Byggahus.se
måste man vara skuldfri för att få låna till nybyggt hus?? vi har varit på handelsbanken och allting såg bra ut vi hade god marginal på deras kalkyl där dom även tog med ett annat lån som skulle lösas vi skulle då bara ha ett billån kvar eftersom dom inte kunde ge oss bättre ränta.vi gick därifrån lyckliga eftersom allting såg så bra ut.men efter två arbetsdagar och en helg utan att ha hört något från banken så ringde vi upp men fick fortfarande inget slutgiltligt besked,samma dag på e.m ringer dom och säger att dom inte kan bevilja lånet eftersom vi har för mycket skulder.jag blev så snopen att jag kom mig inte för att argumentera eftersom dom inte sa något om det när vi var på banken?? vad ska man göra vågar man gå till nästa bank ? det känns som om man tigger dom om pengar.......... :(

Nej man behöver inte vara skuldfri för att ta ytterligare lån.

Banken brukar kräva att man kan gå in med egen insats på mellan 10-20% i ett nybygge. Instatsen storlek beror troligtvis på var man bygger.

Vår bank, Handelsbanken, kräver en/två borgenärer för byggkreditivet. När byggkreditivet läggs om till vanligt lån används huset som pant. Borgenärer onödigt om man har kapital/värden som kan ställas som pant.

/Jonas

[quote author=svorsk

Vi bytte bank till Föreningssparbanken och det är ett helt annat tonläge..så här efteråt så är vi glada över vi blev bemötta som vi blev och dessutom fick vi bättre villkor än på Handelsbanken.

Lycka till det kommer att ordna sig!

Svorsk

Hej!
Vad fick ni för villkor? Vad ville dom ha för insats  :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.