: 5000 kr
Summa: 16500 kr

Inkomster

30000 kr netto

Kvar att leva på 14500 kr (mat, kläder, bildrift, nöjen m.m)

Vi har inget sparat så vi måste låna till allt,
som sagt har jag ju då ett banklån på 300 kkr som kostar 3000 kr amortering och 1500 kr ränta per månad.

Husbygget beräknas hamna på 1,9 mille inkl. ALLT, se tråd: http://www.byggahus.se/forum/refere...-nytt-lb-hus-102-eller-aelvsbyhus-hoener.html

Vad tror ni, finns det någon chans att lyckas hos banken? har ni några tips? har någon varit eller är i liknande situation?

Bostadsmarknaden i Karlstad är ju ganska het just nu därför kostar husen som dom gör. Vi valde att bosätta oss i en av kranskommunerna till Karlstad. Husen kostar en tredjedel av vad de gör i K-d dessutom upplever vi det som om barnen har det mycket bättre här. Nackdelen är att det tar ca 15min till K-d.

Bästa sättet om man nu vill bygga i Karlstad är naturligtvis att ta en personlig kontakt med banken. Storleken på inkomsten kanske inte har så stor betydelse som att den är regelbunden och någorlunda säker. Tänk på också att räntan stiger och att bostadsmarknaden kanske stagnerar snart i regionen.

Mattias

Tack för svaret Mattiaz, att bosätta sig i en kranskommun blir tyvärr alldeles för opraktiskt för oss då barnens andra föräldrar bor i stan där också barnen går i skola, då blir det väldigt mycket åkande på morgonen till skolor innan man kan åka till jobbet, annars hade jag lätt kunna tänka mig att bo i typ kil

Se då till att göra en riktig budget, ingen snålvariant, på alla hushållets utgifter inkl sparande. Dela med 12 och du får fram månadskostnaden. Sedan ser du vad du har att lägga på din boendekostnad. Se bara till så att det finns marginal för kommande räntehöjningar. Glöm ej heller att det nästan alltid blir dyrare att bygga än vad det var tänkt från början så ta med det i kostnadskalkylen för huset.

Tänk också på att köpa ett billigt hus kan bli dyrare i längden med tanke på driftskostnader vilket kan göra att er månadskostnad stiger. Energipriserna lär knappast sjunka i framtiden.

Mattias

pejida skrev:
Hej, vi är ett par som har en dröm om att bygga nytt hus.
Jag är 29 år och sambon är 26 år, vi har ett varsitt barn sedan tidigare på 8 resp. 6 år och ett gemensamt på 4 år.

Då kompisen har en tomt på ca 3300 m2 där han kan stycka av och sälja ena halvan till oss till ett ganska hyffsat pris.
Man blir ganska sugen då det inte finns tomter att få tag på i Karlstad som jag bor, tomten är ganska central fast på landet ca 3 km från centrum.
Beggade hus ligger på 1,2 till 3 mille beroende på skick så det känns fel på nåt sätt...

Våran ekonomiska situation idag är som följer:

Utgifter

Lägenhetshyra: 7000 kr inkl. el
Bef. banklån: 4500 kr (har ett banklån på 300kkr efter ett eget företag jag hade som gick i konkurs...suck!)
Övriga utgifter: 5000 kr
Summa: 16500 kr

Inkomster

30000 kr netto

Kvar att leva på 14500 kr (mat, kläder, bildrift, nöjen m.m)

Vi har inget sparat så vi måste låna till allt,
som sagt har jag ju då ett banklån på 300 kkr som kostar 3000 kr amortering och 1500 kr ränta per månad.

Husbygget beräknas hamna på 1,9 mille inkl. ALLT, se tråd: [länk]

Vad tror ni, finns det någon chans att lyckas hos banken? har ni några tips? har någon varit eller är i liknande situation?
---------------------------------------------------

Ni har väl 13.500:- kvar när allt är betalt ?? 30.000-16500:- ?

Nåja struntsamma! ;)

Hej!

Jag och min sambo har ju varit på 2 banker, Swedbank och Smålandsbanken/Danske Bank och hör oss för ang Lånelöfte och hur pass mycket vi skulle kunna få låna.

Vi har 32.000 Netto/månad, Lån +barnomsorg på 2000:-/mån, 3 hemmavarande barn och min son som vi har varannan helg. Dom kunde bevilja på Swedbank 1.800.000:- lånelöfte.
Detta EFTER 2 % Räntepåslag (Som dom flesta banker gör nu för att täcka upp ifall om räntan stiger efter visst antal år) sen vill dom att man ska ha kvar 16500:-/mån för 2 vuxna, 3 barn när boendekostnaderna är betalt (Ränta, Drift, Amortering, buffertsparande, etc).

Dock ligger priserna för villor här i Växjö aningen högre, men nu har vi ett riktvärde iaf.

Vi har inget sparat till kontantinsatsen, utan det skulle isåfall läggas på topplånet.
Och det skulle innebära mycket mer i amorteringar.

Vi har heller inget sparat till lagfart/pantbrev utan där ville Swedbank att vi skulle åtminstone spara till hälften, så skulle dom lösa resten. :)
På swedbank sa dom att dom kunde bevilja ett lån på 1.800.000:- som sagt för våran del.

Smålandsbanken var dom grinigare. Där var normen för oss 15.000:- efter allt skulle vara betalt för huset, men .. där ville bankmannen ändå att man hade 4.000:- över den normen ändå, trots att han la på 2 % räntepåslag för oss.

Vi ska höra oss för med SEB, och andra banker inom kort för att se hur dom resonerar lite.
Vi håller dock på att spara ihop till lagfarten/pantbrev som kommer väl ligga runt 60-70.000:- för en villa i vår prisklass (1.600.000:- - 2.000.000:-)

Men det är nog ingen omöjlighet att ni skulle få låna till allt ändå, har sett andra här på forumet som har fått det så. ;)

Lycka till vetja!!

MVH // Jimmy, Louice me barn o massa katter :D

Dom verkar ha blivit mycket hårdare på sista tiden. Efter att ha prövat 3 olika banker (nordea, handelsbanken och SEB) så var det bara SEB som gav oss ett lånelöfte på 1.950.000. Då tjänar jag 40' i månaden, sambon är tyvärr studerande (CSN fick man inte räkna som inkomst) och vi har 3 barn. Dessutom har vi 500.000 sparat och inga andra skulder förutom ett billån på 130.000

apanap skrev:
Dom verkar ha blivit mycket hårdare på sista tiden. Efter att ha prövat 3 olika banker (nordea, handelsbanken och SEB) så var det bara SEB som gav oss ett lånelöfte på 1.950.000. Då tjänar jag 40' i månaden, sambon är tyvärr studerande (CSN fick man inte räkna som inkomst) och vi har 3 barn. Dessutom har vi 500.000 sparat och inga andra skulder förutom ett billån på 130.000

Har du 40 ut eller brutto? :)

/Jimmy

Brutto, med 40 ut så hade det nog inte varit några problem :)

Jaha gott folk...nu har vi fått besked av banken och byggkreditivet på 2 mille är nu BEVILJAT!
YIIIIHAAA! Så j-vla skönt, nu ska det byggas, ska starta en tråd om projektet, så ni som är intresserade...håll utkik ;) ska försöka fotodokumentera så mycket jag kan och redovisa priser m.m

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.