Byggahus.se
Fråga nr 1
Funderar på att sälja min villa nu som jag köpte för 456000kr för 20 år sedan.På den har jag lånat ytterliggare 1,5 miljoner kr.Min fråga är :drar man av lånen först innan man betalar vinstskatt,eller drar man av 456000kr först och skattar på vinsten och sen drar man av dom 1,5 miljoner kr.

Fråga nr 2.
Kan jag sälja huset till min son/dotter för husets taxeringsvärde och överlåta ev reavinst vid senare försäljning (dom säljer huset i sin tur) till dom.

Fråga nr 3
Hur går jag tillväga för att betala så lite skatt som möjligt och får huset sålt/ger bort som gåva till min son/dotter.

1) Skatten har inget att göra med hur mycket/litet lån du har på fastigheten. Du betalar reavinstskatt på försäljningsbeloppet minus inköpskostnaderna. Till inköpskostnaderna får du bl a lägga till nedlagda kostnader under åren som du haft huset enl regelverk som du finner på skatteverket.se

2) Du kan överlåta fastigheten på din son/dotter för taxeringsvärdet. Vid framtida försäljning kommer sonen/dottern betala reavinstskatten. Om taxeringsvärdet idag är högre än dina inköpskostnader enl 1) måste skatten betalas vid överlåtelsen.

3) Förr eller senare måste reavinstskatten betalas. Den kan dock uppskjutas om försäljningen genererar ny, fast bostad och där den nya bostaden är dyrare än försäljningen och detta kan du inte överlåta på sonen/dottern. Det finns flera beräkningssätt. Din fråga är således hur du ska bära dig åt för att minimera skatten och då är ett förenklat svar att du antingen betalar skatten själv eller lägger över denna på sonen/dottern att betala. Du bör också tänka på att om skatten skjuts upp finns risk att reavinstskatten höjs en dag och då beräknas skatten med den räntesats som då är aktuell (det är föga troligt att skattesatsen sänks).

Har för mig att det är två år

tina.m skrev:
Hur lång tid har man på sig från det att man sålt det gamla huset och gjort en vinst tills dess att man köper ett dyrare hus och sätter in vinsten där?
Som jag tolkar det har du hela 2007 på dig att köpa den nya bostaden om du säljer den gamla under 2006.

"Ersättningsbostaden måste ha köpts tidigast året före det år ursprungsbostaden såldes och senast året efter det att ursprungsfastigheten såldes. Tiden räknas i kalenderår."

http://www.skatteverket.se/svarpava...bostadmenyrsv.4.18e1b10334ebe8bc80004632.html
(där kan du läsa om hur skatten beräknas också)

Du kan ta mitt exempel:
* Köparna skrev på handlingarna november 2004 och det är detta datum som styr
* Jag flyttade från villan i mars 2005 och försäljningen avslutades
* Ersättningsfastigheten (i detta fall tomt) köptes dec 2004 (hela 2005 kan utnyttjas)
* Bygget måste vara påbörjat före utgången 2005
* Inflyttning/skriven på nya fastigheten före 2 maj 2006

Säljer du istället i januari månad har du nästan ett år extra på dig.

Räkna krasst med att extra flytt kostar mer än man tror. Det ultimata är att köpa ersättningsfastighet först och flytta direkt från försäljningsfastigheten till den nya. Kruxet då är att man inte är helt säker på vad man får vid försäljningen och det blir osäkert att planera budgeten.

Tina - det är viktigt att du själv sätter dig in i skattereglerna eftersom detta kan påverka kostnaderna för ditt nya boende. Här inne i forumet kan vi bara 'hinta' - det finns flera faktorer att ta hänsyn till som inte framkommer i denna tråd. Det är också skillnad på om du köper nytt, begagnat hus eller bygger helt nytt.

För din del blir det kanske inte ekonomiskt försvarbart att ta hänsyn till reavinstskatten - den är speciellt intressant för de som bott väldigt länge i en fastighet eller för de som bott i en fastighet som mycket snabbt har gått upp i värde.

jag har editerat bort ett beklagligt årtalsfel ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.