Byggahus.se
Hej!

Är i begrepp att lägga ett seriöst bud på ett hus för första gången och vet inte vart jag skall lägga mig prismässigt?

Huset i fråga är taxerat till 550tkr och ligger på landet, från början ett fritidshus byggt tidigt 70-tal och om och tillbyggt 00. Boytan är ca 100kvm med halvinredd källare. Ingen mäklare är inblandad (än), det finns chans att genomföra utan mäklare. Huset är helt klart bobart men har en värmeanläggning som inte är helt optimal, beräknar att en investering på 50 till 60tkr behövs för att få ordning på det +lite annat.

Funderar på att lägga mig på 1.4 ggr taxeringsvärdet som utgångbud men kan tänka mig att gå upp till 1.6, men vill inte skrämma säljaren så denne kontaktar mäklare direkt. Har aldrig varit bra att pruta. Vanligtvis i området brukar huspriserna hamna på mellan 1.5 till 1.8 ggr taxeringvärdet..

Är jag helt fel ute, eller skall jag ha mer/mindre prutmån som utgång?

Tacksam för svar!

// dodeesos

Det där är jättesvårt att svara på utan att ha sett huset, och andra hus i närheten som sålts, och för vilket pris. Tomten spelar också roll. Mest av allt spelar ditt ha-begär in.

Om bägge två skall vara nöjda med affären så är det två faktorer du har att laborera med. Snabbheten med att inte blanda in en mäklare, och så ett mäklararvode som inte behöver betalas. I runda slängar handlar det om en tiondel av taxeringsvärdet, så du är kanske inte helt fel ute med de nivåer du anger.

Försök pressa fram en ungefärlig nivå som säljaren i sina vildaste drömmar kunnat tänka sig att få för huset, och fundera sedan på om det är värt att gå vidare med att från den nivån pruta ned med de skavanker som finns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.